E-handel hitter (stadig) i Norden

De nordiske forbrugere klikkede ’køb’ på nettet for godt 127 milliarder DKK i 2015, viser ny rapport om e-handel. Fleksibel og hurtige levering er vigtig, specielt herhjemme.

PostNord har netop offentliggjort en ny rapport, der analyserer de nordiske forbrugeres vaner, når det kommer til e-handel. Rapporten viser blandt andet, at selvom vi er naboer, er de vaner ikke altid ens. .

11.03.2016

SCM.dk

Forbrugerne i det kolde nord kan godt lide at blive derhjemme, når der skal shoppes. Det kan man i hvert fald fristes til at tro efter en netop udgivet rapport fra PostNord om e-handel i Norden. Rapporten viser, at indbyggerne i Sverige, Danmark, Finland og Norge i 2015 brugte 127,6 milliarder DKK på at købe varer på nettet. Det er en stigning på 15 procent i forhold til 2014.

Udlandet trækker
Ud af vores totale forbrug gik 31,5 mia. kr. til køb på udenlandske hjemmesider. I Danmark lå engelske hjemmesider højest på hitlisten, efterfulgt af Tyskland, USA og Kina. Carsten Dalbo Pedersen, chef for E-commerce & Logistics i PostNord Danmark, forklarer:

”Sproget er en af grundene til, at England har været og stadig er et stærkt e-handelsland. Deres e-handel var international helt fra begyndelsen”, siger Carsten Dalbo Pedersen.

Læs også: E-handel lægger pres på materialehåndteringen

Også hos vores nordiske naboer er udlandet et populært sted at købe varer fra. I Norge og Findland købte hver anden forbruger på et tidspunkt i år 2015 en vare på en udenlandsk hjemmeside.

Forskel på landene
Selvom vi er enige med de andre nordboere om mange ting, viser rapporten også flere forskelle mellem de nordiske lande.

I Danmark stiller vi store krav om hurtig levering, og det er populært at få leveret til arbejdspladsen eller en pakkeboks. Svenskerne og nordmændene vil derimod hellere have pakkerne leveret i postkassen eller hente dem i en postbutik, mens de finske forbrugere er langt mere tålmodige med leveringstiden og helst vil hente deres pakker i en postbutik.

Læs også: Flere kanaler og højere leveringskrav i dansk e-handel

”Velfungerende og fleksibel levering gør, at flere vil handle på nettet oftere. Modtagerne vil vide, hvornår, hvor og hvordan varerne bliver leveret. Desuden bliver det mere og mere almindeligt, at modtageren også vil kunne ændre leveringsadresse og tidspunkt undervejs. Individuelt tilpassede leveringer bliver en stadig vigtigere konkurrencefordel”, siger Carsten Dalbo Pedersen.

Sidst men ikke mindst er der forskel på, hvordan vi klikker os ind på netbutikkerne. I Danmark og Norge har en fjerdedel handlet på tabletten, i Sverige handler en femtedel via mobiltelefonen, men i Findland er handlen fra de mindre platforme ikke helt så populær.

-CHM

Toyota Material Handling A/S

Sponseret

Når gaffeltrucken koster mere end den giver

Consafe Logistics

Sponseret

[Webinar] Smarter warehouse automation – lessons from a global retailer

Relateret indhold

21.11.2025SCM.dk

Flere batterityper bliver omfattet af skærpet EU-producentansvar

20.11.2025SCM.dk

Nyt projekt skal styrke ansvar for produkters livscyklus

14.11.2025SCM.dk

Flere danskere prepper efter dronehændelser og betalingsnedbrud

13.11.2025BEWO ApS

Sponseret

ESG er dødt – hvad gør vi nu?

13.11.2025SCM.dk

Månedens udfordring: Skærpet fokus på sikkerhed i forsyningskæden

29.10.2025SCM.dk

Miljømærkede indkøb vokser markant blandt danske virksomheder

14.10.2025SCM.dk

8 ud af 10 forbrugere vil gerne købe grønt – men tre benspænd står i vejen

09.10.2025SCM.dk

Ny dansk digital løsning vil lette styringen af international fragt

Hold dig opdateret med SCM.dk

Tilmeld dig nyhedsbrevet og følg med i alt som rører sig indenfor ledelse af forsyningskæden, Nyhedsbrevet kommer kun to gange pr. uge.

Se flere temaer

Events

Se alle
Bureau Veritas
Kursus
IATF 16949 Specialist

Med en kombination af teori, øvelser og praktiske eksempler giver IATF 16949 Specialist kurset dig en dybdegående forståelse for kravene i IATF 16949:2016 standarden inklusiv kravene i ISO 9001 standarden. Hovedfokus er dog på tillægskravene i IATF 16949 standarden.

Dato

24.11.2025

Sted

Vejle

Slimstock Nordic
Konference
Supply Chain Club den 24. november 2025 på Knudhule Badehotel i Ry. - Fuldt Booket

Fuldt booket. Kom og vær med til en dag fyldt med inspiration, faglig indsigt og aktuelle emner inden for supply chain management.

Dato

24.11.2025

Tid

09:00

Sted

Knudhule Badehotel, Ry – Randersvej 88, 8680 Ry

DNV Business Assurance Denmark
Kursus
Ledelsens evaluering

Er din virksomhed certificeret, stilles der krav om, at I løbende gennemfører Ledelsens evaluering. Men hvordan gøres det mest effektivt og hvad kan vi lære af de virksomheder, der lykkes bedst med at gennemføre Ledelsens evaluering.

Dato

25.11.2025

Sted

Odense

DNV Business Assurance Denmark
Kursus
Energiledelse efter ISO 50001:2018

Kurset Energiledelse efter ISO 50001:2018 er det rigtige sted at starte din kompetenceudvikling, hvis du er ny på energiledelsesområdet eller har brug for at få opdateret din grundlæggende viden om ISO 50001 standarden.

Dato

25.11.2025

Sted

Odense

Bureau Veritas
Kursus
Root Cause Analysis (RCA)

Årsagsanalyse bruges til at forbedre produktkvalitet, minimere sikkerhedsrisici og opfylde regulative krav. Det hjælper virksomheder til at identificere de underliggende årsager til afvigelser, så de kan implementere nødvendige ændringer for at forhindre gentagelse. Dette kan omfatte alt fra kvalitetsproblemer i et produkt til fødevaresikkerhedsproblemer som kemiske-, mikrobiologiske- og fremmedlegemerisici. Desuden anvendes årsagsanalyser ofte til dokumentationen af løsninger på eventuelle problemer eller hændelser, som er nødvendige ifølge regler, regulativer og ledelsesstandarder. Her er forståelsen for forskellen mellem korrigerende – og forebyggende handlinger nøglestenen.

Dato

25.11.2025

Tid

08:30

Sted

Kgs Lyngby

STILL Danmark A/S
Messe
GRAND OPENING!

Still Danmark inviterer til Åbent Hus I nyt showroom i Kolding

Dato

25.11.2025

Tid

09:00

Sted

Essen 32, 6000 Kolding