1,4 milliard flasker øl kører på skinner i Fredericia

Der var tale om et teknologisk tigerspring, da Carlsberg Danmark for to år siden tog sit nye gigantbryggeri i brug. Selv om det har været nødvendigt at foretage en række mekaniske justeringer undervejs, er såvel lagerhåndtering, plukkeprocesser og forsyningskæde blevet nemmere og frem for alt hurtigere. En masterplan opererer med yderligere kapacitetsudbygning, hvis behovet opstår.

Udvidelsen af bryggeriet har givet Carlsberg Danmark stærkt øget kapacitet. .

15.02.2011

SCM.dk

5.000-6.000 paller øl og læskedrikke bliver to gange i døgnet afsendt via to togstammer fra Carlsberg Danmarks bryggeri i Fredericia, som i 2008 - efter en kraftig udvidelse og modernisering - overtog hele koncernens produktion til det danske marked. Derudover forlader en fyldt lastbil området hvert 12. minut.
I december, hvor danskernes tørst traditionen tro er ekstra stor, blev den daglige produktion endda presset op til ca. 10.000 paller.
Det seneste år har det topmoderne bryggeri - som er Skandinaviens største - efter en indkøringsperiode været i fuld drift, og alt i alt produceres der nu omkring 1,4 milliard flasker øl om året.
Udvidelsen af bryggeriet er ikke blot ensbetydende med stærkt øget kapacitet. Carlsberg Danmark har også brugt lejligheden til at hanke op i hele produktionen og indført nye fuldautomatiske logistik- og transportsystemer, herunder et avanceret højlager. I alt har selskabet investeret en lille milliard kr. i Fredericia-bryggeriet.
Udvidelsen var samtidig ensbetydende med, at det fra udgangen af 2008 endegyldigt var slut med at brygge øl i det historiske bryggeri i Valby.
Teknologisk har der været tale om lidt af et tigerspring i forhold til tiden i Valby. Transport, som tidligere foregik med gaffeltruck, foregår nu automatisk. Den 40 meter høje grå mastodontbygning, som udgør højlageret, og hvorfra hele produktionen styres, har plads til 70.000 kundespecifikke paller, som i en lind strøm bringes ind og ud via 18 kraner. Det foregår via et avanceret IT-system, som er i stand til at kommunikere med bryggeriets øvrige IT-systemer, herunder SAP-systemet.
Den samlede kapacitet er 63 millioner øl i højlageret. En masterplan opererer med yderligere kapacitetsudbygning, både hvad angår brygning, transport og lagerfaciliteter - hvis behovet skulle opstå.

Skinnesystem på 4,3 kilometer
”Overordnet set har det nye bryggeri været en succes”, konstaterer logistikdirektør Bjarke Roost og supplerer: ”Vi har været i stand til at brygge øl og fremstille sodavand hver dag, og vi har formået at optimere processerne som forventet. Imidlertid har vi også stillet meget skrappe krav til leverandørerne af såvel højlageret som vores monorails”
Sidstnævnte er en 4,3 kilometer lang ophængt skinne, der via 272 vogne uafbrudt transporterer træpaller med øl og sodavand rundt i systemet. Når ordrerne indløber, bliver deres rute ført planlagt, hvorefter plukning og pakning finder sted i det 4000 kvadratemeter store automatiske plukkeanlæg.
”Heldigvis har leverandørerne formået at opfylde kravene. Samtidig er vi selv blevet bedre til udnytte de muligheder, som højlageret og de interne transportsystemer rummer. Ved at skrue på forskellige parametre, har vi endda fået mere ud af teknologien, end vi oprindelig forventede muligt”.

Deler viden og erfaringer
Bjarke Roost erkender dog, at det ikke er muligt at gennemføre en så stor øvelse uden problemer. Således er der foretaget en række primært mekaniske justeringer på rollebanerne i udlæsningsområdet.
På grund af den nye teknologi og de ændrede organisationsformer har medarbejderne måttet vænne sig til at arbejde på en hel ny måde. Samtidig er der indført lean, hvilket har betydet utallige tavlemøder, hvor viden og erfaringer er blevet delt. Ydermere har det været en udfordring at bringe det nye isenkram op i en hastighed, så bryggeriet fortsat kan levere til tiden.
”Det er dog lykkedes, selv om jeg da i begyndelsen havde mine forbehold”, erkender logistikdirektøren.
”Vi har endda været i stand til at overflytte en del af den volumen, som tidligere blev plukket og pakket på vores terminal i Høje Taastrup, til Fredericia. Konkret betyder det, at en tredjedel af den volumen, som tidligere blev plukket i Høje Taastrup, nu plukkes i Fredericia. Målet er, om muligt, at øge denne mængde yderligere. Forudsætningen for, at vi ville tage det nye bryggeri i brug, var, at vi kunne bibeholde den hidtidige leveringsevne, hvilket vi heldigvis har været i stand til. Selv om antallet af kunder gennem de seneste to år er faldet fra 24.000 til 22.000, har vi været i stand til at øge vores markedsandel”.
Samtidig med at det nye bryggeri er blevet taget i brug i begyndelsen af 2009, planlagde ledelsen, at integrationen mellem de forskellige teknologier og forsyningssystemer gradvis skulle øges yderligere, hvilket har vist sig muligt.
”Fra det tidspunkt, hvor øllet brygges og til, det er klar til indlæsning, foregår processerne i dag stort set uden menneskelig indgriben”.

Færre lagerdage
Logistikdirektøren ser det som en ubetinget gevinst, at al den avancerede teknologi, bryggeriet nu råder over, har gjort lagerhåndtering, plukkeprocesser og forsyningskæde langt nemmere og hurtigere at operere med.
”For to år siden kalkulerede vi med, at lagerdagene skulle nedbringes med 20 procent. Dette tal er dog knapt nået endnu, men vi forventer at nå det i første halvdel af 2011”.
Der er imidlertid heller ikke blot tale om en overflytning af produktionen fra Valby til Fredericia, men derimod en rekonstruktion af hele selskabet. Carlsberg sparer årligt i omegnen af 100 millioner kr. på driften ved at samle den danske produktion af øl ét sted. Eftersom markedet til stadighed flytter sig, har man imidlertid også været tvunget til at fokusere på hastighed.
”Organisatorisk har der naturligvis været tale om en voldsom omstillingsproces, og det nye bryggeri er i langt højere grad drevet af procesteknologi end tidligere. Meget mere af min egen arbejdstid foregår da også nu i Fredericia”, siger den 39-årige logistikdirektør.
Den centraliserede depotstruktur, som i dag kun omfatter to landsdækkende terminaler, har også haft sin pris. De seneste tre år er 170 medarbejdere blevet afskediget, således at der i dag er beskæftiget ca. 700 medarbejdere i Fredericia. Som følge af den bedre distribution og mere effektive forsyningskæde er antallet af biler ydermere blevet skåret ned fra 330 til 250. Alle ressourcer bliver i det hele taget forsøgt udnyttet til det yderste. Når der eksempelvis er overkapacitet på Carlsberg Danmarks togafgange, sælges denne til andre transportvirksomheder.
Hvorvidt den store masterplan vedrørende yderligere kapacitetsudbygning vil blive sat i værk, vil imidlertid udelukkende bero på om danskerne i fremtiden eventuelt sætter deres forbrug af nationaldrikken i vejret. Og det er der foreløbig intet, der tyder på.

Toyota Material Handling A/S

Sponseret

3 centrale trin til ESG i din materialehåndtering

Teknologisk Institut Innovation og Digital Transformation

Sponseret

Vækst kræver robusthed

Relateret indhold

25.04.2024SCM.dk

Nyt intelligent værktøj udregner klimadata for elektronikprodukter

25.04.2024SCM.dk

Internationale forskere: Reducér plastikforbrug før genanvendelse

22.04.2024SCM.dk

Kæmpelager er toptunet med sax- og bomlifte

19.04.2024WITRON Group

Sponseret

“Flexibility is the match-winner”

10.04.2024Tasklet Factory

Sponseret

Få styr på dit lager: Lagerchefens (gen)vej til succes

08.04.2024N.C. Nielsen A/S

Sponseret

Ny plukketruck er længe ventet

05.04.2024Swisslog

Sponseret

Inbjudan Webinar: Strategisk lagerautomation - 25 april

05.04.2024Zetes

Sponseret

Prévoté transforms inventory management with the ZetesMedea Full Pallet Inventory solution

Jobmarked

Se alle

Apport Systems A/S

Bliv Test Manager hos Apport Systems A/S – en af Nordens førende WMS-udbydere.

Syntes du, at teknologi og kvalitet inden for softwareudvikling er drønspændende? Og er du ferm til software test og test-processer? Fantastisk - så er det måske dig, der skal være en del af Apport teamet som vores nye Test Manager.

Område

Midtjylland

Ansøgningsfrist

Snarest muligt

Körber Supply Chain DK A/S

Electrical Site Supervisor

Er du parat til at gøre verden til din arbejdsplads? Med 150+ rejsedage om året bliver du en af vores vigtigste repræsentanter på kundernes sites, hvor vi leverer og installerer komplekse og højteknologiske logistikløsninger. Vil du bidrage med din faglighed og dine evner for teknisk ledelse? Så er det netop dig, vi søger til en stilling som Electrical Site Supervisor!

Område

Nordjylland

Ansøgningsfrist

Snarest muligt

Körber Supply Chain DK A/S

Site Manager

Er du vores nye jonglør? Når vi installerer vores komplekse og højteknologiske logistikløsninger på kundernes sites overalt i verden, har vi brug for en Site Manager, der er i stand til at jonglere med adskillige opgaver og bevare overblikket. Samtidig skal det sikres, at vores stærke relationer både internt og til vores kunder bevares og udvikles. Er det dig? Så tilbyder vi en stilling som Site Manager!

Område

Nordjylland

Ansøgningsfrist

Snarest muligt

Eltronic Fueltech

Supply Chain Specialist

Kunne du tænke dig, at spille en afgørende rolle i arbejdet med at udvikle den samlede værdikæde i en virksomhed, der i den grad bidrager til den grønne omstilling? Og ønsker du at tage et ansvar for at vi på tværs af organisationen styrker samarbejdet og processerne ud mod både leverandører og kunder? Så skal du med på holdet!

Område

Midtjylland

Ansøgningsfrist

07.04.2024

Körber Supply Chain DK A/S

Mechanical Engineer

Drømmer du om at arbejde med komplekse og højteknologiske løsninger?

Område

Nordjylland

Ansøgningsfrist

Snarest muligt

Körber Supply Chain DK A/S

Category Manager - med primært fokus på projektindkøb

Hos Körber Supply Chain lægger vi stor vægt på godt kollegaskab og stærk holdånd i en travl hverdag: Vi ved ganske enkelt, at det er nøglen til vores succes! Vi er en virksomhed i udvikling og søger derfor en erfaren Category Manager til at styrke vores indkøbsteam. Vores dedikation til innovation har gjort os til en førende aktør i branchen. Som Category Manager hos Körber bliver du en del af et passioneret og resultatorienteret team, hvor din erfaring vil spille en central rolle i at udvikle vores indkøbsstrategi og forbedre vores leverandørnetværk.

Område

Nordjylland

Ansøgningsfrist

Snarest muligt

Körber Supply Chain DK A/S

Project Engineer - Controls

Hos Körber Supply Chain lægger vi stor vægt på godt kollegaskab og stærk holdånd i en travl hverdag: Vi ved ganske enkelt, at det er nøglen til vores succes! Som vores nye Project Engineer - Controls bliver det derfor også en central del af din hverdag, som del af et passioneret og internationalt team der hver dag arbejder for at bringe automation og PLC til nye højder.

Område

Nordjylland

Ansøgningsfrist

Snarest muligt

Hold dig opdateret med SCM.dk

Tilmeld dig nyhedsbrevet og følg med i alt som rører sig indenfor ledelse af forsyningskæden, Nyhedsbrevet kommer kun to gange pr. uge.

Se flere temaer

Events

Se alle