Lastbilssektoren: Ud med diesel – ind med brint!

Det nye samarbejde H2Accelerate vil gøre lastbilssektoren CO2 fri. I stedet skal lastbilerne køre på brint. Det kommer til at kræve store investeringer i produktion, distribution og infrastruktur – både fra sektoren og det offentlige.

Igennem synkroniserede investeringer i sektoren skal betingelser for en stor udrulning af brintlastbiler skabes. Arkivfoto..

25.12.2020

SCM.dk

IVECO, Daimler Truck AG, OMV, Shell og Volvo-koncernen vil arbejde sammen om at skabe betingelserne for at indføre brintlastbiler i stor skala i Europa. Samarbejdet vil gå under navnet H2Accelerate, skriver IVECO i en pressemeddelelse. Målet er en sektor med nulemissioner af CO2:

“Målet er tydeligt. Ved at opskalere stort bliver brintdrevne lastbiler tilgængelige for kunderne til samme eller en lavere omkostning som at eje og køre i en dieselbil i dag. Det betyder, at lastbilkunderne vil have adgang til helt emissionsfri køretøjer med lignende tankningstid, rækkevidde og omkostningsinterval sammenlignet med de køretøjer, der benyttes i dag”, siger Elisabeth Brinton, Executive Vice President for New Energies i Shell.

Læs også: Postnord bruger fossilfri biodisel og reducerer CO2 med 90 procent

H2Accelerate-deltagerne mener, at synkroniserede investeringer i hele sektoren i 2020'erne vil skabe betingelserne for en storstilet udbredelse af den brintdrevne tunge transport, der skal opfylde den europæiske ambition om nul nettoemissioner i 2050.

Først vil man starte ved kunder, der er villige til at foretage det tidlige skift til brintbaserede lastbiler. Disse flåder forventes at operere i regionale klynger langs europæiske højkapacitetskorridorer med god infrastruktur til tankning. I løbet af opbygningsårtiet kan disse klynger gradvist sammenkobles for at opbygge et paneuropæisk netværk.

Bæredygtigt over hele linjen 

”For at opnå denne ambition er der behov for klare lovgivningsmæssige rammer herunder politikker som inkluderer levering af brint, brintdrevne lastbiler, tankningsinfrastruktur og forbrugerincitamenter på en koordineret måde”, uddyber Elisabeth Brinton.

Derfor vil deltagerne samarbejde med beslutningstagere og tilsynsmyndigheder for at bidrage til en miljølovgivning, som hjælper med at støtte den efterfølgende opskalering af mængdeproduktion af brintlastbiler og et europæisk netværk for tankning af brint helt uden CO2.

Parallelt vil de søge finansiering fra det offentlige til tidlige prækommercielle projekter i første fase, fordi udrulningen er så investeringstungt.

Læs også: Ligestilling af biogas med diesel kan mindske den tunge transports klimaaftryk

Dog ser deltagerne i H2Accelerate fordele udover de miljømæssige. Investeringerne kan bidrage med nye arbejdspladser og endda helt nye industrier i kraft af; brintproduktionsanlæg, store brintdistributionssystemer, et netværk af tankstationer med høj kapacitet til flydende og gasformig brint og produktion af brintdrevne lastbiler. 

Gerrit Marx, President Commercial & Specialty Vehicles i CNH Industrial, siger: “En udbredt indførelse af brintbrændselscelleteknologi i tunge transporter vil afhænge af, at den nødvendige infrastruktur kommer på plads. Vi har også brug for meget konkrete projekter sammen med transportvirksomheder og andre interessenter for at vise, at denne løsning er økonomisk og operativt bæredygtig. Det banebrydende H2Accelerate-samarbejde vil skabe forudsætninger for dette og fremskynde overgangen til transporter uden CO2-emissioner.”

- KCP

Toyota Material Handling A/S

Sponseret

3 centrale trin til ESG i din materialehåndtering

Teknologisk Institut Innovation og Digital Transformation

Sponseret

Vækst kræver robusthed

Relateret indhold

03.05.2024SCM.dk

Ny rapport fra 2030-panelet: Danskerne forbruger og smider mere ud end nogensinde før

03.05.2024SCM.dk

SMV’er får nye værktøjer til at fastholde og rekruttere unge medarbejdere

02.05.2024SCM.dk

JYSK stopper kæmpe plastikforbrug med nyt tiltag

01.05.2024Hans Schourup A/S

Sponseret

Nyt katalog og nye sikkerhedsprodukter fra MPM

01.05.2024EAB Lagerindretning

Sponseret

Fuldt automatiseret produktionsanlæg med fejlfri vision

26.04.2024SCM.dk

Dansk startup vil tilbyde lagerautomatisering til mindre virksomheder

25.04.2024SCM.dk

JYSK bygger nyt bæredygtigt distributionscenter i Holland

22.04.2024SCM.dk

Autonome robotter er effektive hjælpere på lageret

Jobmarked

Se alle

Apport Systems A/S

Bliv Test Manager hos Apport Systems A/S – en af Nordens førende WMS-udbydere.

Syntes du, at teknologi og kvalitet inden for softwareudvikling er drønspændende? Og er du ferm til software test og test-processer? Fantastisk - så er det måske dig, der skal være en del af Apport teamet som vores nye Test Manager.

Område

Midtjylland

Ansøgningsfrist

Snarest muligt

Körber Supply Chain DK A/S

Mechanical Engineer

Drømmer du om at arbejde med komplekse og højteknologiske løsninger?

Område

Nordjylland

Ansøgningsfrist

Snarest muligt

Körber Supply Chain DK A/S

Category Manager - med primært fokus på projektindkøb

Hos Körber Supply Chain lægger vi stor vægt på godt kollegaskab og stærk holdånd i en travl hverdag: Vi ved ganske enkelt, at det er nøglen til vores succes! Vi er en virksomhed i udvikling og søger derfor en erfaren Category Manager til at styrke vores indkøbsteam. Vores dedikation til innovation har gjort os til en førende aktør i branchen. Som Category Manager hos Körber bliver du en del af et passioneret og resultatorienteret team, hvor din erfaring vil spille en central rolle i at udvikle vores indkøbsstrategi og forbedre vores leverandørnetværk.

Område

Nordjylland

Ansøgningsfrist

Snarest muligt

Körber Supply Chain DK A/S

Project Engineer - Controls

Hos Körber Supply Chain lægger vi stor vægt på godt kollegaskab og stærk holdånd i en travl hverdag: Vi ved ganske enkelt, at det er nøglen til vores succes! Som vores nye Project Engineer - Controls bliver det derfor også en central del af din hverdag, som del af et passioneret og internationalt team der hver dag arbejder for at bringe automation og PLC til nye højder.

Område

Nordjylland

Ansøgningsfrist

Snarest muligt

Hold dig opdateret med SCM.dk

Tilmeld dig nyhedsbrevet og følg med i alt som rører sig indenfor ledelse af forsyningskæden, Nyhedsbrevet kommer kun to gange pr. uge.

Se flere temaer

Events

Se alle