Afgørende forskel at investere i medarbejdertrivsel

OJ Electronics har opnået stor tilfredshed blandt virksomhedens medarbejdere ved at investere strategisk i medarbejdertrivsel og arbejdsglæde. Gå-hjem-møder har givet værktøjer til at sikre den mentale robusthed og forebygge stress, ligesom elektronikvirksomheden fra Sønderborg tager ansvar for integrationen af deres mange internationale kollegaer.

”Medarbejderne udgør kernen og rygraden hos OJ Electronics, og det har de altid gjort. Vi er en arbejdsplads med et stærkt fællesskab og udtalte familieværdier. Her er plads til at være den, man er, og vi tror på, at den diversitet er med til at skabe et godt og sundt arbejdsmiljø. Vi skal gå glade på arbejde, ellers er man ikke i stand til at yde sit bedste”, siger Marianne Betzer, HR-direktør hos OJ Electronics. Foto: OJ Electronics..

28.08.2023

SCM.dk

Det bærer frugt at investere strategisk i medarbejdertrivsel og arbejdsglæde - det kan de glædeligt konstatere hos elektronikvirksomheden OJ Electronics.
I forbindelse med offentliggørelsen af deres seneste årsregnskab har den sønderjyske producent af elektriske styringer til ventilation og gulvvarme for første gang fremlagt nøgletallene fra deres ESG-rapport. I den fremgår det, at 93 procent af medarbejderne hos OJ Electronics enten er tilfredse eller meget tilfredse med at gå på arbejde.

Det tal vækker glæde hos Marianne Betzer, HR-direktør hos OJ Electronics.

”Medarbejderne udgør kernen og rygraden hos OJ Electronics, og det har de altid gjort. Vi er en arbejdsplads med et stærkt fællesskab og udtalte familieværdier. Her er plads til at være den, man er, og vi tror på, at den diversitet er med til at skabe et godt og sundt arbejdsmiljø. Vi skal gå glade på arbejde, ellers er man ikke i stand til at yde sit bedste”, siger Marianne Betzer.

Hun hæfter sig ligeledes positivt ved OJ Electronics’ stærke evne til at fastholde medarbejdere. I ESG-rapporten fremgår det, at elektronikvirksomheden har en gennemsnitlig udskiftning i medarbejderstaben på 11 procent - markant laver end markedsgennemsnittet, som ligger på 29 procent.

Som et led i arbejdspladsvurderingen gennemfører OJ Electronics hvert tredje år en tilfredshedsundersøgelse blandt medarbejderne - senest i 2021. Der afholdes herudover 2 gange årligt individuelle trivselssamtaler med alle medarbejdere. Det er dog ikke de eneste værktøjer, OJ Electronics gør brug af i arbejdet med at sikre arbejdsglæden og trivslen.

I efteråret 2022 søsatte elektronikvirksomheden en række ’gå-hjem-møder’, hvor medarbejdernes velbefindende stod øverst på dagsordenen. Formålet med møderne var at give både medarbejdere og ledere håndgribelige værktøjer til, hvordan de individuelt og i fællesskab kan arbejde med deres mentale sundhed og forebygge stress.

”Initiativet til møderne kom på bagkant af et par omskiftelige år med pandemi og efterfølgende krigen i Ukraine. Vi ønsker at agere på mistrivselstegn frem for først at reagere, når skaden er sket, og vi har nu nogle helt konkrete værktøjer, der gør det muligt for os at spotte mistrivsel og stress på et tidligt tidspunkt og dermed komme eventuelle udfordringer i forkøbet”, siger Marianne Betzer og tilføjer:

”Ud over de løbende trivselssamtaler med medarbejderne ønsker vi med møderne at signalere, at døren hos den nærmest leder altid står åben, og at man ikke skal være bange for at åbne op om de problemstillinger, man går og tumler med”.

Hos OJ Electronics ynder de at beskrive sig som en dansk familievirksomhed med et internationalt udsyn. Den beskrivelse dækker over deres markedsandele, som strækker sig ud over hele verden, ligesom det i lige så høj grad dækker over medarbejdersammensætningen.
Af ESG-rapporten fremgår det, at 20 procent af de 176 medarbejdere har andet pas end dansk, med nationaliteter fra blandt andet Brasilien, Indien, Pakistan, Østrig og Østeuropa.

”For mange af vores internationale kollegaer er situationen den, at de i Danmark skal skabe sig en helt ny tilværelse. Af erfaring ved vi, at den øvelse kræver støtte og hjælp, og vi ser det som vores ansvar at sikre, at de falder til og relativt hurtigt får en hverdag op at køre – også uden for arbejde”, siger Marianne Betzer.

Læs også: Logistikvirksomhed øger omsætningen i Danmark og nabolande

Hun fremhæver, at OJ Electronics blandt andet tilbyder de mange internationale kollegaer danskundervisning, da sproget er vigtigt for det sociale liv i virksomheden, som blandt andet byder på mange sociale arrangementer året rundt.

”Vi kan se, at det gør en afgørende forskel at investere i medarbejdertrivsel, for år efter år fejrer vi det ene jubilæum efter det andet, og her snakker vi kollegaer, der har været hos os helt op til 40 år. Det, synes vi, er den fornemmeste anerkendelse, vi kan få som virksomhed – at enkeltpersoner vælger at dedikere så mange af deres år til det, vi har skabt her i Sønderborg”, siger Marianne Betzer.    

- PiB

Toyota Material Handling A/S

Sponseret

Bæredygtig materialehåndtering i logistikterminalen

Teknologisk Institut Innovation og Digital Transformation

Sponseret

Vækst kræver robusthed

Relateret indhold

16.07.2024SCM.dk

Maersk tager levering af første 777 fragtfly

16.07.2024SCM.dk

Logistikvirksomhed får global anerkendelse for bæredygtighedsindsats

03.07.2024Teknologisk Institut Innovation og Digital Transformation

Sponseret

Modstandsdygtighed sat på formel

01.07.2024TrueCommerce

Sponseret

Nyt om PEPPOL

28.06.2024SCM.dk

Logistikgigant fortsætter med fyldte ordrebøger

25.06.2024SCM.dk

Geodis Danmark skifter til vedvarende energi

20.06.2024SCM.dk

Er der et liv efter compliance?

18.06.2024SCM.dk

Korte værdikæde-tjek skal bidrage til mere cirkulære forsyningskæder

Jobmarked

Se alle

Tasklet Factory

Softwareudvikler til Tasklet

Vi søger lige nu en dygtig kollega til vores #TeamCode til at bidrage med at udvikle vores mobilapp, der effektiviserer lagre verden over.

Område

Nordjylland

Ansøgningsfrist

14.08.2024

Apport Systems A/S

Sales And Administration Coordinator

Her hos Apport Systems A/S er vi på udkig efter en ny medarbejder, der skal være med til at få dagligdagen på vores kontor i Risskov til at glide let. Er du en haj til administrative opgaver inden for bogholderi, salg og kontor? Perfekt, så læs med her.

Område

Midtjylland

Ansøgningsfrist

Snarest muligt

Körber Supply Chain DK A/S

Technical Documentation Engineer / Technical Writer

Kan du formulere og forenkle tekniske instruktioner og skabe gode brugeroplevelser i interaktionen mellem menneske og maskine? Og motiveres du af en varieret hverdag som en del af et stærkt team og muligheden for at arbejde med komplekse og højteknologiske løsninger? Så er det dig vi leder efter!

Område

Nordjylland

Ansøgningsfrist

Snarest muligt

Körber Supply Chain DK A/S

Service Specialist

Har du en dybdegående teknisk viden og en passion for fejlfinding, og drømmer du om at udforske verden? Vi leder efter en dygtig Service Specialist med en solid baggrund og kendskab til både mekanik, elektronik, samt PLC.

Område

Nordjylland

Ansøgningsfrist

Snarest muligt

Körber Supply Chain DK A/S

Category Manager - med primært fokus på projektindkøb

Hos Körber Supply Chain lægger vi stor vægt på godt kollegaskab og stærk holdånd i en travl hverdag: Vi ved ganske enkelt, at det er nøglen til vores succes! Vi er en virksomhed i udvikling og søger derfor en erfaren Category Manager til at styrke vores indkøbsteam. Vores dedikation til innovation har gjort os til en førende aktør i branchen. Som Category Manager hos Körber bliver du en del af et passioneret og resultatorienteret team, hvor din erfaring vil spille en central rolle i at udvikle vores indkøbsstrategi og forbedre vores leverandørnetværk.

Område

Nordjylland

Ansøgningsfrist

Snarest muligt

Körber Supply Chain DK A/S

Project Engineer - Controls

Hos Körber Supply Chain lægger vi stor vægt på godt kollegaskab og stærk holdånd i en travl hverdag: Vi ved ganske enkelt, at det er nøglen til vores succes! Som vores nye Project Engineer - Controls bliver det derfor også en central del af din hverdag, som del af et passioneret og internationalt team der hver dag arbejder for at bringe automation og PLC til nye højder.

Område

Nordjylland

Ansøgningsfrist

Snarest muligt

Hold dig opdateret med SCM.dk

Tilmeld dig nyhedsbrevet og følg med i alt som rører sig indenfor ledelse af forsyningskæden, Nyhedsbrevet kommer kun to gange pr. uge.

Se flere temaer

Events

Se alle
DTU Learn for Life
Efteruddannelse
Netværkssikkerhed

Vil du opkvalificere dine færdigheder inden for netværkskommunikation? Så tilmeld dig dette kursus, som også er et diplommodul, og få kompetencer til at sikre virksomhedens netværk mod angreb.

Dato

26.08.2024

Tid

13:00

Sted

Lautrupvang 15. 2750 Ballerup

DTU Learn for Life
Efteruddannelse
Udviklingsmetoder og udviklingsprocesser

Vil du styrke dine kompetencer inden for systematiske metoder til analyse, design og implementering af objektorienterede systemer? Så er dette kursus, som også er et diplommodul, interessant for dig.

Dato

26.08.2024

Tid

17:00

Sted

Lautrupvang 15. 2750 Ballerup

DTU Learn for Life
Efteruddannelse
Projektledelse – metoder og værktøjer - aften

Vil du være projektleder – eller ønsker du at opkvalificere dine projektlederkompetencer? Så tilmeld dig dette kursus, som også er et diplom modul, og styrk dine evner til at planlægge, styre og følge op på projekter.

Dato

26.08.2024

Tid

17:00

Sted

Lautrupvang 15. 2750 Ballerup

Bredana Axcite A/S
Webinar
Sådan får I (bedre) styr på jeres varer i transit

Landed Cost modulet i Dynamics 365 giver jer en stribe fordele

Dato

27.08.2024

Tid

10:00

Sted

Live webinar fra Bredana Axcite, Aarhus

DTU Learn for Life
Efteruddannelse
Fra specialist til leder

Vil du have mere viden om de krav, der stilles til ledere i erhvervslivet? Og vil du udvikle dine ledelseskompetencer? Så tag dette kursus, som også er et diplommodul modul, og få sat fokus på dit potentiale i overgangen fra rollen som specialist til rollen som leder.

Dato

27.08.2024

Tid

17:00

Sted

Lautrupvang 15. 2750 Ballerup

DTU Learn for Life
Efteruddannelse
Det personlige lederskab og forandring - aften

Udvid og styrk dine personlige ledelseskompetencer og få udviklet dine samarbejdsevner og evner til at vække tillid hos medarbejdere.

Dato

27.08.2024

Tid

17:00

Sted

Lautrupvang 15. 2750 Ballerup