3D-printeren kan skabe problemer for virksomheder
Ekspansionen af 3D-printere kan volde store problemer for virksomheder, da det vil mindske spændet mellem virksomhed og forbruger, lyder det fra forsker.
3D-printere bliver lettere tilgængelige for både virksomheder og private, og det er ikke uden konsekvenser.
Læs også: 3D-printere kan forbedre forsyningskæden
Sådan lyder meldingen fra Martin Hannibal, adjunkt ved Institut for Marketing & Management, der står bag et nyt forskningsprojekt på Syddansk Universitet, der skal afklare, hvad 3D-teknologien kommer til at betyde for virksomheder og forbrugere. Det skriver finans.dk.
Han forudser, at 3D-printere vil mindske spændet mellem virksomhed og forbruger, fordi de giver forbrugeren selv mulighed for at printe ting i stedet for at købe dem.
Vi bliver i stand til at skabe og printe simple produkter og reservedele som supplement til virksomhedernes produktportefølje. Nogle forbrugere vil endda kunne gøre en forretning ud af det. Det vil fuldstændig ændre den måde, vi forstår markeder på, siger Martin Hannibal.
Det tager fart
På nuværende tidspunkt er 3D-printere langt fra allemandseje, men printerne er ved at gøre indtog i industrien, og nogle privatpersoner har allerede erhvervet sig en.
Inden for nogle år vil patenterne på flere 3D-printteknikker udløbe, og så snart man kan printe genstande i eksempelvis jern og stål, vil det gå stærkt med udviklingen, forudser Martin Hannibal.
Så kan en motorcykelentusiast eksempelvis lave et udstødningsrør eller andre mekaniske dele til sig selv og sin omgangskreds. Gråzonen mellem forbruger og skaber vil blive udvisket, siger han finans.dk.
Læs også: 3D-printer på vej til rummet
Derfor bliver en af virksomhedernes store udfordringer at beskytte deres produkter og sikre dem mod, at forbrugere ikke skiller produkterne ad og scanner dem ind i printeren for at printe nye produktkomponenter selv.
-SSM