03.11.2015  |  Branchenyt

Stadig småt med online handel af dagligvarer i Danmark

Andelen af danskere, der køber dagligvarer på nettet, er forholdsvis beskeden, og har stort set ikke ændret sig de sidste fire år, viser ny undersøgelse.

En tur i et fysisk supermarked for at klare de daglige indkøb er stadig den langt foretrukne handleform, når danskerne skal have fyldt køle- og køkkenskabene. Selvom onlinehandel generelt er en industri i stor vækst, så halter dagligvarehandlen nemlig noget efter, viser en undersøgelse fra Epinion på vegne af søgevirksomheden Eniro.

Læs også: E-handel sætter rekord i første halvår

I en frisk rundspørge blandt godt 2000 danskere svarer kun otte procent af de foretrækker en dansk hjemmeside frem for et supermarked, når indkøbene skal klares. Det er yderst beskeden udvikling i forhold til årene 2012 til ’14, hvor andelen hed syv procent.

Omsætningen er godt nok steget i nogle af netbutikkerne, men mængden af handlende er altså stort set uændret. Andelen af danskere, der blot har prøvet dagligvarehandel online landede i undersøgelsen på 16 procent, sammenlignet med 13 procent sidste år, og af disse svarer halvdelen, at det kun er en sjælden foreteelse.

Tallene stemmer som nævnt dårligt overens med det generelle billede af onlinehandel, og de kommer da også bag på en af undersøgelsens bagmænd.

”Det er overraskende, at udviklingen ikke går hurtigere. Jeg tror, at mange havde regnet med, at der på nu­værende tidspunkt ville være en større gruppe danskere, som købte deres dagligvarer på nettet, og at flere og flere ville komme til hvert år. Men vi kan se i vores undersøgelse, at et flertal fortsat helst vil se varerne, inden de køber dem, og at de fleste stadigvæk bedst kan lide at handle i en fysisk butik,” siger adm. direktør i Eniro Danmark, Allan Jakobsen, i en pressemeddelelse.

Mere i hovedstaden – lidt flere kvinder
Der er dog forholdsvis store regionale forskelle blandt deltagerne i rundspørgen. Således har næsten hver fjerde beboer (24 procent) i hovedstadsområdet prøvet at handle dagligvarer online mindst én gang, mens det tilsvarende tal i Vestjylland kun er på otte procent.

”Det er lidt af et paradoks. Tætheden af supermarkeder i og omkring København er jo enorm, og alligevel er det her, flest køber dagligvarer på nettet. Der er selvfølgelig flest netbutikker, der leverer i hovedstads­området, men i resten af landet er der altså også flere muligheder for at handle online. Så der kunne man forvente, at det ville være mere attraktivt for folk at få deres varer leveret til døren, fordi de på den måde ville kunne spare både en længere køretur og mere tid,” siger Allan Jakobsen.

Derudover er der en lille tendens i retning af, at kvinder er lidt mere positive over dagligvarehandel på nettet. Ni procent foretrækker dette frem for en fysisk butik sammenlignet med syv procent hos mændene, og 17 procent danske kvinder har prøvet kræfter med et online supermarked mod 14 procent mænd.

Læs også: Nyt onlinesupermarked til mindre virksomheder

Blandt de danskere, som ikke foretrækker at købe dagligvarer på nettet, siger 64 procent, at årsagen til det er, at de helst vil kunne se varerne, inden de køber dem, og 62 procent siger, at de godt kan lide at handle i en fysisk butik.

-AK

Mere fra SCM.dk – forum for ledelse af forsyningskæden

SCM.dk – forum for ledelse af forsyningskæden

www.scm.dk

SCM.dk – forum for ledelse af forsyningskæden – er Danmarks eneste erhvervsmedie og community med dedikeret fokus på optimering af forsyningskæden. Medlemmer på SCM.dk kan bidrage aktivt med indhold og erfaring og betragtes som en indsigtsfuld vidensressource i udviklingen af SCM.dk. Vi udkommer dagligt på SCM.dk, ugentligt med nyhedsbreve samt ni gange om året med magasinet SCM+LOGIST…

Se virksomhedsprofil  

  SCM.dk anvender cookies, som vi bruger til at huske dine indstillinger og statistik m.m. Når du fortsætter med at bruge websitet accepterer vores nye cookie- og persondatapolitik. Læs mere