Post Danmark kommer med pakken, når det passer dig
Inden længe kan danskerne selv vælge, hvornår de vil have deres Post Danmark-pakker leveret i helt ned til timeintervaller, afhængig af hvor de bor. Vi skal hele tiden være knivskarpe for at bevare vores position blandt de førende e-handelsudbydere i Norden, lyder det fra den danske gigant.
Konkurrencen på e-handelsfronten er benhård og for at få del i væksten, skal man være klar til følge forbrugernes krav.
Læs også: Lynhurtig levering vinder frem
Nogenlunde sådan er mantraet bag den nye satsning, Post Danmark snart er klar til at rulle ud på det danske pakkeleveringsmarked. Konceptet hedder SmartLevering og vil give privatkunder landet over bedre muligheder for at vælge, præcis hvornår de vil have en onlineindkøbt pakke leveret hvor præcist afhænger af, hvor i landet man bor.
Borgere i Storkøbenhavn vil således få mulighed for at bestille levering i helt ned til timeintervaller på både hverdage og i weekenden, hvilket Post Danmark har erfaring med fra leveringen af dagligvarer fra Irma, og de muligheder vil man nu gerne udbrede til den øvrige e-handel herhjemme.
Modtagerdrevet marked
Konkurrencen på levering af onlinepakker er rigtig stærk herhjemme og der er mange aktører, der vil have del i væksten. Så vi skal være knivskarpe for at få vores bid af kagen. Markedet er generelt meget modtagerdrevet og efterspørgslen på nye services, der er mere specifikke, præcise og fleksible er stor, så det gælder om at være på forkant med den udvikling, siger chef for logistics og e-commerce i Post Danmarks moderselskab, PostNord, Carsten Dalbo.
Inspirationen kommer i høj grad også fra udlandet, hvor sværvægtere som Amazon og Google er langt fremme i forhold til at tilbyde hurtig, præcis levering på bestilling, i udvalgte storbyer i USA bl.a. i form af droner; en teknologi man ligeledes holder øje med, men dog ikke er klar til at tage ind lige nu, forklarer Carsten Dalbo.
Vi er meget åbne over for globale tendenser og hvad der rør sig internationalt, og der går det klart i retning af mere convenience og kontrol, der lagt over hos kunderne. Droneteknologien er meget interessent og noget man er langt fremme med andre steder, men det er ikke noget, jeg ser os kaste os over i morgen eller overmorgen; teknologien deler stadig mange eksperter på området, siger han.
Efterspørgsel styrer udbredelse
I Aarhus, Aalborg og Odense vil SmartLevering komme til at omfatte et fire-timers interval, mens kunder i resten af landet kun kan vælge en specifik dag. Hvorvidt servicen her kunne blive udbygget i fremtiden afhænger af, hvordan markedet tager i mod det nye tilbud i byerne og behovet breder sig.
Vi vil selvfølgelig meget gerne udvide den mere finmaskede leveringsdækning, men der skal være en reel efterspørgsel, ellers bliver det simpelthen for dyrt til at nogen vil betale for det. At sende en vogn af sted med kun én eller ganske få pakker vil sjældent kunne betale sig, så vi afventer udviklingen og ser, hvordan kunderne reagerer derude. Det er vi faktisk ret spændte på, slutter Carsten Dalbo.
Læs også: Finsk postvæsen starter dronelevering
I første omgang skal Post Danmark introducere netbutikkerne for det nye koncept og så vil det blive tilgængeligt for de danske e-handelsforbrugere, hvilket man forventer vil ske i løbet af årets første kvartal.