AI-ekspert: Sådan implementerer man kunstig intelligens i sin virksomhed
Personaliserede shopping-oplevelser, chat-bots, afvigelsesdetektion, billedgenkendelse og ruteplanlægning. AI-ekspert Lars Ritland fortæller, hvordan kunstig intelligens bruges i branchen, hvilke fordele AI indebærer, og hvordan man implementerer det i sin virksomhed.
Den teknologiske bølge har længe rullet indover os. Senest har særligt kunstig intelligens (AI) fået meget omtale, og bliver gradvist implementeret i flere og flere virksomheder verden over. Og vil virksomhederne forblive konkurrencedygtige, er flere nødt til at finde måder, hvorpå AI kan optimere driften.
"Kunstig intelligens kan automatisere, kvalitetssikre og optimere processer, analysere enorme mængder data, løse tidligere uløselige problemer eller skabe nye og værdiskabende løsninger for virksomheder og deres kunder. AI efterligner menneskelige evner, og eliminerer rutinearbejde, hvilket gør det muligt for menneskelig arbejdskraft at bruge tid på mere meningsfuldt og værdiskabende arbejde”, siger Lars Ritland, der er AI-ekspert hos Consignor.
På et mere praktisk niveau, lister Lars Ritland nogle eksempler på, hvordan AI kan bruges indenfor:
- E-handel: Anbefalingstjenesten i webshops, der viser dig anbefalede produkter baseret på indholdet af din indkøbskurv. Kundeservice chat-bots. Churn-forudsigelse, som opdager potentielt forladende kunder.
- Logistik: Billedgenkendelse, AI gør det muligt at udtrække information fra et billede, fx en pakkes mål og vægt. Afvigelsesdetektion. Kvalitetssikring ved hjælp af overvågning af billeder, video og data.
- Transport/levering: Ruteplanlægning baseret på vejrudsigter og trafikforhold, forudsigelse af leveringstider, bedrageri-kameraer, leveringsrobotter.
I forbindelse med hypen omkring AI, ønsker mange virksomheder at være de første på markedet med AI-løsninger. Det betyder, at de i deres iver omtaler de mange af deres eksisterende konventionelle løsninger som AI-løsninger.
"Men medmindre der er læringsalgoritmer eller funktioner fra data involveret, kan teknologien ikke kvalificeres som en AI-løsning. Derudover har de mange fejlagtige definitioner af AI ledt til en del forvirring om, hvad AI rent faktisk er", fortæller Lars Ritland.
Sådan identificerer du et problem og bruger AI som en løsning
Ifølge Lars Ritland er det vigtigt, at virksomhederne først og fremmest finder ud af, hvilket problem AI skal læse. Og her er det vigtigt at være specifik.
"Først identificerer du hvilket problem, som AI skal løse. Det kan være en god idé at starte med at løse et problem, som du allerede har løst, for at se om AI kan optimere din løsning. På den måde vælger du problemer og løsninger, som du allerede er bekendt med, og derefter tager det et skridt ad gangen derfra. Det er vigtigt, at du ved, hvad AI er, og hvad det kan bruges til", siger han.
Kunstig intelligens er blevet udbredt i næsten alle brancher i løbet af det sidste årti. Og fremtiden vil byde på endnu flere AI-løsninger.
Læs også: Autonome skibe testes i danske farvande
"AI er kommet for at blive, men hvordan AI bliver brugt, vil ændre sig i fremtiden. I dag bruges AI til at løse specifikke problemer. I fremtiden vil vi se en mere generel form for AI, som vil være i stand til at lære mere og løse mere komplekse opgaver", konkluderer Lars Ritland.
- EST