Gratis returfragt truer indtjeningen i e-handel
Gratis returfragt bliver mere og mere almindeligt i onlinehandel. Alligevel er det med til at presse prisen i vejret og udfordrer indtjeningsmodellen. Det viser ny rapport.
Hvis ikke du er tilfreds med dine netprodukter, kan du gratis sende dem retur. Det er en ydelse, som en bred vifte af virksomheder og netbutikker tilbyder.
Nu viser en amerikansk undersøgelse fra National Retail Federation, at 49 procent af virksomheder med onlinesalg tilbyder gratis returfragt. Samme undersøgelser peger på, at flere virksomheder i konkurrencedygtighedens navn vil føle sig presset til at tilbyde gratis returfragt.
Læs også: Supply chain er central for at undgå toldbøder
Men på et marked, hvor netop konkurrencen er benhård, og hvor indtjeningen er lille grundet høje fragtrater, kan returfragten være det, der får e-butikkerne til at blive underskudsforretninger. Det skriver Wall Street Journal.
For kunderne vil i langt højere grad sende produkter retur, når fragten er gratis.
Du vil fortsat se afgifterne stige, så længe kunderne ikke skal betale for returfragt, siger Satish Jindel, formand for SJ Consulting Group Inc., der arbejder med internetshipping.
Læs også: Voksende nethandel giver flere postbutikker
At returfragt for logistikvirksomheder er et milliardmarked for sig selv, var tydeligt da FedEx købte virksomheden Genco Distribution, der fokuserer på returfragt. Prisen landede på 9,13 mia. kr.
Undersøgelsen peger på, at kunder i stadig stigende grad fravælger hjemmesider, der ikke tilbyder gratisreturfragt.
-JPN