Ny undersøgelse: Skift i onlineshoppingadfærd stiller større krav til forhandlere

Flere og flere forbrugere handler online på tværs af landegrænser. Det øger konkurrencen blandt forhandlerne, og forbrugerne kan derfor stille større krav til købsprocessen, konkluderer UPS i ny undersøgelse.

Forbrugerne handler bl.a. mere fra deres telefoner, hvilket er noget forhandlerne ifølge UPS bør være opmærksomme på..

13.04.2018

SCM.dk

Brugere fra hele verden køber stadig flere varer online fra markedspladser som Amazon og internationale detailforhandlere. Det betyder, at køberne stiller større krav til udbyderne, der må oppe de digitale indkøbsmuligheder for at konkurrere om forbrugernes gunst. Det viser en global undersøgelse af brugeradfærd og præferencer hos online-shoppere foretaget af kurerfirmaet UPS.

Læs også: Ny rapport: Øget e-handel presser de kolde lagre

Undersøgelsen kortlægger e-handlen på seks markeder; USA, Asien, Europa, Canada, Mexico og Brasilien. I detaljer beskriver rapporten et skift i adfærd, hvor onlinebrugere nu i særdeleshed søger bedre priser, flere valgmuligheder, kontrol over købsprocessen og nemt tilgængelige løsninger. Hurtig levering og returnering står også højt på listen.

"At forstå kunder og opfylde deres krav er afgørende i dette hurtigt skiftende landskab”, siger Alan Gershenhorn, der er kommerciel chefkonsulent for UPS, i en pressemeddelelse.

Kunderne vælger internationale forhandlere med unikke produkter
Samtidig identificerer undersøgelsen nogle afgørende geografiske forskelle hos onlinekøberne. Og det er oplysninger, der er vigtige for detailhandlere, da e-handel mere og mere udfolder sig på tværs af landegrænser og en stor del af forbrugerne foretager internationale køb.

Mere præcist har 83 procent i Canada, 81 procent i Brasilien og 78 procent af forbrugerne i Mexico handlet udenlands. Med 47 procent er andelen af internationale handler i undersøgelsen lavest i USA.

"I dag kommer konkurrencen fra alle steder i verden. For at skille sig ud må smarte virksomheder indse, at forbrugerne vil have forskellige måder at handle varer på, mere bekvemme måder at modtage dem og innovative oplevelser fra start til slut", forklarer Alan Gershenhorn.

Læs også: E-handel forandrer erhvervslivet 

Ved at benytte sig af internationale e-forhandlere får shopperne nemlig adgang til priser og unikke varer, de ikke kan få fat i nationalt.

Undersøgelsen konkluderer også, at næsten alle onlinekøberne handler på markedspladser, altså domæner, som tilhører en tredjepart, der sælger varer for adskillige forhandlere. I Asien rapporterede 98 procent af kunderne, at have foretaget sådan en handel sammenlignet med 96 procent i både Europa og Canada. 

Fordelene ved at bruge disse platformsnetbutikker er, at de ofte har bedre priser, og leveringen er enten gratis eller nedsat. 

Indkøb foregår via telefonen og robotbetjening
Rapporten viser ligeledes, at flertallet af forbrugerne anvender deres smartphones til at søge efter produkter, sammenligne, finde butikker og holde øje med bestilte varer.

Over 70 procent af respondenterne bruger desuden deres telefoner til at sammenligne onlinepriser med priserne i butikkerne, når de er ude og handle. 

Endelig forventer de handlende generelt hurtig håndtering og levering af deres onlineordre, selvom der er forskel på de præcise forventninger. Handlende i Asien, Mexico og Brasilien regner eksempelvis med at kunne foretage et køb sent på dagen og stadig få varen leveret samme dag eller dagen efter.

Derudover er forbrugere i USA (44 procent) mest tilbøjelige til at sende et onlinekøb retur, mens mexicanerne er mindst (22 procent). I Asien og Europa vil vi hellere selv klare forsendelsen, mens man i USA, Canada, Brasilien og Mexico helst vil returnere via en fysisk butik.

Læs også: Walmart satser stor på levering af online-handel

Fremadrettet vurderer UPS, at branchen står overfor mange forandringer i form af nye teknologier, der blandt andet omfatter flere onlinemarkedspladser og robotter, herunder til chatfunktioner på hjemmesiderne.

De fleste af forbrugerne forholder sig dog kritisk, når de bliver præsenteret for forslaget om, at menneskelig betjening i fysiske butikker skal erstattes med robotter. Undersøgelsen peger således på, at de fleste forbrugere i både Canada og USA foretrækker en medarbejder af kød og blod. 

- EST

Toyota Material Handling A/S

Sponseret

Er du klar til at træffe de rigtige beslutninger for fremtidens logistik?

Slimstock Nordic

Sponseret

An opinion Making Artificial Intelligence (AI) land in supply chain practice

Relateret indhold

06.06.2025SCM.dk

Grøn magt i Danmark er i erhvervslivets hænder

05.06.2025SCM.dk

CEO Kasper Tranberg står nu i spidsen for brændstofforsyning til dansk luftfart

04.06.2025SCM.dk

Nyt partnerskab vil bygge grønne mikronet og øge elektrificeringen

04.06.2025SCM.dk

Trump-politik får danske ingeniører til at overveje exit

03.06.2025SCM.dk

Catena køber logistikejendom i Brøndby af PFA for 285 millioner kroner

30.05.2025SCM.dk

Aalborg Portland vil gå fra sort syndebuk til grøn frontløber

28.05.2025SCM.dk

Danmark skal satse klogt i det globale batterikapløb

27.05.2025SCM.dk

Cbamboo løber med sejren i europæisk start-up konkurrence

Hold dig opdateret med SCM.dk

Tilmeld dig nyhedsbrevet og følg med i alt som rører sig indenfor ledelse af forsyningskæden, Nyhedsbrevet kommer kun to gange pr. uge.

Se flere temaer

Events

Se alle
Bureau Veritas
Webinar
Webinar: Alt du skal vide om ISO 27001

Lær om krav og fordele ved en ISO 27001 certificering. Er der krav til, at din virksomhed skal have en ISO 27001 certificering, eller er du blot nysgerrig på at vide mere om standarden? Deltag i vores webinar den 4. juni og få indsigt i, hvordan certificeringen kan hjælpe din virksomhed med informationssikkerhed og compliance. Falk Lange, som er Head of Information Security Management System hos TDC Erhverv, er med på webinaret og vil fortælle om deres erfaringer med ISO 27001 og NIS2.

Dato

04.06.2025

Tid

13:00

Sted

Online

Dansk Standard
Kursus
ISO/IEC 27001: Diplomkursus i informationssikkerhed

På dette kursus får du hjælp til at få et effektivt ledelsessystem for informationssikkerhed med ISO 27001, som passer til din virksomheds behov.

Dato

11.06.2025

Sted

Dansk Standard, 12 etage, Sal 3 Göteborg Plads 1 2150 Nordhavn

DNV Business Assurance Denmark
Kursus
Risikobaseret intern audit af ledelsessystemer

ISO ledelsessystemstandarderne stiller krav om, at virksomhedens ledelsessystem tager udgangspunkt i risici og muligheder.

Dato

11.06.2025

Sted

Odense

DNV Business Assurance Denmark
Kursus
Sæt strøm til ISO/IEC 27002 med CIS18

Få konkrete anvisninger til opbygning af dine sikkerhedsforanstaltninger

Dato

12.06.2025

Sted

København

DNV Business Assurance Denmark
Kursus
APQP4Wind Specialist Refresher Training

Event Description

Dato

12.06.2025

Sted

Online

Brother Nordic A/S
Messe
RFID & Iot in the Nordics 2025

Mød os til "RFID & Iot in the Nordics 2025" i København.

Dato

12.06.2025

Sted

Rued Langgaards vej 7 2300 København S