24.02.2023 | Lager & distribution
AGV’er frigør Envases’ medarbejdere
Envases forsyner kunder over hele verden med moderne emballageløsninger. Det kræver blandt andet en skarp intern logistik, og derfor har virksomheden de sidste år trinvist automatiseret logistikdrift med avancerede førerløse trucks eller AGV-løsninger.
Den største udfordring med AGV’erne hos Envases har ikke været teknik, men adfærd og kultur. Foto: Toyota Material Handling/Jeppe Kirk.
Envases’ fabrik i Odense omfatter 85.000 m2 med trykkeri, produktion, lager og administration fordelt på mange bygninger med transportstrækninger på op til 800 meter med hjørner, snævre passager, udendørs stræk og krydsende trafik.
Det er derfor lidt af en udfordring at få den interne logistik til at være både sikker og effektiv, og det er præcis den udfordring, som lager- og logistikchef Claus Graff Gade er ansat til at varetage.
”Vi vækster, og vi skal derfor levere mere med mindre. Vi skal samtidig forbedre sikkerheden – og så skal vi gøre os mere uafhængige af det manglende udbud af kvalificerede medarbejdere. Derfor ønsker vi at automatisere så meget som muligt. Men det skal ske i et tempo, hvor organisationen kan følge med og absorbere de forandringer, det medfører”, fortæller Claus Graff Gade.
Det oplagte sted at starte var at implementere en AGV-løsning. Virksomheden tog derfor for cirka fem år siden kontakt til en række leverandører af AGV-løsninger og endte med at indlede et samarbejde med Toyota Material Handling.
Automatisering indebærer en helt anden måde at tænke på, og det har lige taget lidt tid, før hele organisationen hos Envases i Odense har accepteret, at en del af truckopgaverne nu er overtaget af tre AGV’er. Foto: Toyota Material Handling/Jeppe Kirk.
AGV i flere tempi
Envases og Toyota Material Handling har i et tæt samarbejde løbende udviklet den interne logistik, hvor Toyota har leveret en samlet løsning, der består af:
• Foreløbig tre AGV’er.
• En reflektorbaseret rute.
• Rullebaner der fungerer som opmagasinering af paller.
• En PLC-baseret styring der er nem at justere på.
• En serviceaftale med hurtig tekniker-hjælp.
Envases bestilte den fjerde AGV sommeren 2022. Det bliver en reach-truck, der kan plukke og placere paller med op til to tons varer i op til fem meters højde.
AGV-løsningerne er såkaldte A til B løsninger, der tager sig af de ’ensidigt gentagede’ transportopgaver. Løsningerne danner en slags ’hovedvej’ og binder trykkeriet sammen med produktion og forsendelsen. Medarbejdere sørger så for med manuelle trucks at foretage de mere komplicerede flytteopgaver på ’bivejene’.
Sikkerhed og samarbejde
Envases takler mange udfordringer med AGV’erne og har undervejs høstet meget læring. Det vigtigste opmærksomhedspunkt er medarbejdernes sikkerhed.
”Vi er meget opmærksomme på, at vores AGV’er fungerer godt i samspil med medarbejderne. Automatiseringen skal frigøre medarbejdere fra opslidende arbejdsopgaver, så de kan løse mere værdiskabende opgaver”, fortæller Claus Graff Gade og supplerer:
”Den største udfordring med AGV’erne har ikke været teknik, men adfærd og kultur. Det indebærer en helt anden måde at tænke på. Men det er faktisk gået forbavsende godt, fordi vi har gjort meget ud af kommunikationen”, fortæller Claus Graff Gade.
Kickstarter automatisering
Den største gevinst er ifølge lager- og logistikchefen, at Envases har fået taget hul på en rejse mod mere automatisering. ”Vi skal automatisere meget mere i fremtiden, og det er værdifuldt for os, at vi nu har gjort os nogle erfaringer og har taget de første solide skridt på automatiseringsrejsen”, fortæller Claus Graff Gade.
AGV’erne løser følgende behov
• Høj sikkerhed for medarbejderne.
• Højere effektivitet i den interne transport.
• Højere kapacitet ved spidsbelastninger.
• Reducerer mængden af belastende arbejdsopgaver.
• Skaber mere fagligt spændende arbejdsindhold for medarbejdere.
• Reducerer afhængighed af et svært arbejdsmarked.
Denne artikel er en del af temaet Tema om lagerautomation marts 23

Videnskaben taler sit klare sprog om klimaet
FN’s klimapanel (IPCC) har sat sidste punktum i sjette hovedrapport. Rapporten vil stå som en videnskabelig hjørnesten mange år frem og danne grundlag for fremtidens klimapolitik.
Strategi & ledelse

Vil være pioner i vedvarende energi på faciliteter
Logicenters vil installere solceller på tværs af 800.000 m2 tagareal på selskabets logistikcentre. Det svarer til 133 fodboldbaner og er mere end en fordobling. Det er samtidig en indikation på, hvor høj prioriteret bæredygtighed har for erhvervslivet.
Lager & distribution

Billund Lufthavn tænker stort
Den 20. marts blev Maersk Air Cargos første fragtfly sendt på vingerne fra Billund Lufthavn til Kina. Det skete efter en reception med skåltaler, snoreklip og netværk blandt andet med besøg fra transportminister Thomas Danielsen og erhvervsminister Morten Bødskov.
Lager & distribution

5 dominerende automationstendenser lige nu
I marts måned var repræsentanter for den internationale robot-branche samlet i Odense til European Robotics Forum 2023. I den anledning gav Rasmus Smet Jensen, Vice President, Marketing & Strategy hos Mobile Industrial Robots (MiR), sit bud på de vigtigste tendenser inden for automation lige nu.
Lager & distribution

Dagrofas logistik skaber vækst i årsregnskabet
Dagrofas årsresultat for 2022 lander på 74 millioner kroner, hvilket er fødevarekoncernens bedste i 11 år og knap 30 procent bedre end sidste år. Det er i høj grad fødevarekoncernens foodservice- og logistikforretninger, som trækker det samlede årsresultat op, mens detail – i lighed med øvrige markedsdeltagere - har været udfordret af svære markedsvilkår og høje energipriser.
Innovation

Danmarks naturressourcer for 2023 er opbrugt
Den 28. marts har Danmark opbrugt sine naturlige ressourcer for 2023 som et af de første lande i verden. Dagen er også kendt som ‘Overshoot Day’. Resten af året bruger vi flere ressourcer – for eksempel fisk og træ – end Jorden naturligt kan genskabe resten af året. Danmarks forbrug skal reduceres, mener WWF Verdensnaturfonden, som sammen med DBA sætter fokus på genbrug.