Ny undersøgelse: Skift i onlineshoppingadfærd stiller større krav til forhandlere

Flere og flere forbrugere handler online på tværs af landegrænser. Det øger konkurrencen blandt forhandlerne, og forbrugerne kan derfor stille større krav til købsprocessen, konkluderer UPS i ny undersøgelse.

Forbrugerne handler bl.a. mere fra deres telefoner, hvilket er noget forhandlerne ifølge UPS bør være opmærksomme på..

13.04.2018

SCM.dk

Brugere fra hele verden køber stadig flere varer online fra markedspladser som Amazon og internationale detailforhandlere. Det betyder, at køberne stiller større krav til udbyderne, der må oppe de digitale indkøbsmuligheder for at konkurrere om forbrugernes gunst. Det viser en global undersøgelse af brugeradfærd og præferencer hos online-shoppere foretaget af kurerfirmaet UPS.

Læs også: Ny rapport: Øget e-handel presser de kolde lagre

Undersøgelsen kortlægger e-handlen på seks markeder; USA, Asien, Europa, Canada, Mexico og Brasilien. I detaljer beskriver rapporten et skift i adfærd, hvor onlinebrugere nu i særdeleshed søger bedre priser, flere valgmuligheder, kontrol over købsprocessen og nemt tilgængelige løsninger. Hurtig levering og returnering står også højt på listen.

"At forstå kunder og opfylde deres krav er afgørende i dette hurtigt skiftende landskab”, siger Alan Gershenhorn, der er kommerciel chefkonsulent for UPS, i en pressemeddelelse.

Kunderne vælger internationale forhandlere med unikke produkter
Samtidig identificerer undersøgelsen nogle afgørende geografiske forskelle hos onlinekøberne. Og det er oplysninger, der er vigtige for detailhandlere, da e-handel mere og mere udfolder sig på tværs af landegrænser og en stor del af forbrugerne foretager internationale køb.

Mere præcist har 83 procent i Canada, 81 procent i Brasilien og 78 procent af forbrugerne i Mexico handlet udenlands. Med 47 procent er andelen af internationale handler i undersøgelsen lavest i USA.

"I dag kommer konkurrencen fra alle steder i verden. For at skille sig ud må smarte virksomheder indse, at forbrugerne vil have forskellige måder at handle varer på, mere bekvemme måder at modtage dem og innovative oplevelser fra start til slut", forklarer Alan Gershenhorn.

Læs også: E-handel forandrer erhvervslivet 

Ved at benytte sig af internationale e-forhandlere får shopperne nemlig adgang til priser og unikke varer, de ikke kan få fat i nationalt.

Undersøgelsen konkluderer også, at næsten alle onlinekøberne handler på markedspladser, altså domæner, som tilhører en tredjepart, der sælger varer for adskillige forhandlere. I Asien rapporterede 98 procent af kunderne, at have foretaget sådan en handel sammenlignet med 96 procent i både Europa og Canada. 

Fordelene ved at bruge disse platformsnetbutikker er, at de ofte har bedre priser, og leveringen er enten gratis eller nedsat. 

Indkøb foregår via telefonen og robotbetjening
Rapporten viser ligeledes, at flertallet af forbrugerne anvender deres smartphones til at søge efter produkter, sammenligne, finde butikker og holde øje med bestilte varer.

Over 70 procent af respondenterne bruger desuden deres telefoner til at sammenligne onlinepriser med priserne i butikkerne, når de er ude og handle. 

Endelig forventer de handlende generelt hurtig håndtering og levering af deres onlineordre, selvom der er forskel på de præcise forventninger. Handlende i Asien, Mexico og Brasilien regner eksempelvis med at kunne foretage et køb sent på dagen og stadig få varen leveret samme dag eller dagen efter.

Derudover er forbrugere i USA (44 procent) mest tilbøjelige til at sende et onlinekøb retur, mens mexicanerne er mindst (22 procent). I Asien og Europa vil vi hellere selv klare forsendelsen, mens man i USA, Canada, Brasilien og Mexico helst vil returnere via en fysisk butik.

Læs også: Walmart satser stor på levering af online-handel

Fremadrettet vurderer UPS, at branchen står overfor mange forandringer i form af nye teknologier, der blandt andet omfatter flere onlinemarkedspladser og robotter, herunder til chatfunktioner på hjemmesiderne.

De fleste af forbrugerne forholder sig dog kritisk, når de bliver præsenteret for forslaget om, at menneskelig betjening i fysiske butikker skal erstattes med robotter. Undersøgelsen peger således på, at de fleste forbrugere i både Canada og USA foretrækker en medarbejder af kød og blod. 

- EST

N.C. Nielsen A/S

Sponseret

Førerkomfort i fokus ved MillPart-truckvalg

Slimstock Nordic

Sponseret

An opinion Making Artificial Intelligence (AI) land in supply chain practice

Relateret indhold

12.09.2025SCM.dk

Ramaskrig om producentansvar midlertidigt slukket af Regeringen

11.09.2025SCM.dk

Metalformand fortsætter som formand for Nordic IN

10.09.2025SCM.dk

Arbejdskraft er virksomhedernes vigtigste krav til kommunerne

09.09.2025SCM.dk

Dyrere elmaterialer forhaler tempoet i den grønne omstilling

08.09.2025SCM.dk

Virksomheder misser at udnytte uddannelsesmuligheder trods stor mangel på faglærte

08.09.2025SCM.dk

ESG-mål bliver styringsværktøj i lederaflønning

05.09.2025SCM.dk

Analyse afslører store forskelle i kommunale erhvervsklima

05.09.2025PALOMAT

Sponseret

PRODUKTNYHED fra verdens største leverandør af pallemagasiner

Hold dig opdateret med SCM.dk

Tilmeld dig nyhedsbrevet og følg med i alt som rører sig indenfor ledelse af forsyningskæden, Nyhedsbrevet kommer kun to gange pr. uge.

Se flere temaer

Events

Se alle
DNV Business Assurance Denmark
Kursus
AQAP NATO Kvalitetsstandarder - grundkursus

Er din virksomhed leverandør til Forsvaret eller har I planer om at blive det? Hvis ja, vil du blive mødt af krav om bevis for efterlevelse af kravene i AQAP, som er NATOs standarder for kvalitetsstyring.

Dato

16.09.2025

Sted

Frederik VI´s Hotel, Odense

DNV Business Assurance Denmark
Kursus
Auditorkursus i kvalitetsledelse

Formålet med kurset er at få et grundigt kendskab til de værktøjer og auditprincipper, der skal anvendes af auditorerne, for at virksomheden får det optimale udbytte af virksomhedens kvalitetsledelsessystem efter DS/EN ISO 9001:2015 og den interne audit.

Dato

16.09.2025

Sted

Odense

RELEX Solutions
Messe
RELEX Solutions at NRF

RELEX Solutions is heading to NRF 2025: Retail's Big Show Europe to showcase how our agentic AI transforms retail supply chain planning. Visit us at booth M-087!

Dato

16.09.2025

Sted

NRF 2025, Paris Expo Porte de Versailles

Dansk Standard
Kursus
Intern audit af et miljø- og kvalitetsledelsessystem

Få redskaber til at planlægge og udføre intern audit af din organisations ledelsessystem indenfor kvalitet og/eller miljø! På kurset får du styrket din forståelse af audit som værktøj til evaluering og forbedring af ledelsessystemet samt trænet din grundlæggende værktøjskasse som auditor.

Dato

16.09.2025

Sted

Dansk Standard, 12 etage, Lokale P Göteborg Plads 1 2150 Nordhavn

DNV Business Assurance Denmark
Kursus
AQAP NATO Kvalitetsstandarder - grundkursus

Er din virksomhed leverandør til Forsvaret eller har I planer om at blive det? Hvis ja, vil du blive mødt af krav om bevis for efterlevelse af kravene i AQAP, som er NATOs standarder for kvalitetsstyring.

Dato

16.09.2025

Sted

Odense

DNV Business Assurance Denmark
Kursus
Kvalitetskultur

Et effektivt ledelsessystem er kernen i en effektiv virksomhed og driver virksomheden frem mod sine strategiske mål. Det effektive ledelsessystem bør derfor forholde sig til sine interessenters behov og forventninger, risici og muligheder, lovkrav og ikke mindst organisationens værdier og kultur.

Dato

16.09.2025

Sted

Odense