Annonce

Opret nyhed

Peter Grimvall på scenen ved årets Supply Chain Conference. Foto: Cina Stenson/Optilon

Ikea vil designe logistik til fremtiden

Når den svenske møbelgigant Ikea skal bygge nyt i sin forsyningskæde, så sørger et specialiseret hold for at indtænke alle relevante parametre, for på den måde at sikre investeringen bedst muligt på langt sigt.

SCM STRATEGI

Som en af verdens største møbelkæder og en global aktør med en tilsvarende omfattende produktions- og forsyningskæde, så gør Ikea sit hjemmearbejde grundigt, inden selskabet investerer på den store klinge eller på andre måder udvider sin forretning, så det får konsekvenser for netop supply chain.

Læs også: Datadrevne beslutninger giver kunden kontrol

Til det formål har den svenske mastodont nedsat et team på ca. 30 personer, hvis dedikerede opgave er at overveje alle de muligheder, barrierer, udfordringer osv., som et givent projekt kan rende ind i, også på langt sigt, og designe det derefter.

Holdets leder er Distribution Network Design Manager Peter Grimvall, som var blandt talerne på årets Supply Chain Conference i Stockholm. Her fortalte han de godt 250 tilhørere om de mange elementer, man arbejder med, når det kommer til fremtidssikring af distributionsnetværket.

”Eksempelvis er vi ved at digitalisere vores katalog og gøre det endnu nemmere at bestille fra det online, ligesom vi for alvor er på vej ind i e-commerce. Begge dele vil utvivlsomt forandre vores fysiske varehuse og forsyningskæder, og der prøver vi efter bedste evne at forudse så mange variable som muligt og designe for kunne håndtere dem”, sagde han.

Det vigtigste er, hvordan vi møder kunderne, og de er ligeglade med, hvordan vores lagre ser ud eller hvordan distributionen er sat op, bare det fungerer

Peter Grimvall

Asiatiske overvejelser
Det gælder således også det massive nybyggeri, Ikea har undervejs i Malaysia. Ved havneområdet i hovedstaden Kuala Lumpur er man således ikke langt fra at kunne tage første spadestik til et nyt distributionscenter på 100.000 m2, eller 200.000 m3, som er den volumenangivelse, man mest bruger internt, og som skal servicere store dele af Sydøstasien.

En investering i den størrelsesorden indebærer selvsagt en lang række overvejelser, alt sammen med fokus på at få hele setuppet til fungere bedst muligt længst muligt, til glæde for alle parter. Ikea har pt. seks varehuse i regionen, med en ambition om at nå op på 20 inden for en overskuelig årrække, og det skal distributionsnetværket selvsagt kunne håndtere.

”Vi har købt grunden, og vi investerer i vores egen infrastruktur, så nu handler det om at finde ud af, hvilken ekspertise, der er til stede lokalt, hvordan vi kan organisere distributionen i området, koordinere leverandørdatabasen og tage højde for, hvordan eksempelvis e-handlen vil udvikle sig og hvordan de forskellige varehuse skal betjenes, og hvor mange det drejer sig om”, forklarer Peter Grimvall, da SCM.dk møder ham til en længere snak, og angiver ”omkring et halvt år” som tidsrammen for den proces.

Cirkulære tanker og begrænsningens kunst
Et vigtigt aspekt i den sammenhæng er sourcingstrategien, som skal optimeres efter de regionale betingelser. Det betyder bl.a. at man ikke nødvendigvis vil benytte lokale leverandører, ligesom udviklingen inden for ressourceforbruget er vigtig at indregne. Her er Ikea nemlig i stigende grad ved at tage den cirkulær økonomi til sig.

”Vi sigter efter at bruge færre råvarer i fremtiden, ingen tvivl om det. Spørgsmålet om, hvordan man får materiale tilbage i produktionen er stort og kræver meget planlægning, men vi synes forudsætningerne er gode, og på sigt skal ambitionen i forhold til genanvendelsesgraden være 100 procent. Det indebærer både genbrug og omdannelse til andre produkter, ligesom reservedele er et felt, vi kan optimere på, eksempelvis ved at gøre dem tilgængelige online”, siger Peter Grimvall.

Peter Grimvall leder et team på ca. 30 mennesker, der arbejder med at designe Ikeas distributionsnetværk bedst muligt. Foto: Cina Stenson/Optilon

Netop online- og digitaliseringsperspektivet er noget, der fylder en del på network designteamets palet. Datadeling med leverandører, forskellige platforme, løsninger såsom augmented reality, som ifølge Peter Grimvall kunne være relevant på reservedelsområdet, hele e-commercespektret og ikke mindst det tempo, der præger fremskridtet på disse områder, er utvivlsomt noget, der vil holde folkene beskæftiget i de kommende år. Men som han pointerer i samme åndedrag, så har man også fokus på, ikke at gabe over for meget.

Læs også: Ikea vil fordoble sourcing i Indien inden 2020

”Det er svært ikke at se på en aktør som Amazon og spørge sig selv, om vi kan gøre det hele hurtigt nok, men samtidig er det vigtigt, at vi formår at begrænse os. Det er rigtig mange arbejdsområder og teknologier, som man kan inddrage, men vi er nødt til at trække en streg et sted. Det vigtigste er, hvordan vi møder kunderne, og de er ligeglade med, hvordan vores lagre ser ud eller hvordan distributionen er sat op, bare det fungerer”, slutter Peter Grimvall.

Bring en kommentar

God kommentarskik. Hold en god tone i kommentarerne, undgå personlige angreb og indlæg af markedsføringsmæssig karakter. Læg kun link på din kommentar, såfremt det er relevant for debatten. Vær opmærksom på, at debatten modereres af portalens redaktion.

Annonce

Relaterede virksomheder

Relaterede artikler

Annonce

Annonce

Annonce