Kinesisk e-handelsgigant satser på virtuel reality

E-handelsvirksomheden Alibaba har fået sit eget virtuel reality (VR) research-laboratorie. I fremtiden skal VR få handel på nettet til at føles livagtig og virkelighedstro.

Shopping i et virtuelt 3D-univers er måske ikke så langt væk. I Kina har e-handelsvirksomheden Alibaba sat sig for at smelte virtuel reality og elektronisk handel sammen. Foto: Flickr/Kärlis Dambräns.

23.03.2016

SCM.dk

Forestil dig, at du går på strøget. Der er andre mennesker omkring dig og butikkerne bugner af varer. Men idet du skal tage den helt rigtige genstand ned fra en hylde, klikker du i stedet for at tage fat.

Læs også: E-handel hitter (stadig) i Norden

Sådan kommer fremtiden måske til at se ud – i hvert fald hvis man spørger den kinesiske e-handelsgigant Alibaba. Virksomheden har nemlig fået sit helt eget virtuel reality (VR) laboratorie, der er blevet døbt GnomeMagic Lab, skriver China Daily.

Med laboratoriet vil e-handelsfirmaet blande de to kompetencer, e-handel og VR, og dermed udvikle en endnu mere livagtig købsoplevelse til sofashopperne. Zhao Haiping fra GnomeMagic Lab team forklarer i en pressemeddelelse:

”VR kan gøre det muligt for kunder at handle virtuelt på New Yorks Fifth Avenue samtidig med, at de nyder komforten derhjemme”, siger Zhao Haiping.

Varelager i 3D
Den første opgave for laboratoriet er at skabe verdens største tredimensionelle varelager. Firmaets ingeniører har allerede skabt VR visuels for flere hundrede produkter, og der forventes snart at blive udviklet et standardiseringsværktøj, der skal gøre det nemt for grossister hurtigt at udfærdige 3D-modeller af deres produkter.

Læs også: Voksende kundekrav vil definere fremtidens e-handel

Ifølge erhvervskonsulentfirmaet iResearch Consulting Group vil det kinesiske VR-marked i år overstige 5,6 milliarder yuan i indtægter, svarende til 5,7 mia. danske kroner.

-CHM

Toyota Material Handling A/S

Sponseret

Effektivitet, komfort og lavere omkostninger: Derfor vælger flere den nye Traigo48 fra Toyota

Slimstock Nordic

Sponseret

An opinion Making Artificial Intelligence (AI) land in supply chain practice

Relateret indhold

27.06.2025SCM.dk

Israel-Iran konflikten forstyrrer regionale fragtkæder og global olieforsyning

23.05.2025SCM.dk

Forbedret EDI-partnerprogram løfter forsyningskædesamarbejdet

14.05.2025SCM.dk

Fuld gennemsigtighed om CO2-aftryk hos Brødrene Dahl

07.05.2025SCM.dk

Grønne brændstoffer skal styrke Europas forsyningssikkerhed – Danmark kan tage teten

06.05.2025SCM.dk

Dansk erhvervsliv i samlet opråb: Sæt det grønne øverst i offentlige udbud

28.04.2025SCM.dk

Offentlige grønne indkøb med Svanemærket reducerer klimaaftryk og miljøbelastning

11.04.2025SCM.dk

Geopolitisk uro får skandinaviske forbrugere til at vælge lokalt

25.03.2025SCM.dk

Ny afsløring understreger migrantarbejderes udsatte position på arbejdsmarkedet

Jobmarked

Se alle

Hold dig opdateret med SCM.dk

Tilmeld dig nyhedsbrevet og følg med i alt som rører sig indenfor ledelse af forsyningskæden, Nyhedsbrevet kommer kun to gange pr. uge.

Se flere temaer

Events

Se alle