18.01.2016  |  Branchenyt

Post Danmark i kinesisk samarbejde

Den danske storaktør på pakkepostmarkedet har indgået et partnerskab med den kinesiske e-handelsgigant Alibaba om at sende danske pakker til Kina. ”Kæmpe forretningsmulighed” siger logistikchef.

Det kinesiske e-handelsmarked er gigantisk og en potentiel guldgrube for masser af virksomheder verden over – hvis de altså kan få foden inden for. Lige præcis ser ud til at være lykkedes for Post Danmark, der har indgået et samarbejde med mastodonten Alibaba, Kinas største onlineaktør, om at få sendt danske pakker til riget i midten. Det skriver Information.

Læs også: Post Danmark kommer med pakken, når det passer dig

Mere specifikt giver samarbejdsaftalen Post Danmark adgang til at få både sig selv og andre danske virksomheder ind på Alibaba Groups markedsportal Tmall Global. Her har Post Danmark fået licens til en nordisk handelsportal, der skal henvende sig til både danske virksomheder, der er etablerede i Kina, og i særdeleshed til de, for hvem det kinesiske marked er mere ukendt land. Alt i alt skulle det gerne øge antallet af forsendelser fra danske virksomheder mod verdens folkerigeste land.

”I Kina er der cirka 350 millioner forbrugere, der handler på nettet, og Alibaba Group er den største aktør, når det kommer til e-handel. Vores interesse er at fremme dansk eksport, men selvfølgelig ser vi også en kæmpe forretningsmulighed i at være transportør- og logistikvirksomhed fra Danmark ud til de kinesiske forbrugere”, siger chef for logistik i Post Danmarks moderselskab, PostNord, Peter Kjær Jensen, til Information.

Som licenshaver vil Post Danmark opkræve betaling fra andre danske virksomheder, der måtte ønske at få deres varer på den nye portal, og for at få dem sendt afsted. Leveringen vil tage et sted mellem tre og otte dage afhængig af, hvor i Kina pakken skal hen.

Læs også: Verdens største online markedsplads på vej til Europa

De første danske virksomheder skulle kunne komme på Tmall Global i løbet af dette års første kvartal, og Post Danmark har oplyst, at man allerede er i kontakt med interesserede firmaer, uden dog at sætte navn på nogen.

-AK

Mere fra SCM.dk – forum for ledelse af forsyningskæden

SCM.dk – forum for ledelse af forsyningskæden

www.scm.dk

SCM.dk – forum for ledelse af forsyningskæden – er Danmarks eneste erhvervsmedie og community med dedikeret fokus på optimering af forsyningskæden. Medlemmer på SCM.dk kan bidrage aktivt med indhold og erfaring og betragtes som en indsigtsfuld vidensressource i udviklingen af SCM.dk. Vi udkommer dagligt på SCM.dk, ugentligt med nyhedsbreve samt ni gange om året med magasinet SCM+LOGIST…

Se virksomhedsprofil  

  SCM.dk anvender cookies, som vi bruger til at huske dine indstillinger og statistik m.m. Når du fortsætter med at bruge websitet accepterer du samtidig brugen af cookies. Læs mere