E-handel hitter (stadig) i Norden

De nordiske forbrugere klikkede ’køb’ på nettet for godt 127 milliarder DKK i 2015, viser ny rapport om e-handel. Fleksibel og hurtige levering er vigtig, specielt herhjemme.

PostNord har netop offentliggjort en ny rapport, der analyserer de nordiske forbrugeres vaner, når det kommer til e-handel. Rapporten viser blandt andet, at selvom vi er naboer, er de vaner ikke altid ens. .

11.03.2016

SCM.dk

Forbrugerne i det kolde nord kan godt lide at blive derhjemme, når der skal shoppes. Det kan man i hvert fald fristes til at tro efter en netop udgivet rapport fra PostNord om e-handel i Norden. Rapporten viser, at indbyggerne i Sverige, Danmark, Finland og Norge i 2015 brugte 127,6 milliarder DKK på at købe varer på nettet. Det er en stigning på 15 procent i forhold til 2014.

Udlandet trækker
Ud af vores totale forbrug gik 31,5 mia. kr. til køb på udenlandske hjemmesider. I Danmark lå engelske hjemmesider højest på hitlisten, efterfulgt af Tyskland, USA og Kina. Carsten Dalbo Pedersen, chef for E-commerce & Logistics i PostNord Danmark, forklarer:

”Sproget er en af grundene til, at England har været og stadig er et stærkt e-handelsland. Deres e-handel var international helt fra begyndelsen”, siger Carsten Dalbo Pedersen.

Læs også: E-handel lægger pres på materialehåndteringen

Også hos vores nordiske naboer er udlandet et populært sted at købe varer fra. I Norge og Findland købte hver anden forbruger på et tidspunkt i år 2015 en vare på en udenlandsk hjemmeside.

Forskel på landene
Selvom vi er enige med de andre nordboere om mange ting, viser rapporten også flere forskelle mellem de nordiske lande.

I Danmark stiller vi store krav om hurtig levering, og det er populært at få leveret til arbejdspladsen eller en pakkeboks. Svenskerne og nordmændene vil derimod hellere have pakkerne leveret i postkassen eller hente dem i en postbutik, mens de finske forbrugere er langt mere tålmodige med leveringstiden og helst vil hente deres pakker i en postbutik.

Læs også: Flere kanaler og højere leveringskrav i dansk e-handel

”Velfungerende og fleksibel levering gør, at flere vil handle på nettet oftere. Modtagerne vil vide, hvornår, hvor og hvordan varerne bliver leveret. Desuden bliver det mere og mere almindeligt, at modtageren også vil kunne ændre leveringsadresse og tidspunkt undervejs. Individuelt tilpassede leveringer bliver en stadig vigtigere konkurrencefordel”, siger Carsten Dalbo Pedersen.

Sidst men ikke mindst er der forskel på, hvordan vi klikker os ind på netbutikkerne. I Danmark og Norge har en fjerdedel handlet på tabletten, i Sverige handler en femtedel via mobiltelefonen, men i Findland er handlen fra de mindre platforme ikke helt så populær.

-CHM

N.C. Nielsen A/S

Sponseret

Førerkomfort i fokus ved MillPart-truckvalg

Slimstock Nordic

Sponseret

An opinion Making Artificial Intelligence (AI) land in supply chain practice

Relateret indhold

03.09.2025SCM.dk

Der er råstoffer for milliarder i europæernes skuffer

18.08.2025SCM.dk

Ny rapport: Børnearbejde falder markant og flere børn kommer i skole verden over

18.08.2025SCM.dk

Onlinehandlen står stærkt trods lav forbrugertillid

15.08.2025SCM.dk

Grossister oplever vækst i svindelindkøb

15.08.2025SCM.dk

Sådan diversificerer tech-virksomheder forsyningskæden

13.08.2025SCM.dk

Ny handelsaftale med USA kan koste danske eksportører dyrt

12.08.2025SCANLOX ApS

Sponseret

Hvordan navigerer en AGV i 2025?

28.07.2025SCM.dk

Amerikanske toldafgifter vender op og ned på forsyningskæderne

Hold dig opdateret med SCM.dk

Tilmeld dig nyhedsbrevet og følg med i alt som rører sig indenfor ledelse af forsyningskæden, Nyhedsbrevet kommer kun to gange pr. uge.

Se flere temaer

Events

Se alle
DNV Business Assurance Denmark
Kursus
NIS2 for topledelse og bestyrelsesmedlemmer

NIS2 kræver, at ledelse og bestyrelsesmedlemmer uddannes i grundlæggende cybersikkerhed. Fra store bøder og fratagelse af lederrollen kan blive konsekvensen for ledelsen, hvis der ikke er styr på sikkerheden, når NIS2 bliver implementeret i Danmark.

Dato

12.09.2025

Tid

09:00

Sted

Online

DNV Business Assurance Denmark
Kursus
NIS2 for topledelse og bestyrelsesmedlemmer

NIS2 kræver, at ledelse og bestyrelsesmedlemmer uddannes i grundlæggende cybersikkerhed. Fra store bøder og fratagelse af lederrollen kan blive konsekvensen for ledelsen, hvis der ikke er styr på sikkerheden, når NIS2 bliver implementeret i Danmark.

Dato

12.09.2025

Tid

13:00

Sted

Online

DNV Business Assurance Denmark
Kursus
AQAP NATO Kvalitetsstandarder - grundkursus

Er din virksomhed leverandør til Forsvaret eller har I planer om at blive det? Hvis ja, vil du blive mødt af krav om bevis for efterlevelse af kravene i AQAP, som er NATOs standarder for kvalitetsstyring.

Dato

16.09.2025

Sted

Frederik VI´s Hotel, Odense

RELEX Solutions
Messe
RELEX Solutions at NRF

RELEX Solutions is heading to NRF 2025: Retail's Big Show Europe to showcase how our agentic AI transforms retail supply chain planning. Visit us at booth M-087!

Dato

16.09.2025

Sted

NRF 2025, Paris Expo Porte de Versailles

DNV Business Assurance Denmark
Kursus
Auditorkursus i kvalitetsledelse

Formålet med kurset er at få et grundigt kendskab til de værktøjer og auditprincipper, der skal anvendes af auditorerne, for at virksomheden får det optimale udbytte af virksomhedens kvalitetsledelsessystem efter DS/EN ISO 9001:2015 og den interne audit.

Dato

16.09.2025

Sted

Odense

DNV Business Assurance Denmark
Kursus
AQAP NATO Kvalitetsstandarder - grundkursus

Er din virksomhed leverandør til Forsvaret eller har I planer om at blive det? Hvis ja, vil du blive mødt af krav om bevis for efterlevelse af kravene i AQAP, som er NATOs standarder for kvalitetsstyring.

Dato

16.09.2025

Sted

Odense