Rapport: EU skal skære 95 procent af transportudledningerne

Hvis målet om at begrænse den globale opvarmning til højst to grader skal være realistisk, så skal EU save 95 procent af udledningerne af drivhusgasser fra transportsektoren frem mod 2050, fastslår tysk rapport.

Den europæiske trafik er bland de store syndere, når det kommer til CO2-udslip. Det skal der skæres kraftigt i, fastslår tysk rapport. Foto: flickr/Floris Oosterveld.

03.01.2017

SCM.dk

Transportsektoren er ansvarlig for næsten en fjerdedel af den samlede udledning af drivhusgasser i EU, og heraf ko mmer de 70 procent fra vejtransporten. Derfor er dette et centralt indsatsområde når det kommer til bestræbelserne på at sænke både unionens og verdens klimagasudslip.

Læs også: FN: bæredygtig transport afgørende for SDG-mål

Nu har det tyske Öko-Institut så regnet på den opgave, EU står overfor på dette område. I en rapport bestilt af NGO’en European Federation for Transport and Environment (T&E) slår forskningsinstituttet fast, at der på europæisk plan skal barberes 95 procent af transportens drivhusgasudslip frem mod 2050, hvis målet fra COP21 i Paris om at begrænse den globale opvarmning til højst to grader skal være realistisk.

Mere specifikt, så fokuserer rapporten på det såkaldte Effort-Sharing Regulation (ESR)-system, skriver EurActiv. ESR dækker de områder, der ikke er med i det større Emissions Trading System (ETS). Det gælder bl.a. bygninger, varmeproduktion, landbrug og transport.

Nogle lande trækker den anden vej
ESR blev lanceret af Europa-Kommissionen i juli 2016 og har et reduktionsmål på 30 procent i 2030. Udspillet er lige nu til behandling hos Parlamentet og Ministerrådet, som skal blive enige om indholdet, før det kan blive lov.

Med udgangspunkt i de nye beregninger, peger rapporten imidlertid på, at dette mål slet ikke er ambitiøst nok. 30 procents-målet er således ensbetydende med en reduktion på omkring én procent om året, men for at ramme de 95 procent, så skal den årlige andel nærmere op på tre procent.

Ikke desto mindre er der debat blandt ESRs medlemsstater, hvor nogle lande, med Italien og Polen i spidsen, skubber på for et lavere mål end 30 procent, omkring 20 procent, hvilket fører til kritik fra (T&E).

Læs også: DSV på vej med fossilfri transport i Sverige

”Forslagene fra nogle regeringer vil reelt halvere ambitionsniveaet. De hævder at de er utilfredse med måden, hvorpå arbejdet bliver fordelt, men hvis det virkelig er problemet, så burde de fremsætte ændringsforslag, der ikke fuldstændig ødelægger 2030-målet”, siger transport- og energianalytiker hos T&E, Carlos Calvo Ambel.

-AK

Toyota Material Handling A/S

Sponseret

Prøv næste generation af gaffeltrucks hos Toyota Material Handling i Vejle

Slimstock Nordic

Sponseret

An opinion Making Artificial Intelligence (AI) land in supply chain practice

Relateret indhold

15.09.2025SCM.dk

EU udsætter klimamål: Uenigheder spænder ben for 2035- og 2040-mål

12.09.2025SCM.dk

Ramaskrig om producentansvar midlertidigt slukket af Regeringen

11.09.2025SCM.dk

Metalformand fortsætter som formand for Nordic IN

10.09.2025SCM.dk

Arbejdskraft er virksomhedernes vigtigste krav til kommunerne

09.09.2025SCM.dk

Dyrere elmaterialer forhaler tempoet i den grønne omstilling

08.09.2025SCM.dk

Virksomheder misser at udnytte uddannelsesmuligheder trods stor mangel på faglærte

08.09.2025SCM.dk

ESG-mål bliver styringsværktøj i lederaflønning

05.09.2025SCM.dk

Analyse afslører store forskelle i kommunale erhvervsklima

Hold dig opdateret med SCM.dk

Tilmeld dig nyhedsbrevet og følg med i alt som rører sig indenfor ledelse af forsyningskæden, Nyhedsbrevet kommer kun to gange pr. uge.

Se flere temaer

Events

Se alle