5 fakta om Girteka Logistics

Interview med Europas største FTL-virksomhed Girteka Logistics i TimoCom LiveTalk

5 fakta om Girteka Logistics.

NB! Interview'et og videoen ovenfor er på tysk!

Det gik hedt for sig forud for TimoCom LiveTalk med Europas førende virksomhed inden for hellæs på køle-/frys lastbiler: Girteka Logistics fra Litauen. Mere end 13.000 Facebook-brugere så video-teaseren for interviewet. I kommentarerne på Facebook blev der fremsat formodninger om, at chaufførerne fik en dårlig løn og arbejdede for mange timer ad gangen. Kristian Kaas Mortensen, Chief Communications Officer, og Elena Kazinec, Key Account Manager, mødte op til interviewet den 12. juni i TimoComs hovedkvarter, hvor de svarede direkte og live på spørgsmål og kommentarer fra Facebook-brugerne.  

1.       Girteka Logistics' markedsandel er relativt lav trods konsolidering
Girteka Logistics samarbejder med multinationale storkunder, der afgiver transportordrer til en værdi af 50-100 eller 200 millioner Euro om året. For nogle få år siden var der ca. 100 speditioner, der arbejdede for disse storkunder, men i  dag er der kun 50, og om et par år er der måske kun 25. Konsolideringen betyder også, at ordremængden hos Girteka Logistics fortsætter med at vokse. Markedet for vejgodstransport er meget fragmenteret: En masse små og mellemstore transportvirksomheder udgør størstedelen af markedet, så trods konsolideringen har virksomheden en relativt lav markedsandel. 


2.    Girteka har ca. 8.500 fastansatte lastbilchauffører, eksklusiv ca. 20 % skiftende 
"Vi aflønner ikke vores chauffører værre eller bedre end andre firmaer: Hvis vi betaler mindre, mister vi chauffører. Hvis vi betaler mere, går det ud over vores konkurrenceevne", fastslår Kristian Kaas Mortensen, der er en del af ledelsen hos Girteka Logistics. Ifølge Kristian Kaas Mortensen udstyres Girteka-chaufførerne med den nyeste teknik og de nyeste køretøjer, og de deltager i specialkurser på firmaets interne chaufførakademi. Også de erfarne vognmænd går på akademiet for at lære mere om GPS-systemer, digitale chauffør-apps eller miljøvenlige køreteknikker. Dermed skal fejlforekomsten ved køletransporter reduceres, og samtidig skal kvaliteten forbedres yderligere.

3.        Flåden består nu af 5.000 lastbiler og startede med en brugt MAN-lastbil 
"De fleste transportvirksomheder drives af ejeren. Men når alle aktiviteter bestemmes af en enkelt ansvarlig person, begrænses aktiviteterne af den pågældende persons tid og kompetencer", forklarer Kristian Kaas Mortensen. Derfor besluttede Girteka Logistics sig allerede for ti år siden for at opbygge en multinational virksomhedsstruktur. Problemer tages op direkte på de daglige Lean Meetings, og herefter står de relevante afdelinger, fagområder eller små teams for at løse problemerne. Som et eksempel på et tema, der behandles på et Lean Meeting, kan jeg nævne intermodale transportfindelser i Frankrig. "På grund af strejker i Frankrig kunne vi ikke gennemføre den intermodale transport med tog, så vi måtte skifte over til vejtransport. Kl. 10.15 om formiddagen var hele virksomheden fuldt informeret om situationen, og alle vidste, hvilke tiltag der skulle gøres", fortæller Kristian Kaas Mortensen. Med denne organisation blev det i løbet af få år muligt for Girteka Logistics at øge antallet af lastbiler til 5.000 – og udviklingen fortsætter. Og det hele startede med en eneste brugt MAN-lastbil.


4.    Over 50 % af køretøjerne kører med 2 chauffører 
Kerneforretningen i transportvirksomheden, der har hovedsæde i Vilnius, er internationale transporter med hellæs. Kort sagt: Fjerntransport med køle-/frysegods som laks eller frisk frugt på strækninger som f.eks. fra Skandinavien til Sydeuropa. "Vores transporter er meget krævende. Som hastetransporter skal de i sagens natur gennemføres hurtigere end almindelige ordrer. I mere end 50 % af tilfældene indsætter vi derfor to chauffører, og vi sørger for, vores medarbejdere kører sammen med deres foretrukne kolleger", fortæller Kristian Kaas Mortensen. Det er ofte par som far og søn, søskende, ægtepar eller to venner. 

5.    Digitaliserede processer forbedrer kvaliteten 
Virksomheden er specialiseret i køle- og frysetransport, og overholdelse af kølekæden er en særligt krævende opgave. Det betyder blandt andet, at mere end 8.500 lastbilchauffører også skal oplæres i betjening af køleenheder. Der investeres meget tid og mange penge i at undervise lastbilchaufførerne via et e-learning-værktøj. Denne teknologi har gjort det muligt at reducere fejlhyppigheden væsentligt og fremskynde Girtekas vækst på markedet. For nylig er man også begyndt at fjernstyre køleenhederne fra kontoret. Desuden er hver lastbil forsynet med en tablet og de relevante apps. 
 

25.03.2020TimoCom Soft- und Hardware GmbH

Sponseret

Som svar på den akutte situation: TIMOCOM udvider adgangen til Europas førende fragtbørs

26.02.2020TimoCom Soft- und Hardware GmbH

Sponseret

TIMOCOM transportbarometer 4. kvartal 2019: Tyskland viser tegn på svaghed, Italien buldrer afsted

25.02.2020TimoCom Soft- und Hardware GmbH

Sponseret

TIMOCOM transportbarometer 4. kvartal 2019: Tyskland viser tegn på svaghed, Italien buldrer afsted

07.02.2020TimoCom Soft- und Hardware GmbH

Sponseret

The future of logistics

12.12.2019TimoCom Soft- und Hardware GmbH

Sponseret

Digital logistik - next level Med TIMOCOM fra Supply Chain til Supply Flow

23.10.2019TimoCom Soft- und Hardware GmbH

Sponseret

TIMOCOM vokser internationalt og udbygger sin tilstedeværelse i Polen strategisk