3PL spiller en stor rolle for supply chain sustainability
Supply chain sustainability er rykket op på toppen af agendaen i de fleste virksomheder, og det kan ikke ske uden tæt samarbejde med tredjeparts-logistikudbydere. Det fremgår af den største internationale undersøgelse af 3PL-markedet.
DEI (diversity, equity and inclusion), CSR (corporate social responsibility) og cirkulær økonomi. Der er mange definitioner og koncepter at tage fat på, når man arbejder med bæredygtighed i forsyningskæden. Undersøgelsen ’2022 26th Annual Third-Party Logistics Study’ har valgt at tage udgangspunkt i FN’s meget konkrete koncept ESG (environmental, social, governance).
To af hovedforfatterne bag undersøgelsen er professor C. John Langley, Jr. fra Penn State University's Department of Supply Chain and Information Systems samt Sylvia Thompson, der er supply chain practice leader hos NTT Data Services Inc.
De to eksperter fremhæver, at de fleste forsyningskæders forbedring af bæredygtigheds-parametre er helt afhængige af et tæt og konstruktivt samarbejde med 3PL’er (third party logistics-provider). Simpelthen fordi varetransport fylder meget i CO2-regnskabet, og fordi de fleste virksomheder i vid udstrækning outsourcer transport og lager til tredjepartsudbydere (3PL).
De to eksperter dykker i artiklen ‘Sustainability, ESG, and 3PL-customer relationships’ i mediet CSCMP Supply Chain Quarterly ned i, hvordan samarbejdsrelationer mellem virksomhed og 3PL helt konkret kan skabe værdier for den bæredygtige forsyningskæde.
Fokus på ESG’er i forsyningskæder er ’serious business’
C. John Langley, Jr. og Sylvia Thompson
Miljøet
Miljømål er generelt relateret til at reducere overforbruget og ødelæggelsen af naturressourcer samt trusler mod alle former for liv. Tiltag, der er designet til at håndtere taktiske miljøudfordringer omfatter for eksempel:
• udvikling af carbon-neutrale aktiviteter og processer,
• bionedbrydelighed,
• alternative og vedvarende energikilder,
• returlogistik og
• cirkulære forsyningskædestrategier.
De to eksperter fremhæver særligt ét område, der er interessant i samarbejdet mellem virksomhed og 3PL, nemlig transportstyring. Det kunne for eksempel tage form af brændstofeffektivitet, kapacitetsudnyttelse, investeringer i el-køretøjsteknologi og forbedret transportplanlægning og -styring.
Det sociale
Den sociale komponent i ESG fokuserer på at identificere og håndtere organisationens og forsyningskædens effekt på medarbejdere, kunder og andre mennesker, der har berøring med forsyningskæden. Det er emner som:
• mangfoldighed,
• lighed,
• inklusion,
• work-life balance,
• fair arbejdsvilkår og
• menneskerettigheder
igennem hele værdikæden.
Selskabsledelse eller ’governance’
’Governance’ betyder selskabsledelse på dansk, men bliver sjældent oversat. Denne komponent er udtryk for, hvor engageret organisationen er i at etablere systemer og processer for ansvarlig beslutningstagen og eksekvering. Det er som regel principper, systemer og processer, der bliver etableret af topledelse og bestyrelse. På samme måde som gode processer fører til gode resultater, er det tanken, at god selskabsledelse fører til bæredygtighed både i den interne og eksterne værdikæde.
Langley og Thompson fremhæver følgende eksempler på god selskabsledelse i relationen mellem virksomhed og 3PL:
• forbedre samarbejdsrelationen,
• forbedre deling af data,
• styrke it- og cybersikkerhed og
• gøre brug af gennemsigtighed til at forebygge korruption.
Over 80 procent anvender ESG’er
85 procent af købere af 3PL-ydelser og 83 procent af 3PL-aktører svarer i undersøgelsen ’Annual 3PL Study’, at de anvender ESG’er i deres forsyningskæder og strategier. Undersøgelsen viser, at mange forsyningskæder er nået længere på modenhedskurven for miljø-komponenten, end de er på de to andre komponenter.
Det vurderer de to eksperter som forståeligt, idet der har været meget fokus på at forbedre effektivitet og bæredygtighed i virksomhedernes interne produktion og logistik. Undersøgelsen viser dog ifølge Langley og Thompson også, at det sociale område og god selskabsledelse er genstand for betydelig og voksende opmærksomhed i de fremadrettede planer.
Om undersøgelsen
Undersøgelsen omfatter svar fra 345 virksomheder, der fordeler sig på køber og udbydere af 3PL-ydelser. Det er primært nordamerikanske virksomheder (85 procent). Europæiske virksomheder vægter med seks procent, mens sydamerikanske og afrikanske virksomheder er repræsenteret med henholdsvis fire og to procent.
Respondenterne svarer for eksempel i årets undersøgelse, at deres aktuelle topfokusområder er:
• medarbejdersundhed,
• arbejdssikkerhed,
• antikorruption,
• mangfoldighed og inklusion samt
• sourcing og gennemsigtighed i den samlede forsyningskæde.
ESG er seriøs forretning
”Fokus på ESG’er i forsyningskæder er ’serious business’” skriver de to eksperter og tilføjer: ”Forsyningskæder favner bredt og omfatter alt fra sourcing og emballage til lagerdrift og varelevering den sidste-kilometer, og der er ESG-faktorer på spil overalt i disse processer. Netværksoptimering, udstyr med lav klimabelastning og energieffektive bygninger kan bidrage til lavere CO2-udledninger samtidig med, at gennemsigtighed og sporbarhed i forsyningskæden kan bidrage til bæredygtige indkøb, der tager højde for miljø, klima, menneskerettigheder etcetera”.
Denne artikel er del af et tema:
Tema om den ansvarlige forsyningskæde