Nyt nærlager til Føtex Food i København

For at imødekomme kædens mindre leverandører, har Dansk Supermarked bygget et lager i Ishøj ved København, der alene skal servicere Føtex Food.

Dansk Supermarked har placeret et i Ishøj for at servicere føtex food-butikkerne i hovedstadsområdet, til glæde for kædens mange mindre, lokale leverandører. Foto: Dansk Supermarked.

16.09.2016

SCM.dk

Dansk Supermarked (DS) – sammen med Coop den ene af de to store dagligvareoperatører i Danmark – har sit hjemlige centrallager ved Vejle i Østjylland. Herfra betjener koncernen sine godt 550 danske butikker, bl.a. i kæderne Netto, Bilka og føtex.

Læs også: Stadig småt med online handel af dagligvarer i Danmark

Et af de nyere skud på DS-stammen er convenience-konceptet føtex food, der i modsætning til dens storebrødre har en strategi om at få flere eksklusive og ikke mindst lokale kvalitetsprodukter på hylderne. Og den slags stiller nye krav til logistikken omkring de indtil videre 11 butikker i kæden, skriver FødevareWatch.

Ud af de 11 ligger de ni nemlig i Københavnsområdet (inkl. en i Dragør), og rent geografisk er det upraktisk og dyrt for de forskellige mindre leverandører, føtex food har engageret sig med, at køre deres varer – ofte i forholdsvis små partier – hele vejen til Jylland, for derefter at køre en tom bil retur. Derfor han DS bygget et nyt, dedikeret lager i Ishøj.

”Denne her nye opsætning gør, at vi nemmere kan imødekomme de små producenter. Det er hurtigere og billigere for dem, hvis de kan køre igennem det her nye hovedlager i stedet for at skulle køre rundt med en kasse til hver butik inde i byen i myldretidstrafik. Med det nye system kan de i stedet for at aflevere varerne i Ishøj om natten, og så kan butikkerne få dem allerede kl. 06:00 med lastbilerne om morgenen,” forklarer konceptchef for føtex food, Søren Svenstrup Sørensen, til FødevareWatch.

Dansk Supermarked har yderligere tre føtex food på tegnebrættet i København, og her vil Ishøj-lageret selvfølgelig også komme i spil. Vestpå har man indtil videre kun to butikker, i hhv. Aarhus og Aalborg, men også her er der ekspansionsplaner, men til det formål har man – indtil videre – leveringskonceptet på plads.

Læs også: COOP skruer op for lagerautomatiseringen

”Det [vil nok kræve] et lidt andet set-up på den logistiske del, men vi har jo et kølelager i Jylland, så det kan nok godt lade sig gøre at bruge det,” siger Søren Svenstrup Sørensen, og tilføjer, at det går "rigtig godt" med det nye system.

-AK

Toyota Material Handling A/S

Sponseret

3 centrale trin til ESG i din materialehåndtering

Teknologisk Institut Innovation og Digital Transformation

Sponseret

Vækst kræver robusthed

Relateret indhold

19.04.2024SCM.dk

4 dages arbejdsuge understøtter medarbejdertrivsel

19.04.2024SCM.dk

I skal indberette emballage inden den 31. august

09.04.2024SCM.dk

4 hacks til hvordan CPO kan skabe mere ESG

05.04.2024SCM.dk

EU direktiv om bæredygtighed bliver taget godt imod

03.04.2024SCM.dk

Ny forskning skal gøre fremstillingsindustrien mindre sårbar

02.04.2024SCM.dk

Mindre afskovning i Amazonas i 2023

13.03.2024SCM.dk

Sanistål vil gøre det lettere at aflæse produkters CO2-udledning

11.03.2024SCM.dk

Logistikoperationer kan optimeres med nye funktioner

Jobmarked

Se alle

Hold dig opdateret med SCM.dk

Tilmeld dig nyhedsbrevet og følg med i alt som rører sig indenfor ledelse af forsyningskæden, Nyhedsbrevet kommer kun to gange pr. uge.

Se flere temaer

Events

Se alle