Datadrevne beslutninger giver kunden kontrol
Britiske Marks&Spencer bruger data i stor stil til at optimere sin logistikforretning og skabe de bedst mulige forhold for sine kunder verden over. Hele selskabets supply chain har været igennem en syv år lang ombygning i den digitale retning.
Når man som virksomhed har været på banen i omkring 130 år, så er en digital omstilling ikke nødvendigvis den nemmeste proces at kaste sig ud i. Ikke desto mindre er det præcis hvad Marks&Spencer (M&S) har været igennem de seneste godt syv år.
Læs også: Walmart vil sløre grænserne mellem online- og butikshandel
Den britisk stormagasinkæde, grundlagt i 1884, satte tilbage i 2009 gang i et supply chain og IT-transformationsprogram, hvor det, selskabet selv kaldte uddaterede komplekse systemer, skulle udskiftes med moderne og mere simple løsninger.
Det har været en lang proces, der først blev afsluttet sidste år, og der har været bump på vejen, men M&S står nu også et ganske andet sted end i 2009, fortalte Clothing + Home Logistics Manager for M&S.com, James Doyle, til sidste måneds Nordic Delivery Conference i København.
Introduktionen af det her digital mindset har krævet et kulturelt skifte i organisationen, og det har selvfølgelig taget tid, men også været absolut nødvendigt. Den moderne kunde vil have kontrol, sikkerhed, kommunikation og convenience når de handler online, og her spiller logistik en vigtig rolle. Med datadrevne beslutninger kan vi levere på alle disse parametre, sagde han.
Om M&S distributionscenter ved Castle Donington
- 900.000 sq feet (knap 85.000 m2), 25 meter højt
- 17 km transportbånd og 39 indbyggede kraner, heraf fire til paller
- Fuldt mekaniseret drift med state-of-the-art-teknologi inden for automated storage and retrieval og WMS
- 150.000 forskellige varenumre på hylderne; 16 mio. individuelle produkter i alt
- Kan håndtere 1 million produkter om dagen
- I drift 24 timer i døgnet, 365 dage om året
- Taget er beklædt med godt 24.000 solpaneler, der kan levere ca. 25 procent af bygningens energibehov og spare miljøet for anslået 48.000 ton CO2 over de næste 20 år.
Data og central DC skal sikre convenience
Centralt i den digitale transformation står en redesignet og mere agil forsyningskæde, understøttet af et nyt e-commerce-distributionscenter ved byen Castle Donington, centralt placeret i England, omtrent midt mellem London og nordlige storbyer som Liverpool, Manchester og Leeds, og et stenkast fra East Midlands Airport.
Åbningen af centeret, der gik i drift i maj 2013 og fylder omkring 85.000 m2, er et nøgleelement i M&S strategi om at gå fra 110 mindre e-handelslagre til et fåtal store, moderne DCer, som skal reducere leveringstiden fra havne til butikker og ultimativt til kunderne.
Vi taler med 60.000 kunder om måneden, og ikke kun vores egne, for at indsamle data, der kan gøre os endnu skarpere og sikre de handlende endnu mere convenience. Her er helt essentielt to get your data right, sagde James Doyle.
Det er specielt for varer på James Doyles område tøj, ting til hjemmet og gaver at de nye systemer skal gøre en forskel ved at reducere omkostningerne til prisnedsættelser og føre til bedre lagerniveauer.
Læs også: Amazon opruster i online-møbelhandlen
Derudover har M&S bygget en ny, skræddersyet multi-channel-platform, der skal drive selskabets hjemmeside og sammen Castle Donington-DCet sørge for den bedst mulige shoppingoplevelse, forbedre tilgængeligheden af varer og sikre best-in-class-leveringsmuligheder, uanset om det er til en M&S-forretning eller kundens hjem.