E-handel hitter (stadig) i Norden
De nordiske forbrugere klikkede køb på nettet for godt 127 milliarder DKK i 2015, viser ny rapport om e-handel. Fleksibel og hurtige levering er vigtig, specielt herhjemme.
Forbrugerne i det kolde nord kan godt lide at blive derhjemme, når der skal shoppes. Det kan man i hvert fald fristes til at tro efter en netop udgivet rapport fra PostNord om e-handel i Norden. Rapporten viser, at indbyggerne i Sverige, Danmark, Finland og Norge i 2015 brugte 127,6 milliarder DKK på at købe varer på nettet. Det er en stigning på 15 procent i forhold til 2014.
Udlandet trækker
Ud af vores totale forbrug gik 31,5 mia. kr. til køb på udenlandske hjemmesider. I Danmark lå engelske hjemmesider højest på hitlisten, efterfulgt af Tyskland, USA og Kina. Carsten Dalbo Pedersen, chef for E-commerce & Logistics i PostNord Danmark, forklarer:
Sproget er en af grundene til, at England har været og stadig er et stærkt e-handelsland. Deres e-handel var international helt fra begyndelsen, siger Carsten Dalbo Pedersen.
Læs også: E-handel lægger pres på materialehåndteringen
Også hos vores nordiske naboer er udlandet et populært sted at købe varer fra. I Norge og Findland købte hver anden forbruger på et tidspunkt i år 2015 en vare på en udenlandsk hjemmeside.
Forskel på landene
Selvom vi er enige med de andre nordboere om mange ting, viser rapporten også flere forskelle mellem de nordiske lande.
I Danmark stiller vi store krav om hurtig levering, og det er populært at få leveret til arbejdspladsen eller en pakkeboks. Svenskerne og nordmændene vil derimod hellere have pakkerne leveret i postkassen eller hente dem i en postbutik, mens de finske forbrugere er langt mere tålmodige med leveringstiden og helst vil hente deres pakker i en postbutik.
Læs også: Flere kanaler og højere leveringskrav i dansk e-handel
Velfungerende og fleksibel levering gør, at flere vil handle på nettet oftere. Modtagerne vil vide, hvornår, hvor og hvordan varerne bliver leveret. Desuden bliver det mere og mere almindeligt, at modtageren også vil kunne ændre leveringsadresse og tidspunkt undervejs. Individuelt tilpassede leveringer bliver en stadig vigtigere konkurrencefordel, siger Carsten Dalbo Pedersen.
Sidst men ikke mindst er der forskel på, hvordan vi klikker os ind på netbutikkerne. I Danmark og Norge har en fjerdedel handlet på tabletten, i Sverige handler en femtedel via mobiltelefonen, men i Findland er handlen fra de mindre platforme ikke helt så populær.
-CHM