Ny rapport: Øget e-handel presser de kolde lagre
Forbrugerne køber dagligvarer online som aldrig før. Særligt frysevarer og mad på køl hitter. Det betyder, at der er behov for omkring 3,25 mio. m2 ekstra køleplads til opbevaring.
I løbet af de næste syv år kommer der til at ske en markant forandring, hvad angår lagerplads. Der mangler nemlig opbevaringskapacitet til fødevarer, der trives bedst ved kolde temperaturer. Det er en af hovedpointerne i den nyeste forskning fra det industrielle ejendomsfirma CBRE, skriver Logistics Management.
Læs også: Onlinegiganter vil løse lagerkrise ved at benytte sig af butikslokaler
Rapporten Cold Storage: About to warm up? omhandler det amerikanske marked for køle- og frysevarer, og som titlen antyder, konkluderer firmaet, at der i fremtiden er behov for flere kølehuse.
CBRE estimerer at de kolde lagerhuse, der bruges til opbevaring af fødevarer ved lave temperaturer, lige nu dækker over 100 millioner m3. Men det er ikke nok opbevaringskapacitet til den stigende e-handlen med dagligvarer.
I 2017 blev der købt dagligvarer for 19 mia. dollars (knap 115 mia. kr.) svarende til tre procent af det samlede salg, men salget forventes at nå op og ramme $100 mia. eller 13 procent i 2024.
Opgangen skyldes befolkningstilvæksten i byområder og en forandring i forbrugernes indkøbsvaner. Det fortæller CBRE’s Senior Vice President i Food Facitilities Group, Art Rasmussen, til LM.
”For eksempel laver den nye generation af amerikanere mindre mad og spiser mere ude. Samtidig har almindelige husstande typisk ikke tid til at forberede maden, ” siger han og fortsætter:
"Brugen af kold opbevaring er også stigende, fordi det er bekvemmeligt, der er stor variation og mængde af frosne og friske madvaretilbud. Plus mange supermarkeder tilbyder i dag retter, der er klar til at spise. Alt lige fra varme hovedretter, supper, salater og desserter til juice".
Behov for mere fryseplads presser supermarkeder
Target og flere supermarkeder fra Europa som eksempelvis Aldi og Lidl øger løbende deres udbud af frosne og nedkølede varer. Og med god grund. Under krisen i 2008 faldt antallet af restaurantbesøg drastisk, mens efterspørgslen af frosne fødevarer voksede, pointerer Art Rasmussen. Men selvom økonomien vendte, køber folk stadig frysevarer i stor stil.
Også koncepter som indendørs madmarkeder, hvor der selvsagt også er behov for køleplads og køleanlæg, er blevet populære blandt forbrugerne. Generelt har der desuden også været en stabil vækst inden for økologi, der ligeledes øger behovet for at køle og fryse fødevarer.
Art Rasmussen fortæller, at flere supermarkeder de seneste år har investeret og forbedret infrastrukturen i køleopbevaringens supply chains. Alligevel vil der, ifølge CBRE, være behov for omkring 3,25 mio m2 ekstra køleplads over de næste syv år. Det kommer til at have stor betydning for virksomhederne i vækst. Art Rasmussen fortæller om en række forberedende forbehold, som e-handelsspillerne kan tage.
Læs også: Kun fem procent af virksomheder udnytter de teknologiske muligheder
"[De] har brug for rigelig lagerplads til at understøtte den stigende efterspørgsel. Øget udbrigning kræver for eksempel, at både sælger og forhandler skal have tilstrækkelig lagerplads til at kunne levere ordre til tiden. Med nogle få undtagelser vil det være udfordrende for de fleste detailhandlere at levere hurtigt. Derfor bliver de nødt til at stole på tredjeparts lagerhusoperatører til at gemme, sortere, håndtere og potentielt levere produkter for dem,” siger han.
- EST