1,4 milliard flasker øl kører på skinner i Fredericia

Der var tale om et teknologisk tigerspring, da Carlsberg Danmark for to år siden tog sit nye gigantbryggeri i brug. Selv om det har været nødvendigt at foretage en række mekaniske justeringer undervejs, er såvel lagerhåndtering, plukkeprocesser og forsyningskæde blevet nemmere og frem for alt hurtigere. En masterplan opererer med yderligere kapacitetsudbygning, hvis behovet opstår.

Udvidelsen af bryggeriet har givet Carlsberg Danmark stærkt øget kapacitet. .

15.02.2011

SCM.dk

5.000-6.000 paller øl og læskedrikke bliver to gange i døgnet afsendt via to togstammer fra Carlsberg Danmarks bryggeri i Fredericia, som i 2008 - efter en kraftig udvidelse og modernisering - overtog hele koncernens produktion til det danske marked. Derudover forlader en fyldt lastbil området hvert 12. minut.
I december, hvor danskernes tørst traditionen tro er ekstra stor, blev den daglige produktion endda presset op til ca. 10.000 paller.
Det seneste år har det topmoderne bryggeri - som er Skandinaviens største - efter en indkøringsperiode været i fuld drift, og alt i alt produceres der nu omkring 1,4 milliard flasker øl om året.
Udvidelsen af bryggeriet er ikke blot ensbetydende med stærkt øget kapacitet. Carlsberg Danmark har også brugt lejligheden til at hanke op i hele produktionen og indført nye fuldautomatiske logistik- og transportsystemer, herunder et avanceret højlager. I alt har selskabet investeret en lille milliard kr. i Fredericia-bryggeriet.
Udvidelsen var samtidig ensbetydende med, at det fra udgangen af 2008 endegyldigt var slut med at brygge øl i det historiske bryggeri i Valby.
Teknologisk har der været tale om lidt af et tigerspring i forhold til tiden i Valby. Transport, som tidligere foregik med gaffeltruck, foregår nu automatisk. Den 40 meter høje grå mastodontbygning, som udgør højlageret, og hvorfra hele produktionen styres, har plads til 70.000 kundespecifikke paller, som i en lind strøm bringes ind og ud via 18 kraner. Det foregår via et avanceret IT-system, som er i stand til at kommunikere med bryggeriets øvrige IT-systemer, herunder SAP-systemet.
Den samlede kapacitet er 63 millioner øl i højlageret. En masterplan opererer med yderligere kapacitetsudbygning, både hvad angår brygning, transport og lagerfaciliteter - hvis behovet skulle opstå.

Skinnesystem på 4,3 kilometer
”Overordnet set har det nye bryggeri været en succes”, konstaterer logistikdirektør Bjarke Roost og supplerer: ”Vi har været i stand til at brygge øl og fremstille sodavand hver dag, og vi har formået at optimere processerne som forventet. Imidlertid har vi også stillet meget skrappe krav til leverandørerne af såvel højlageret som vores monorails”
Sidstnævnte er en 4,3 kilometer lang ophængt skinne, der via 272 vogne uafbrudt transporterer træpaller med øl og sodavand rundt i systemet. Når ordrerne indløber, bliver deres rute ført planlagt, hvorefter plukning og pakning finder sted i det 4000 kvadratemeter store automatiske plukkeanlæg.
”Heldigvis har leverandørerne formået at opfylde kravene. Samtidig er vi selv blevet bedre til udnytte de muligheder, som højlageret og de interne transportsystemer rummer. Ved at skrue på forskellige parametre, har vi endda fået mere ud af teknologien, end vi oprindelig forventede muligt”.

Deler viden og erfaringer
Bjarke Roost erkender dog, at det ikke er muligt at gennemføre en så stor øvelse uden problemer. Således er der foretaget en række primært mekaniske justeringer på rollebanerne i udlæsningsområdet.
På grund af den nye teknologi og de ændrede organisationsformer har medarbejderne måttet vænne sig til at arbejde på en hel ny måde. Samtidig er der indført lean, hvilket har betydet utallige tavlemøder, hvor viden og erfaringer er blevet delt. Ydermere har det været en udfordring at bringe det nye isenkram op i en hastighed, så bryggeriet fortsat kan levere til tiden.
”Det er dog lykkedes, selv om jeg da i begyndelsen havde mine forbehold”, erkender logistikdirektøren.
”Vi har endda været i stand til at overflytte en del af den volumen, som tidligere blev plukket og pakket på vores terminal i Høje Taastrup, til Fredericia. Konkret betyder det, at en tredjedel af den volumen, som tidligere blev plukket i Høje Taastrup, nu plukkes i Fredericia. Målet er, om muligt, at øge denne mængde yderligere. Forudsætningen for, at vi ville tage det nye bryggeri i brug, var, at vi kunne bibeholde den hidtidige leveringsevne, hvilket vi heldigvis har været i stand til. Selv om antallet af kunder gennem de seneste to år er faldet fra 24.000 til 22.000, har vi været i stand til at øge vores markedsandel”.
Samtidig med at det nye bryggeri er blevet taget i brug i begyndelsen af 2009, planlagde ledelsen, at integrationen mellem de forskellige teknologier og forsyningssystemer gradvis skulle øges yderligere, hvilket har vist sig muligt.
”Fra det tidspunkt, hvor øllet brygges og til, det er klar til indlæsning, foregår processerne i dag stort set uden menneskelig indgriben”.

Færre lagerdage
Logistikdirektøren ser det som en ubetinget gevinst, at al den avancerede teknologi, bryggeriet nu råder over, har gjort lagerhåndtering, plukkeprocesser og forsyningskæde langt nemmere og hurtigere at operere med.
”For to år siden kalkulerede vi med, at lagerdagene skulle nedbringes med 20 procent. Dette tal er dog knapt nået endnu, men vi forventer at nå det i første halvdel af 2011”.
Der er imidlertid heller ikke blot tale om en overflytning af produktionen fra Valby til Fredericia, men derimod en rekonstruktion af hele selskabet. Carlsberg sparer årligt i omegnen af 100 millioner kr. på driften ved at samle den danske produktion af øl ét sted. Eftersom markedet til stadighed flytter sig, har man imidlertid også været tvunget til at fokusere på hastighed.
”Organisatorisk har der naturligvis været tale om en voldsom omstillingsproces, og det nye bryggeri er i langt højere grad drevet af procesteknologi end tidligere. Meget mere af min egen arbejdstid foregår da også nu i Fredericia”, siger den 39-årige logistikdirektør.
Den centraliserede depotstruktur, som i dag kun omfatter to landsdækkende terminaler, har også haft sin pris. De seneste tre år er 170 medarbejdere blevet afskediget, således at der i dag er beskæftiget ca. 700 medarbejdere i Fredericia. Som følge af den bedre distribution og mere effektive forsyningskæde er antallet af biler ydermere blevet skåret ned fra 330 til 250. Alle ressourcer bliver i det hele taget forsøgt udnyttet til det yderste. Når der eksempelvis er overkapacitet på Carlsberg Danmarks togafgange, sælges denne til andre transportvirksomheder.
Hvorvidt den store masterplan vedrørende yderligere kapacitetsudbygning vil blive sat i værk, vil imidlertid udelukkende bero på om danskerne i fremtiden eventuelt sætter deres forbrug af nationaldrikken i vejret. Og det er der foreløbig intet, der tyder på.

N.C. Nielsen A/S

Sponseret

Førerkomfort i fokus ved MillPart-truckvalg

SSI Schäfer

Sponseret

SSI SCHAEFER samarbejder med Coop om et af Europas største automatiserede distributionscentre

Relateret indhold

10.10.2025N.C. Nielsen A/S

Sponseret

Førerkomfort i fokus ved MillPart-truckvalg

09.10.2025STILL Danmark A/S

Sponseret

Robotstøvsugeren KEMARO gør industrien renere - helt af sig selv!

09.10.2025SCM.dk

JYSK bygger nyt højteknologisk distributionscenter i Spanien

07.10.2025SCM.dk

Toldspecialist styrker danske virksomheder med nyt kontor i Frederikshavn

07.10.2025WITRON Group

Sponseret

Letters of intent signed for new highly automated logistics center in Kungsbacka

06.10.2025SCM.dk

Arla og Maersk etablerer nyt kølelager i Taulov

02.10.2025Fyns Kran Udstyr A/S

Sponseret

Vakuumløftere til Danmarks største dækhotel

30.09.2025Combilift

Sponseret

Celebrating 100,000 Trucks – Win a Golden Combilift and Support UNICEF

Hold dig opdateret med SCM.dk

Tilmeld dig nyhedsbrevet og følg med i alt som rører sig indenfor ledelse af forsyningskæden, Nyhedsbrevet kommer kun to gange pr. uge.

Se flere temaer

Events

Se alle
KNAPP A/S
Seminar
Morgenmad hos KNAPP

Deltag i vores undersøgelse af teknologierne bag et højautomatiseret lager. For dem, der vil vide mere om forskellige automatiseringsløsninger og hvilke områder de er bedst egnede til.

Dato

15.10.2025

Tid

07:30

Sted

KNAPP Nordics kontor | Hyllie Vattenparksgata 12, Malmö (lige over broen)

Fellowmind Denmark A/S
Webinar
Always Azure – Skab værdi med Microsoft Azure

Vil du være på forkant med det nyeste i Azure og få konkrete idéer til, hvordan du udnytter platformen bedst muligt i din virksomhed?

Dato

20.10.2025

Tid

13:00

Sted

Online

Dansk Standard
Kursus
Bliv klar til NIS2 med ISO 27001 - diplomkursus

På dette to-dages kursus får du en gennemgang af kravene i EU's NIS2-direktiv med fokus på, hvordan du kan efterleve og implementere kravene i praksis med ISO/IEC 27001 - ledelsessystem for informationssikkerhed.

Dato

21.10.2025

Sted

Dansk Standard, 12 etage, Sal 2, Göteborg Plads 1, 2150 Nordhavn

Dansk Standard
Kursus
NIS2 i praksis – med ISO/IEC 27001 som fundament for compliance

På dette diplomkursus får du overblik over NIS2-kravene i praksis, og du lærer, hvordan ISO/IEC 27001 kan bruges som en praktisk ramme til at styrke jeres informationssikkerhed og sikre compliance med den nye NIS2-lov.

Dato

21.10.2025

Sted

Dansk Standard, Nordhavn

DNV Business Assurance Denmark
Kursus
Grundlæggende miljøledelse

Formålet med kurset er at give deltagerne et grundlæggende kendskab til miljøledelsessystemer, kravene i ISO 14001:2015 og de forretningsfordele, der er knyttet til systematisk arbejde med et miljøledelsessystem.

Dato

22.10.2025

Sted

Odense

DNV Business Assurance Denmark
Kursus
Strategisk udvikling af ledelsessystemer

Hvordan sikrer vi, at ledelsessystemet leverer et effektivt bidrag til virksomhedens strategiudvikling?

Dato

23.10.2025

Sted

Odense