Datadrevne beslutninger giver kunden kontrol

Britiske Marks&Spencer bruger data i stor stil til at optimere sin logistikforretning og skabe de bedst mulige forhold for sine kunder verden over. Hele selskabets supply chain har været igennem en syv år lang ombygning i den digitale retning.

James Doyle fra M&S talte på NDC17 om virksomhedens digitale omstilling. Foto: Consignor.

09.06.2017

SCM.dk

Når man som virksomhed har været på banen i omkring 130 år, så er en digital omstilling ikke nødvendigvis den nemmeste proces at kaste sig ud i. Ikke desto mindre er det præcis hvad Marks&Spencer (M&S) har været igennem de seneste godt syv år.

M&S’ distributionscenter ved Castle Donington er blandt Storbritanniens største af sin slags. Foto: Marks&Spencer.

Læs også: Walmart vil sløre grænserne mellem online- og butikshandel

Den britisk stormagasinkæde, grundlagt i 1884, satte tilbage i 2009 gang i et supply chain og IT-transformationsprogram, hvor det, selskabet selv kaldte ”uddaterede komplekse systemer”, skulle udskiftes med moderne og mere simple løsninger.

Det har været en lang proces, der først blev afsluttet sidste år, og der har været bump på vejen, men M&S står nu også et ganske andet sted end i 2009, fortalte Clothing + Home Logistics Manager for M&S.com, James Doyle, til sidste måneds Nordic Delivery Conference i København.

”Introduktionen af det her digital mindset har krævet et kulturelt skifte i organisationen, og det har selvfølgelig taget tid, men også været absolut nødvendigt. Den moderne kunde vil have kontrol, sikkerhed, kommunikation og convenience når de handler online, og her spiller logistik en vigtig rolle. Med datadrevne beslutninger kan vi levere på alle disse parametre”, sagde han.

Om M&S’ distributionscenter ved Castle Donington

  • 900.000 sq feet (knap 85.000 m2), 25 meter højt
  • 17 km transportbånd og 39 indbyggede kraner, heraf fire til paller
  • Fuldt mekaniseret drift med state-of-the-art-teknologi inden for automated storage and retrieval og WMS
  • 150.000 forskellige varenumre på hylderne; 16 mio. individuelle produkter i alt
  • Kan håndtere 1 million produkter om dagen
  • I drift 24 timer i døgnet, 365 dage om året
  • Taget er beklædt med godt 24.000 solpaneler, der kan levere ca. 25 procent af bygningens energibehov og spare miljøet for anslået 48.000 ton CO2 over de næste 20 år.

Data og central DC skal sikre convenience
Centralt i den digitale transformation står en redesignet og mere agil forsyningskæde, understøttet af et nyt e-commerce-distributionscenter ved byen Castle Donington, centralt placeret i England, omtrent midt mellem London og nordlige storbyer som Liverpool, Manchester og Leeds, og et stenkast fra East Midlands Airport.

Åbningen af centeret, der gik i drift i maj 2013 og fylder omkring 85.000 m2, er et nøgleelement i M&S’ strategi om at gå fra 110 mindre e-handelslagre til et fåtal store, moderne DC’er, som skal reducere leveringstiden fra havne til butikker og ultimativt til kunderne.

”Vi taler med 60.000 kunder om måneden, og ikke kun vores egne, for at indsamle data, der kan gøre os endnu skarpere og sikre de handlende endnu mere convenience. Her er helt essentielt to get your data right”, sagde James Doyle.

Det er specielt for varer på James Doyles område – tøj, ting til hjemmet og gaver – at de nye systemer skal gøre en forskel ved at reducere omkostningerne til prisnedsættelser og føre til bedre lagerniveauer.

Læs også: Amazon opruster i online-møbelhandlen

Derudover har M&S bygget en ny, skræddersyet multi-channel-platform, der skal drive selskabets hjemmeside og sammen Castle Donington-DC’et sørge for den bedst mulige shoppingoplevelse, forbedre tilgængeligheden af varer og sikre best-in-class-leveringsmuligheder, uanset om det er til en M&S-forretning eller kundens hjem. 

Toyota Material Handling A/S

Sponseret

Effektivitet, komfort og lavere omkostninger: Derfor vælger flere den nye Traigo48 fra Toyota

Slimstock Nordic

Sponseret

An opinion Making Artificial Intelligence (AI) land in supply chain practice

Relateret indhold

27.06.2025AGR

Sponseret

Finn er AGR’s nye AI-assistent – og et konkret eksempel på AI i forsyningskæden

25.06.2025SCM.dk

Universal Robots lancerer nyt værktøj til intuitiv simulering af robotceller

25.06.2025SCM.dk

HI-messen 2025 samler industrien med fokus på teknologi, bæredygtighed og stærke relationer

24.06.2025Fellowmind Denmark A/S

Sponseret

TITAN Containers samler medarbejdere på tværs af landegrænser

16.06.2025SCM.dk

Additive manufacturing skal være en del af fremtidens industri

13.06.2025SCM.dk

Nordic Hydrogen bringer grøn brint tættere på kilden

13.06.2025SCM.dk

Danmark kan blive frontløber i europæisk AI-udvikling

11.06.2025Fellowmind Denmark A/S

Sponseret

AURA digitaliserer forretningen med Microsoft Dynamics 365 Finance & Operations

Jobmarked

Se alle

Hold dig opdateret med SCM.dk

Tilmeld dig nyhedsbrevet og følg med i alt som rører sig indenfor ledelse af forsyningskæden, Nyhedsbrevet kommer kun to gange pr. uge.

Se flere temaer

Events

Se alle