AB Catering Ribe indfører Pick By Voice fra PCSYS

Bare 2 måneder efter installationen af PCSYS-Voice systemet var fejlpluk faldet betydeligt.

AB Catering bruger PCSYS Pick by Voice.

AB Catering A/S er Danmarks førende foodservice-leverandør, som tilbyder levering af mere end 40.000 varenumre direkte til kundernes køkken. Med 6 afdelinger dækker AB Catering hele Danmark.


Egne chauffører i specialindrettede distributionsbiler, sikrer, at kølekæden for den enkelte vare overholdes og at man er leveringsdygtige i praktisk talt alle produkter indenfor foodservice-branchen.

Før i tiden anvendte lagermedarbejderne papir-plukkelister. Nu anvender AB Catering et stemmestyret Pick-by-Voice system som optimerer plukkeprocessen.

Fordelen ved et Voice system er at plukkeren har begge hænder fri til at håndtere varer og samtidig øger det nøjagtigheden når plukkeren skal bekræfte hver plukkelokation. Der spares tid ved ikke at skulle håndtere plukkelister og fejlpluk minimeres. Erfaringen fra mange installationer bekræfter at plukkenøjagtigheden kan øges til 99,9%.

Pluk til 8 kunder samtidig

PCSYS har kombineret Vocollects stemmegenkendelsesteknik med det eksisterende Navision-system. Navision overfører alle ordrene til PCSYS Voice systemet. Voice systemet sørger automatisk for at flere ordrer til samme kunde samles og plukkes samtidigt.

Hovedreglen er at ordrene plukkes i den rækkefølge som bilerne skal læsses. Flere ordrer fra forskellige kunder ”multi-plukkes” samtidig og placeres på hylder i samme bur, og med nye plukketrucks kan der plukkes til 2 burer samtidig. Det betyder at der kan plukkes til 8 kunder samtidig.

Sådan virker Voice

Ved hjælp af et headset får lagermedarbejderen at vide, hvad der skal plukkes. Voice systemet læser ordren op linje for linje, og han bekræfter plukket ved at sige et checkciffer som aflæses på plukkelokationen. Antallet bekræftes tilsvarende i klar tale. Dialogen lyder f.eks.

Computer: ”Gå til lokation A 01 01”
Bruger siger check ciffer: ”1 2”
Computer: ”Pluk 5”
Bruger bekræfter: ”5 klar”

Når varen er plukket kan yderligere oplysninger som f.eks. vægt og sporbarhedsoplysninger registreres. Vægten kan angives samlet eller kan angives emne for emne i klar tale, f.eks.

Computer: ”Angiv vægt”
Bruger aflæser første vægt: ”1,2 +”
Computer: ”1,2”
Bruger aflæser anden vægt: ”1,3 Klar”
Computer har summeret vægtene: ”Total 2,5 kilo – korrekt?”
Bruger: ”Ja”

Pick-by-Voice kombineret med en håndterminal

Hos AB Catering er Voice løsningen kombineret med en håndterminal, hvor der på displayet viser evt. ordre og ordrelinje noter, som plukkeren skal tage hensyn til. I headsettet får brugeren besked på at kigge på displayet. Dette er en fordel når der skal læses længere beskeder, som er uhensigtsmæssige at læse op med computer tale. F.eks. indeholder noter fra kundeservice ofte forkortelser og stavefejl som er svære for computeren at udtale.

Samtidig anvendes den indbyggede stregkodescanner til at scanne sporbarheds-information på f.eks. oksekødsprodukter med produktionsdato og autorisationskode, som ifølge loven skal dokumenteres pr. ordre.

Ikke behov for WMS

- Førhen anvendte lagermedarbejderne papirlister. Vi er glade for vores Navision lagerstyring og vi mente ikke vi havde brug for et kompliceret WMS system. Derfor valgte vi PCSYS Voice systemet, som var nemt at integrere med Navision og samtidig en langt mere økonomisk løsning.

- Vi var lidt nervøse over hvordan det nye system ville blive modtaget af medarbejderne, når de skulle til at bære et headset hele dagen. Men medarbejderne har været glade for det nye system. Vi startede op med få medarbejdere, som hurtigt blev begejstrede for systemet, og de viste at de kunne plukke hurtigere end deres kolleger uden voice. Nu er alle med på systemet. Siger Direktør Søren Johansen.

Kom hurtigt i gang

PCSYS anvender en stemmegenkendelsesteknologi, hvor man træner systemet til den enkelte stemme. Dette betyder at systemet er mere tolerant overfor den støj som naturligt forekommer på lageret, f.eks. en truck som passerer. Systemet lærer den enkelte medarbejders stemme at kende. Det tager kun 10 minutter at træne de få kommandoer.

– Vi er helt overbeviste om, at der er store fordele ved stemmeplukning, siger Søren Johansen. Det tager kun en time at uddanne en lagermedarbejder i at anvende systemet og finde rundt på lageret, hvilket indebærer, at nye ansatte hurtigt kommer i gang.

”Fejlplukningen er reduceret væsentligt.”

– At investere i en løsning som PCSYS Voice er et klart signal til vore kunder om, at vi vil tilbyde den højeste kvalitet. Stemmeteknikken har resulteret i betydeligt færre fejl, og ikke mindst øget produktivitet, siger Søren Johansen.

Kort tilbagebetalingstid

Den største fordel ved Voice-løsninger er øget produktivitet samt at fejlpluk bliver minimeret. Tilbagebetalingen er typisk under et år.

Teknisk info:

Løsningen er baseret på Intermec CN70 håndterminaler med indbygget stregkode scanner. På displayet vises evt. ordre og ordrelinje noter, som plukkeren skal tage hensyn til. Stregkodescanneren kan anvendes til at scanne batch-information, specielt ved oksekødsprodukter. Softwaren er baseret på Vocollect teknologi og PCSYS Voice systemet.

Vocollect stemme teknologi anvendes dagligt af mere end 500.000 brugere over hele verdenen og er det mest anvendte system til stemmestyret pluk.

Mere fra...

04.04.2024TECSYS A/S

Sponseret

Er dit lager klar til en omnichannel strategi?

04.04.2024TECSYS A/S

Sponseret

Lagerteknologi: Top 5 systemer til at øge effektiviteten

08.12.2023TECSYS A/S

Sponseret

Modernisering og effektivisering af distribution gennem Tecsys Transport Management System

08.12.2023TECSYS A/S

Sponseret

WMS og Lagerautomation: De sidste 7 gode argumenter du mangler

08.12.2023TECSYS A/S

Sponseret

Magasin du Nord transformerer omnichannel ordrestyring med Tecsys Omni™ OMS

23.11.2023TECSYS A/S

Sponseret

Tecsys Grønne Shop fejrer Black Friday med stor rabat helt frem jul