1,4 milliard flasker øl kører på skinner i Fredericia

Der var tale om et teknologisk tigerspring, da Carlsberg Danmark for to år siden tog sit nye gigantbryggeri i brug. Selv om det har været nødvendigt at foretage en række mekaniske justeringer undervejs, er såvel lagerhåndtering, plukkeprocesser og forsyningskæde blevet nemmere og frem for alt hurtigere. En masterplan opererer med yderligere kapacitetsudbygning, hvis behovet opstår.

Udvidelsen af bryggeriet har givet Carlsberg Danmark stærkt øget kapacitet. .

15.02.2011

SCM.dk

5.000-6.000 paller øl og læskedrikke bliver to gange i døgnet afsendt via to togstammer fra Carlsberg Danmarks bryggeri i Fredericia, som i 2008 - efter en kraftig udvidelse og modernisering - overtog hele koncernens produktion til det danske marked. Derudover forlader en fyldt lastbil området hvert 12. minut.
I december, hvor danskernes tørst traditionen tro er ekstra stor, blev den daglige produktion endda presset op til ca. 10.000 paller.
Det seneste år har det topmoderne bryggeri - som er Skandinaviens største - efter en indkøringsperiode været i fuld drift, og alt i alt produceres der nu omkring 1,4 milliard flasker øl om året.
Udvidelsen af bryggeriet er ikke blot ensbetydende med stærkt øget kapacitet. Carlsberg Danmark har også brugt lejligheden til at hanke op i hele produktionen og indført nye fuldautomatiske logistik- og transportsystemer, herunder et avanceret højlager. I alt har selskabet investeret en lille milliard kr. i Fredericia-bryggeriet.
Udvidelsen var samtidig ensbetydende med, at det fra udgangen af 2008 endegyldigt var slut med at brygge øl i det historiske bryggeri i Valby.
Teknologisk har der været tale om lidt af et tigerspring i forhold til tiden i Valby. Transport, som tidligere foregik med gaffeltruck, foregår nu automatisk. Den 40 meter høje grå mastodontbygning, som udgør højlageret, og hvorfra hele produktionen styres, har plads til 70.000 kundespecifikke paller, som i en lind strøm bringes ind og ud via 18 kraner. Det foregår via et avanceret IT-system, som er i stand til at kommunikere med bryggeriets øvrige IT-systemer, herunder SAP-systemet.
Den samlede kapacitet er 63 millioner øl i højlageret. En masterplan opererer med yderligere kapacitetsudbygning, både hvad angår brygning, transport og lagerfaciliteter - hvis behovet skulle opstå.

Skinnesystem på 4,3 kilometer
”Overordnet set har det nye bryggeri været en succes”, konstaterer logistikdirektør Bjarke Roost og supplerer: ”Vi har været i stand til at brygge øl og fremstille sodavand hver dag, og vi har formået at optimere processerne som forventet. Imidlertid har vi også stillet meget skrappe krav til leverandørerne af såvel højlageret som vores monorails”
Sidstnævnte er en 4,3 kilometer lang ophængt skinne, der via 272 vogne uafbrudt transporterer træpaller med øl og sodavand rundt i systemet. Når ordrerne indløber, bliver deres rute ført planlagt, hvorefter plukning og pakning finder sted i det 4000 kvadratemeter store automatiske plukkeanlæg.
”Heldigvis har leverandørerne formået at opfylde kravene. Samtidig er vi selv blevet bedre til udnytte de muligheder, som højlageret og de interne transportsystemer rummer. Ved at skrue på forskellige parametre, har vi endda fået mere ud af teknologien, end vi oprindelig forventede muligt”.

Deler viden og erfaringer
Bjarke Roost erkender dog, at det ikke er muligt at gennemføre en så stor øvelse uden problemer. Således er der foretaget en række primært mekaniske justeringer på rollebanerne i udlæsningsområdet.
På grund af den nye teknologi og de ændrede organisationsformer har medarbejderne måttet vænne sig til at arbejde på en hel ny måde. Samtidig er der indført lean, hvilket har betydet utallige tavlemøder, hvor viden og erfaringer er blevet delt. Ydermere har det været en udfordring at bringe det nye isenkram op i en hastighed, så bryggeriet fortsat kan levere til tiden.
”Det er dog lykkedes, selv om jeg da i begyndelsen havde mine forbehold”, erkender logistikdirektøren.
”Vi har endda været i stand til at overflytte en del af den volumen, som tidligere blev plukket og pakket på vores terminal i Høje Taastrup, til Fredericia. Konkret betyder det, at en tredjedel af den volumen, som tidligere blev plukket i Høje Taastrup, nu plukkes i Fredericia. Målet er, om muligt, at øge denne mængde yderligere. Forudsætningen for, at vi ville tage det nye bryggeri i brug, var, at vi kunne bibeholde den hidtidige leveringsevne, hvilket vi heldigvis har været i stand til. Selv om antallet af kunder gennem de seneste to år er faldet fra 24.000 til 22.000, har vi været i stand til at øge vores markedsandel”.
Samtidig med at det nye bryggeri er blevet taget i brug i begyndelsen af 2009, planlagde ledelsen, at integrationen mellem de forskellige teknologier og forsyningssystemer gradvis skulle øges yderligere, hvilket har vist sig muligt.
”Fra det tidspunkt, hvor øllet brygges og til, det er klar til indlæsning, foregår processerne i dag stort set uden menneskelig indgriben”.

Færre lagerdage
Logistikdirektøren ser det som en ubetinget gevinst, at al den avancerede teknologi, bryggeriet nu råder over, har gjort lagerhåndtering, plukkeprocesser og forsyningskæde langt nemmere og hurtigere at operere med.
”For to år siden kalkulerede vi med, at lagerdagene skulle nedbringes med 20 procent. Dette tal er dog knapt nået endnu, men vi forventer at nå det i første halvdel af 2011”.
Der er imidlertid heller ikke blot tale om en overflytning af produktionen fra Valby til Fredericia, men derimod en rekonstruktion af hele selskabet. Carlsberg sparer årligt i omegnen af 100 millioner kr. på driften ved at samle den danske produktion af øl ét sted. Eftersom markedet til stadighed flytter sig, har man imidlertid også været tvunget til at fokusere på hastighed.
”Organisatorisk har der naturligvis været tale om en voldsom omstillingsproces, og det nye bryggeri er i langt højere grad drevet af procesteknologi end tidligere. Meget mere af min egen arbejdstid foregår da også nu i Fredericia”, siger den 39-årige logistikdirektør.
Den centraliserede depotstruktur, som i dag kun omfatter to landsdækkende terminaler, har også haft sin pris. De seneste tre år er 170 medarbejdere blevet afskediget, således at der i dag er beskæftiget ca. 700 medarbejdere i Fredericia. Som følge af den bedre distribution og mere effektive forsyningskæde er antallet af biler ydermere blevet skåret ned fra 330 til 250. Alle ressourcer bliver i det hele taget forsøgt udnyttet til det yderste. Når der eksempelvis er overkapacitet på Carlsberg Danmarks togafgange, sælges denne til andre transportvirksomheder.
Hvorvidt den store masterplan vedrørende yderligere kapacitetsudbygning vil blive sat i værk, vil imidlertid udelukkende bero på om danskerne i fremtiden eventuelt sætter deres forbrug af nationaldrikken i vejret. Og det er der foreløbig intet, der tyder på.

N.C. Nielsen A/S

Sponseret

Førerkomfort i fokus ved MillPart-truckvalg

Slimstock Nordic

Sponseret

An opinion Making Artificial Intelligence (AI) land in supply chain practice

Relateret indhold

09.09.2025Norris Print-Tech A/S

Sponseret

Ringscanner i fjervægtsklassen

09.09.2025SCM.dk

Carl Ras tredobler kapaciteten på centrallageret med ny Autostore

03.09.2025Element Logic Danmark

Sponseret

Mød Element Logic på HI-messen 2025 – og mød morgendagens fuldautomatiske lagerautomationsløsninger

01.09.2025Toyota Material Handling A/S

Sponseret

Prøv næste generation af gaffeltrucks hos Toyota Material Handling i Vejle

31.08.2025N.C. Nielsen A/S

Sponseret

Førerkomfort i fokus ved MillPart-truckvalg

26.08.2025Apport Systems A/S

Sponseret

Fra eksterne krav til moderne lagerstyring hos Urtegaarden

26.08.2025Toyota Material Handling A/S

Sponseret

FreeBee A/S skaber et mere sikkert arbejdsmiljø med ny halvautomatiseret lagerløsning

24.08.2025Toyota Material Handling A/S

Sponseret

Ergonomi og driftssikkerhed i ét – kom og prøv Traigo48 i realistiske rammer

Hold dig opdateret med SCM.dk

Tilmeld dig nyhedsbrevet og følg med i alt som rører sig indenfor ledelse af forsyningskæden, Nyhedsbrevet kommer kun to gange pr. uge.

Se flere temaer

Events

Se alle
DNV Business Assurance Denmark
Kursus
AQAP NATO Kvalitetsstandarder - grundkursus

Er din virksomhed leverandør til Forsvaret eller har I planer om at blive det? Hvis ja, vil du blive mødt af krav om bevis for efterlevelse af kravene i AQAP, som er NATOs standarder for kvalitetsstyring.

Dato

16.09.2025

Sted

Frederik VI´s Hotel, Odense

DNV Business Assurance Denmark
Kursus
Auditorkursus i kvalitetsledelse

Formålet med kurset er at få et grundigt kendskab til de værktøjer og auditprincipper, der skal anvendes af auditorerne, for at virksomheden får det optimale udbytte af virksomhedens kvalitetsledelsessystem efter DS/EN ISO 9001:2015 og den interne audit.

Dato

16.09.2025

Sted

Odense

RELEX Solutions
Messe
RELEX Solutions at NRF

RELEX Solutions is heading to NRF 2025: Retail's Big Show Europe to showcase how our agentic AI transforms retail supply chain planning. Visit us at booth M-087!

Dato

16.09.2025

Sted

NRF 2025, Paris Expo Porte de Versailles

Dansk Standard
Kursus
Intern audit af et miljø- og kvalitetsledelsessystem

Få redskaber til at planlægge og udføre intern audit af din organisations ledelsessystem indenfor kvalitet og/eller miljø! På kurset får du styrket din forståelse af audit som værktøj til evaluering og forbedring af ledelsessystemet samt trænet din grundlæggende værktøjskasse som auditor.

Dato

16.09.2025

Sted

Dansk Standard, 12 etage, Lokale P Göteborg Plads 1 2150 Nordhavn

DNV Business Assurance Denmark
Kursus
AQAP NATO Kvalitetsstandarder - grundkursus

Er din virksomhed leverandør til Forsvaret eller har I planer om at blive det? Hvis ja, vil du blive mødt af krav om bevis for efterlevelse af kravene i AQAP, som er NATOs standarder for kvalitetsstyring.

Dato

16.09.2025

Sted

Odense

DNV Business Assurance Denmark
Kursus
Kvalitetskultur

Et effektivt ledelsessystem er kernen i en effektiv virksomhed og driver virksomheden frem mod sine strategiske mål. Det effektive ledelsessystem bør derfor forholde sig til sine interessenters behov og forventninger, risici og muligheder, lovkrav og ikke mindst organisationens værdier og kultur.

Dato

16.09.2025

Sted

Odense