Onlinebutik både taber og tjener på gratis retur
Netbutikken Boozt bruger adskillige millioner på gratis fragt og retur til kunderne til gengæld giver strategien mere aktivitet i butikken.
Hver måned sender onlinetøj- og skoforretningen Boozt 400.000 varer ud til kunder i hele landet. 40 procent, det vil sige 160.000 varer, bliver sendt direkte retur til forretningen igen og det uden at koste kunderne en krone.
Læs også: E-handel får amerikanske lagerhuslejer til at stige
Den gode service koster samlet set e-butikken 8-9 procent af omsætningen, fortæller Boozts adm. direktør Hermann Haraldsson i et interview med Børsen. Dertil kommer omkostningen ved at sortere returvarerne. Bootzs samlede omsætning nåede sidste år op på 800 millioner kroner og forventes i år at ende på 1,2 milliarder kroner.
Gratis fragt og retur nedbryder barriere og sikrer overlevelse
Men der er intet så skidt, at det ikke er godt for noget tværtimod. Da e-butikken fjernede kundernes omkostninger ved fragt og retur, steg andelen af besøgende der klikkede køb markant. Hermann Haraldsson forklarer det med, at den barriere kunder har for returprocesser, er blevet mindsket:
"Det, at vi har fjernet returprisen, har fjernet en kæmpe barriere. Når du spørger folk, både i undersøgelser og til middagsselskaber, hvorfor de ikke handler på nettet, skyldes det altid returvarerne, siger direktøren til Børsen og fortsætter:
"De har en opfattelse af, at det er besværligt at returnere, og hvis de selv skal betale for både fragt og retur, så gør de det ikke, for så kan de ende med at betale 80-90 kr. uden at få noget som helst ud af det. Og det er en dårlig handel, konstaterer han.
Læs også: EhubNordic fremmer dansk e-handel i Kina
Til spørgsmålet hvor Boozt havde været i dag, hvis ikke forretningsmodellen var blevet lavet om, erkender direktøren:
"Vi var nok døde. Helt ærligt, for vi havde ikke fået den nødvendige størrelse. Ellers var vi blevet en nichebutik, som investorerne for længst var løbet væk fra, siger Hermann Haraldsson til Børsen.
-CHM