Kinesisk e-handelsgigant satser på virtuel reality
E-handelsvirksomheden Alibaba har fået sit eget virtuel reality (VR) research-laboratorie. I fremtiden skal VR få handel på nettet til at føles livagtig og virkelighedstro.
Forestil dig, at du går på strøget. Der er andre mennesker omkring dig og butikkerne bugner af varer. Men idet du skal tage den helt rigtige genstand ned fra en hylde, klikker du i stedet for at tage fat.
Læs også: E-handel hitter (stadig) i Norden
Sådan kommer fremtiden måske til at se ud i hvert fald hvis man spørger den kinesiske e-handelsgigant Alibaba. Virksomheden har nemlig fået sit helt eget virtuel reality (VR) laboratorie, der er blevet døbt GnomeMagic Lab, skriver China Daily.
Med laboratoriet vil e-handelsfirmaet blande de to kompetencer, e-handel og VR, og dermed udvikle en endnu mere livagtig købsoplevelse til sofashopperne. Zhao Haiping fra GnomeMagic Lab team forklarer i en pressemeddelelse:
VR kan gøre det muligt for kunder at handle virtuelt på New Yorks Fifth Avenue samtidig med, at de nyder komforten derhjemme, siger Zhao Haiping.
Varelager i 3D
Den første opgave for laboratoriet er at skabe verdens største tredimensionelle varelager. Firmaets ingeniører har allerede skabt VR visuels for flere hundrede produkter, og der forventes snart at blive udviklet et standardiseringsværktøj, der skal gøre det nemt for grossister hurtigt at udfærdige 3D-modeller af deres produkter.
Læs også: Voksende kundekrav vil definere fremtidens e-handel
Ifølge erhvervskonsulentfirmaet iResearch Consulting Group vil det kinesiske VR-marked i år overstige 5,6 milliarder yuan i indtægter, svarende til 5,7 mia. danske kroner.
-CHM