E-handel lægger pres på materialehåndteringen

E-handel og omnichannel kræver både automatisering og manuelle løsninger på lageret. Paradokset opstår, fordi ingen ved, hvad den nærmeste fremtid bringer. Læs om nyeste tendenser for materialehåndtering.

De nye krav fra e-handel og omnichannel vil i høj grad påvirke fremtidens lagre, WMS'er og transportflow. Foto: Flickr/Gwan Kho.

01.03.2016

Poul Breil-Hansen, SCM.dk

Der hersker en paradoksal udviklingstendens på danske og skandinaviske distributionscentre (DC). ”Der er fuldt drøn på e-handel og omnichannel i detail og business-to-consumer, og det smitter også af på mange business-to-business virksomheder”, fortæller Jacob Leth Nielsen fra Logio Consulting og tilføjer:

”E-handelsordreflow skaber flere mindre ordrer og et mere hektisk plukflow. Mange virksomheder er meget villige til at investere i DC’er og automatisering af materialehåndteringen. Men de ved samtidig ikke, hvad der kommer til at ske om et, tre og fem år, og de ønsker derfor at fastholde en vis fleksibilitet og skalerbarhed. Effekten er, at mange virksomheder måske automatiserer 60 eller 70 procent af deres DC, mens de lader de sidste 30-40 procent være mere manuelle, så de med kort varsel er klar til at sadle om, hvis der bliver behov for det”.

<p>”Ledelsen af lageret skal i dag i langt højere grad arbejde strategisk med, hvordan lagerstyringen og materialehåndterings-strategien skal bidrage til, at virksomheden differentierer sig i kampen om kunden.” - Jacob Leth Nielsen</p>

Mange DC’er undlader derfor at automatisere hele lagerflowet, men satser i stedet på en ”celle-tankegang”, hvor de fx automatiserer et transportflow, en pakkelinje, indfører AGV’er, introducerer et antal robotter eller automater etc. Pointen er at automatisere uden at miste fleksibiliteten.

Mere intuitive WMS-grænseflader
Udviklingen inden for smartphones, tablets, apps og forbrugerelektronik smitter ifølge Jacob Leth Nielsen af på grænsefladedesign til warehouse management systemer (WMS). De er blevet væsentlig lækrere, mere intuitive og mere brugervenlige.

”Det er en markant udvikling, og det er faktisk også en stor fordel for lagerets skalerbarhed og fleksibilitet. Nemmere brugergrænseflader gør det nemlig betydeligt nemmere at anvende vikarer, når der er spidsbelastningsperioder”, fortæller han. Han fremhæver, at it-værktøjer til lageret generelt er blevet smartere og nemmere at anvende.

Slutleverancen helt ind på lagergulvet
Levering til slutkunden er blevet en alvorlig konkurrenceparameter for mange detailvirksomheder, og den fylder så meget i virksomhedens strategiske differentieringsstrategi, at den også kommer til at fylde meget på lageret. Koncepter som klik-og-hent, flexleveringer i alle former, sporing af forbrugerens smartphone, levering til afhentningsbokse etc. medfører, at varer og ordreinformationer suser rundt på kryds og tværs. ”Det stiller store krav til processer og it på lageret, hvor evnen til altid at have styr på varen bliver endnu mere vigtigt. Hastighed og transparens er nøgleord”, fortæller Jacob Leth Nielsen.

”3D-værktøjer er en fordel hele vejen rundt både før, under og efter implementering af komplekse anlæg”, fortæller Jacob Leth Nielsen, Logio Consulting. Foto: Logio..

Dynamisk verden
Detailsektoren er generelt usikker på, hvad de næste træk bliver. Det er i høj grad forbrugerne, der sætter dagsordenen, og modsat tidligere spiller udviklingen i forbrugerelektronik og forbrugernes anvendelse af teknologi en stor rolle.

”Ledelsen af lageret skal i dag i langt højere grad arbejde strategisk med, hvordan lagerstyringen og materialehåndteringsstrategien skal bidrage til, at virksomheden differentierer sig i kampen om kunden. Hvilke services skal tilbydes, hvad forventer kunderne og hvordan udvikler markedet sig? Nye tendenser og deres effekt på lageret spiller i dag en langt større rolle end historik. I dag kan man ikke nøjes med at analysere på de sidste tre sæsoner og fremskrive udviklingen”, fortæller Jacob Leth Nielsen og supplerer:

”Verden er meget mere dynamisk og uforudsigelig, og det gælder også for lagerets arbejdspræmisser”.

3D-visualisering
Den femte og sidste tendens, Jacob Leth Nielsen fremhæver, er, at brugen af 3D-værtøjer til visualisering og test af automationsanlæg og mere komplekse lagersystemer er blevet mere udbredt. Det glæder han sig over, idet det kan spare mange DC’er for mange fejl, penge samt spildtid. ”3D-værktøjer er en fordel hele vejen rundt både før, under og efter implementering af komplekse anlæg”.

Toyota Material Handling A/S

Sponseret

Bæredygtig materialehåndtering i logistikterminalen

Teknologisk Institut Innovation og Digital Transformation

Sponseret

Vækst kræver robusthed

Relateret indhold

16.07.2024SCM.dk

Maersk tager levering af første 777 fragtfly

16.07.2024SCM.dk

Logistikvirksomhed får global anerkendelse for bæredygtighedsindsats

10.07.2024SCM.dk

Motorola opruster for at tage livtag med Norden

05.07.2024DTU Learn for Life

Sponseret

Nyt kursus i jernbaneteknologi tilbyder dybdegående indsigt

04.07.2024GS1 Denmark

Sponseret

5 gode råd til at kortlægge dine emballagedata

02.07.2024Descartes

Sponseret

Descartes bliver stærkere inden for fragthåndtering med opkøbet af BoxTop Technologies

02.07.2024SCM.dk

Maersk har trukket sig - DSV fortsat med i budkrig om DB Schenker

02.07.2024GS1 Denmark

Sponseret

22 af verdens største virksomheder er enige: Farvel stregkode – og velkommen QR-kode fra GS1

Jobmarked

Se alle

Tasklet Factory

Softwareudvikler til Tasklet

Vi søger lige nu en dygtig kollega til vores #TeamCode til at bidrage med at udvikle vores mobilapp, der effektiviserer lagre verden over.

Område

Nordjylland

Ansøgningsfrist

14.08.2024

Apport Systems A/S

Sales And Administration Coordinator

Her hos Apport Systems A/S er vi på udkig efter en ny medarbejder, der skal være med til at få dagligdagen på vores kontor i Risskov til at glide let. Er du en haj til administrative opgaver inden for bogholderi, salg og kontor? Perfekt, så læs med her.

Område

Midtjylland

Ansøgningsfrist

Snarest muligt

Körber Supply Chain DK A/S

Technical Documentation Engineer / Technical Writer

Kan du formulere og forenkle tekniske instruktioner og skabe gode brugeroplevelser i interaktionen mellem menneske og maskine? Og motiveres du af en varieret hverdag som en del af et stærkt team og muligheden for at arbejde med komplekse og højteknologiske løsninger? Så er det dig vi leder efter!

Område

Nordjylland

Ansøgningsfrist

Snarest muligt

Körber Supply Chain DK A/S

Service Specialist

Har du en dybdegående teknisk viden og en passion for fejlfinding, og drømmer du om at udforske verden? Vi leder efter en dygtig Service Specialist med en solid baggrund og kendskab til både mekanik, elektronik, samt PLC.

Område

Nordjylland

Ansøgningsfrist

Snarest muligt

Körber Supply Chain DK A/S

Category Manager - med primært fokus på projektindkøb

Hos Körber Supply Chain lægger vi stor vægt på godt kollegaskab og stærk holdånd i en travl hverdag: Vi ved ganske enkelt, at det er nøglen til vores succes! Vi er en virksomhed i udvikling og søger derfor en erfaren Category Manager til at styrke vores indkøbsteam. Vores dedikation til innovation har gjort os til en førende aktør i branchen. Som Category Manager hos Körber bliver du en del af et passioneret og resultatorienteret team, hvor din erfaring vil spille en central rolle i at udvikle vores indkøbsstrategi og forbedre vores leverandørnetværk.

Område

Nordjylland

Ansøgningsfrist

Snarest muligt

Körber Supply Chain DK A/S

Project Engineer - Controls

Hos Körber Supply Chain lægger vi stor vægt på godt kollegaskab og stærk holdånd i en travl hverdag: Vi ved ganske enkelt, at det er nøglen til vores succes! Som vores nye Project Engineer - Controls bliver det derfor også en central del af din hverdag, som del af et passioneret og internationalt team der hver dag arbejder for at bringe automation og PLC til nye højder.

Område

Nordjylland

Ansøgningsfrist

Snarest muligt

Hold dig opdateret med SCM.dk

Tilmeld dig nyhedsbrevet og følg med i alt som rører sig indenfor ledelse af forsyningskæden, Nyhedsbrevet kommer kun to gange pr. uge.

Se flere temaer

Events

Se alle
DTU Learn for Life
Efteruddannelse
Netværkssikkerhed

Vil du opkvalificere dine færdigheder inden for netværkskommunikation? Så tilmeld dig dette kursus, som også er et diplommodul, og få kompetencer til at sikre virksomhedens netværk mod angreb.

Dato

26.08.2024

Tid

13:00

Sted

Lautrupvang 15. 2750 Ballerup

DTU Learn for Life
Efteruddannelse
Udviklingsmetoder og udviklingsprocesser

Vil du styrke dine kompetencer inden for systematiske metoder til analyse, design og implementering af objektorienterede systemer? Så er dette kursus, som også er et diplommodul, interessant for dig.

Dato

26.08.2024

Tid

17:00

Sted

Lautrupvang 15. 2750 Ballerup

DTU Learn for Life
Efteruddannelse
Projektledelse – metoder og værktøjer - aften

Vil du være projektleder – eller ønsker du at opkvalificere dine projektlederkompetencer? Så tilmeld dig dette kursus, som også er et diplom modul, og styrk dine evner til at planlægge, styre og følge op på projekter.

Dato

26.08.2024

Tid

17:00

Sted

Lautrupvang 15. 2750 Ballerup

Bredana Axcite A/S
Webinar
Sådan får I (bedre) styr på jeres varer i transit

Landed Cost modulet i Dynamics 365 giver jer en stribe fordele

Dato

27.08.2024

Tid

10:00

Sted

Live webinar fra Bredana Axcite, Aarhus

DTU Learn for Life
Efteruddannelse
Fra specialist til leder

Vil du have mere viden om de krav, der stilles til ledere i erhvervslivet? Og vil du udvikle dine ledelseskompetencer? Så tag dette kursus, som også er et diplommodul modul, og få sat fokus på dit potentiale i overgangen fra rollen som specialist til rollen som leder.

Dato

27.08.2024

Tid

17:00

Sted

Lautrupvang 15. 2750 Ballerup

DTU Learn for Life
Efteruddannelse
Det personlige lederskab og forandring - aften

Udvid og styrk dine personlige ledelseskompetencer og få udviklet dine samarbejdsevner og evner til at vække tillid hos medarbejdere.

Dato

27.08.2024

Tid

17:00

Sted

Lautrupvang 15. 2750 Ballerup