Uenighed om, hvorvidt udenlandske chauffører overtager danske job

Fagforeningen 3F og vognmandsorganisationen DTL mener, at lavtlønnede udenlandske chauffører i stor stil overtager job fra danske ansatte, der er blevet fyret under coronakrisen. Danske Fragtmænd er imidlertid uenige, mens DI Transport efterspørger dokumentation.

Lastbiltrafikken ruller videre på de danske landeveje, men det skyldes i høj grad ansættelsen af underbetalte, udenlandske chauffører på bekostning af danske, mener 3F og DTL. Danske Fragtmænd og DI Transport er dog uenige..

07.04.2020

SCM.dk

Organisationerne henviser til nye tal fra Vejdirektoratet, som viser, at efter regeringen indførte omfattende karantæne-tiltag for at begrænse spredningen af corona-virus, er lastbiltrafikken stort set uændret, som også tidligere beskrevet her på SCM.dk.

”Danske transportfirmaer massefyrer, hjemsender og sender folk på arbejdsfordeling. At det er muligt at opretholde lastbiltrafikken, skyldes ene og alene, at der kører flere udenlandske lastbiler med chauffører til lav løn på de danske veje. Det er fuldstændig indlysende”, siger forhandlingssekretær i 3F Kim René Busch til Fagbladet 3F.

Han bliver bakket op af adm. direktør i DTL, Erik Østergaard.

”Udenlandske lastbiler med lavtlønnede chauffører har overtaget arbejdet. Det gælder en række danskkontrollerede firmaer, der har datterselskaber i udlandet, der bruger udenlandske chauffører til at køre indenrigs i Danmark. Det skal der slås hårdt ned på”, siger han.

Brug for dokumentation og sammenhold
Det billede kan man imidlertid ikke genkende i transportfirmaet Danske Fragtmænd, hvor adm. direktør Jørn P. Skov fortæller om ”en mindre nedgang, men slet ikke i et omfang, så vi har været nødt til at fyre en masse medarbejdere.”

Uden dokumentation så sværter man hele branchen til, og også de transportvirksomheder, som har måttet fyre chauffører

Michael Svane

”Der kommer hver eneste dag lastbiler fra udlandet ind med varer til vores terminaler, som vi så bringer videre til danske butikker og virksomheder. Sådan var det også før Corona-situationen. Vi er jo ikke selvforsynende i Danmark. Hvis der ikke kommer internationale lastbiler frem til de danske terminaler, så ville der være langt færre varer til at fragte rundt i Danmark”, siger han videre.

Heller ikke i DI Transport er man begejstret for udmeldingen fra 3F og DTL. Branchedirektør Michael Svane kalder det i en kommentar ”helt uforståeligt” at situationen tegnes op, som det er tilfældet i de to organisationers udtalelse, og efterlyser dokumentation.

”Sådanne udmeldinger må og skal dokumenteres. Lad os få de konkrete navne frem på de virksomheder, som der i givet fald må have gjort det”, skriver Michael Svane og fortsætter:

”Jeg kan kun være enig i, at det er en helt uacceptabel handlemåde, hvis der er virksomheder, som har fyret danske chauffører for derefter at ansætte udenlandske chauffører. Men uden dokumentation så sværter man hele branchen til og også de transportvirksomheder, som har måttet fyre chauffører.”

Læs også: Coronakrisen giver plads men også hovedbrud for transport- og logistikbranchen

I stedet understreger Michael Svane, at han deler Jørn P. Skovs synspunkt, og peger på, at det man har brug i branchen i disse tider er sammenhold, ”men det kræver, at man spiller på samme hold!”, som han fremhæver.

Transportminister Benny Engelbrecht (S) indkaldte i fredags til et møde med branchen, men har endnu ikke meldt noget ud i sagen.

-AK

Toyota Material Handling A/S

Sponseret

3 centrale trin til ESG i din materialehåndtering

Teknologisk Institut Innovation og Digital Transformation

Sponseret

Vækst kræver robusthed

Relateret indhold

Øget fokus på ESG kalder på nye leverandører

01.05.2024SCM.dk

01.05.2024SCM.dk

Danmark tjener milliarder på udenlandsk arbejdskraft

01.05.2024Langebæk A/S

Sponseret

Langebæk udvider i Sverige: Nyt kontor i centrum af Stockholm

01.05.2024LEDVANCE A/S

Sponseret

LEDVANCE lyser FENIE ENERGÍAS hovedkvarter op med avanceret LED kontorbelysnings-løsning

30.04.2024SCM.dk

El & Teknik´24: Elektrificeringens nøgleaktører på plads

30.04.2024SCM.dk

Udlændinge finder det attraktivt at arbejde i Danmark

29.04.2024SCM.dk

Loven om ret til reparation passerer vigtig hurdle

26.04.2024SCM.dk

Der skal mere fart på sagsbehandlingen af grønne projekter

Jobmarked

Se alle

Apport Systems A/S

Bliv Test Manager hos Apport Systems A/S – en af Nordens førende WMS-udbydere.

Syntes du, at teknologi og kvalitet inden for softwareudvikling er drønspændende? Og er du ferm til software test og test-processer? Fantastisk - så er det måske dig, der skal være en del af Apport teamet som vores nye Test Manager.

Område

Midtjylland

Ansøgningsfrist

Snarest muligt

Körber Supply Chain DK A/S

Mechanical Engineer

Drømmer du om at arbejde med komplekse og højteknologiske løsninger?

Område

Nordjylland

Ansøgningsfrist

Snarest muligt

Körber Supply Chain DK A/S

Category Manager - med primært fokus på projektindkøb

Hos Körber Supply Chain lægger vi stor vægt på godt kollegaskab og stærk holdånd i en travl hverdag: Vi ved ganske enkelt, at det er nøglen til vores succes! Vi er en virksomhed i udvikling og søger derfor en erfaren Category Manager til at styrke vores indkøbsteam. Vores dedikation til innovation har gjort os til en førende aktør i branchen. Som Category Manager hos Körber bliver du en del af et passioneret og resultatorienteret team, hvor din erfaring vil spille en central rolle i at udvikle vores indkøbsstrategi og forbedre vores leverandørnetværk.

Område

Nordjylland

Ansøgningsfrist

Snarest muligt

Körber Supply Chain DK A/S

Project Engineer - Controls

Hos Körber Supply Chain lægger vi stor vægt på godt kollegaskab og stærk holdånd i en travl hverdag: Vi ved ganske enkelt, at det er nøglen til vores succes! Som vores nye Project Engineer - Controls bliver det derfor også en central del af din hverdag, som del af et passioneret og internationalt team der hver dag arbejder for at bringe automation og PLC til nye højder.

Område

Nordjylland

Ansøgningsfrist

Snarest muligt

Hold dig opdateret med SCM.dk

Tilmeld dig nyhedsbrevet og følg med i alt som rører sig indenfor ledelse af forsyningskæden, Nyhedsbrevet kommer kun to gange pr. uge.

Se flere temaer

Events

Se alle