Nye varekategorier sætter turbo på lagerautomation i Lyreco

Nye varekategorier som catering, hygiejne og sikkerhedsudstyr udgør en voksende andel af forretningen hos Lyreco. Det skaber pres på lageret i Roskilde, som nu investerer et millionbeløb i lagerautomation.

Michael Gade foran de tre Kardex-lagerautomater, Lyreco har fået stillet op på lageret i Roskilde. Nederst ses også en del af det 1,5 km lange transportbånd, der snor sig gennem lageret med plukkede varer. Foto: Lyreco.

26.01.2018

Poul Breil-Hansen, SCM.dk

Nye efterspørgselsmønstre intensiverer investeringerne i lagerautomation hos Lyreco, som Danmarks største leverandør af kontorudstyr og andre løsninger til arbejdspladsen. Tre nye syv meter høje Kardex-lagerautomater flytter fra årsskiftet ind på virksomhedens 12.000 kvadratmeter store lager i Roskilde.

Om Lyreco

Lyreco er Nordens største leverandør af produkter og løsninger til arbejdspladsen. Danmark er nordisk hub for i alt 600 medarbejdere. Lyreco har fuld kontrol med hele værdikæden med eget lager og egne chauffører. Lyreco er helt i front på kvalitet, har et bredt sortiment på over 13.000 produkter og en stærk bæredygtig profil. Virksomheden er familieejet og har salgsselskaber i over 40 lande.

Med investeringen løser Lyreco både et akut pladsproblem og skaber et endnu mere fleksibelt og effektivt plukke- og pakkeflow. Det er anden gang på lidt over et år, Lyreco investerer i lagerautomation. I august 2016 købte virksomheden også tre lagerautomater, som hurtigt tjente sig hjem.

”Vores kunder køber bredere ind og med kortere levering end tidligere. Så vi skal både have plads til et større sortiment på lageret og håndtere flere ordrelinjer hurtigere. En medarbejder ved en lagerautomat kan plukke op til 160 ordrelinjer i timen, hvor det ved den almindelige reol ligger på 80-120 linjer. Det er en væsentlig effektivitetsgevinst for en virksomhed som vores, der er kendt for hurtig, korrekt levering. Det er ikke noget, vi vil gå på kompromis med, selvom vi har travlt”, siger lagerchef i Lyreco, Michael Gade.

Meget mere end kuglepenne
Op til 80 procent af de 12.000 ordrer, Lyreco ekspederer dagligt, er dag-til-dag leverancer, og det er ikke længere traditionelle kontorartikler som blyanter og kuglepenne, der fylder op i forsendelserne.

”Vi leverer nu alt til arbejdspladsen fra rengøringsmidler og toiletpapir til kaffe, te og kager. Det er klart, at det skærper kravene til vores fleksibilitet. Vi ved reelt ikke, hvad der venter os, når vi møder ind på lageret om morgenen, for de fleste ordrer tikker ind i løbet af dagen og håndteres med det samme. Ved at automatisere en del af plukkearbejdet opnår vi en smidighed i forhold til at håndtere uforudsete arbejdspukler”, siger Michael Gade.

Vores kunder køber bredere ind og med kortere levering end tidligere. Så vi skal både have plads til et større sortiment på lageret og håndtere flere ordrelinjer hurtigere

Michael Gade

1,5 km transportbånd
Som noget unikt har Lyreco koblet lagerautomaterne til et halvanden kilometer langt transportbånd, som snor sig gennem lageret. I stedet for at lægge varerne på en vogn, lægges de direkte i leveringskassen på transportbåndet og køres frem til tjek, hvorefter de lukkes og sendes. Derved sparer Lyreco en arbejdsgang.

Læs også: Robotskabere melder sig ind i kampen mod Amazon

”Alle ordrer tjekkes en ekstra gang, inden de sendes, også dem der er plukket automatisk. Vi har fra start valgt at fastholde denne kvalitetskontrol, selvom fejlprocenten er meget lav ved lagerautomaterne. Vi kunne spare endnu en arbejdsgang, hvis vi stolede blindt på lagerautomaterne, men for os er korrekthed et varemærke, så det gør vi ikke”, siger Michael Gade.

Toyota Material Handling A/S

Sponseret

3 centrale trin til ESG i din materialehåndtering

Teknologisk Institut Innovation og Digital Transformation

Sponseret

Vækst kræver robusthed

Relateret indhold

26.04.2024SCM.dk

Der skal mere fart på sagsbehandlingen af grønne projekter

26.04.2024SCM.dk

Forskere vil have øget fokus på unødvendig plastik

22.04.2024SCM.dk

Autonome robotter er effektive hjælpere på lageret

22.04.2024SCM.dk

Kæmpelager er toptunet med sax- og bomlifte

19.04.2024WITRON Group

Sponseret

“Flexibility is the match-winner”

10.04.2024Tasklet Factory

Sponseret

Få styr på dit lager: Lagerchefens (gen)vej til succes

08.04.2024N.C. Nielsen A/S

Sponseret

Ny plukketruck er længe ventet

05.04.2024Swisslog

Sponseret

Inbjudan Webinar: Strategisk lagerautomation - 25 april

Jobmarked

Se alle

Apport Systems A/S

Bliv Test Manager hos Apport Systems A/S – en af Nordens førende WMS-udbydere.

Syntes du, at teknologi og kvalitet inden for softwareudvikling er drønspændende? Og er du ferm til software test og test-processer? Fantastisk - så er det måske dig, der skal være en del af Apport teamet som vores nye Test Manager.

Område

Midtjylland

Ansøgningsfrist

Snarest muligt

Eltronic Fueltech

Supply Chain Specialist

Kunne du tænke dig, at spille en afgørende rolle i arbejdet med at udvikle den samlede værdikæde i en virksomhed, der i den grad bidrager til den grønne omstilling? Og ønsker du at tage et ansvar for at vi på tværs af organisationen styrker samarbejdet og processerne ud mod både leverandører og kunder? Så skal du med på holdet!

Område

Midtjylland

Ansøgningsfrist

07.04.2024

Körber Supply Chain DK A/S

Mechanical Engineer

Drømmer du om at arbejde med komplekse og højteknologiske løsninger?

Område

Nordjylland

Ansøgningsfrist

Snarest muligt

Körber Supply Chain DK A/S

Category Manager - med primært fokus på projektindkøb

Hos Körber Supply Chain lægger vi stor vægt på godt kollegaskab og stærk holdånd i en travl hverdag: Vi ved ganske enkelt, at det er nøglen til vores succes! Vi er en virksomhed i udvikling og søger derfor en erfaren Category Manager til at styrke vores indkøbsteam. Vores dedikation til innovation har gjort os til en førende aktør i branchen. Som Category Manager hos Körber bliver du en del af et passioneret og resultatorienteret team, hvor din erfaring vil spille en central rolle i at udvikle vores indkøbsstrategi og forbedre vores leverandørnetværk.

Område

Nordjylland

Ansøgningsfrist

Snarest muligt

Körber Supply Chain DK A/S

Project Engineer - Controls

Hos Körber Supply Chain lægger vi stor vægt på godt kollegaskab og stærk holdånd i en travl hverdag: Vi ved ganske enkelt, at det er nøglen til vores succes! Som vores nye Project Engineer - Controls bliver det derfor også en central del af din hverdag, som del af et passioneret og internationalt team der hver dag arbejder for at bringe automation og PLC til nye højder.

Område

Nordjylland

Ansøgningsfrist

Snarest muligt

Hold dig opdateret med SCM.dk

Tilmeld dig nyhedsbrevet og følg med i alt som rører sig indenfor ledelse af forsyningskæden, Nyhedsbrevet kommer kun to gange pr. uge.

Se flere temaer

Events

Se alle