Voksende nethandel giver flere postbutikker
Det klassiske posthus er snart en saga blot. Med den stadigt stigende onlinehandel følger større krav til levering og afhentning af pakker, og det får de mindre postbutikker til at sprede sig i stor stil.
Vi danskere handler mere og mere på nettet, og det giver flere og flere pakker, der skal leveres til forbrugere og onlineshoppere i hele landet. Alligevel er de klassiske posthuse en uddøende race, skriver Politiken.
Læs også: E-handel sætter rekord i første halvår
For selvom såvel pakkemængde som nethandel generelt ventes at nå rekordhøjder i år, så er de gammeldags posthuse ikke længere omdrejningspunktet i den megen pakketrafik. Som forbrugere vil vi nemlig have meget mere fleksibilitet og mange flere valgmuligheder, når det komme til levering og afhentning af varer købt online. Det skal kort fortalt være hurtigere og nemmere.
Og hvor det gamle system falder bort antallet af traditionelle posthuse er faldet næsten 95 procent de sidste 10 år til blot 13 på landsplan i dag så skyder et nyt frem. Postbutikker og selvbetjente pakkeafhentningssteder dukker i stedet op med stadig kortere mellemrum, så der pt. er omkring 3.300 steder på landsplan, hvor man som nethandlende kan hente sine varer.
De er fordelt på knap 1100 postbutikker (miniposthuse placeret i et supermarked, på en tankstation el. lign) og 475 pakkebokse i Post Danmark-regi, 1250 GLS-pakkeshops og 450 Swipbox-lokaliteter, og netop de mange afhentningssteder er et udtryk for den trend, der præger markedet i dag.
Forbrugernes krav til fleksibilitet og valgfrihed er en tidstypisk ting, og det afspejles i pakkemarkedet. Som forbrugere har vi lyst til at få pakken i hånden, lige så snart vi har købt den. Det stiller krav til leveringen. Vi er ikke nødvendigvis blevet mere krævende, det ligger bare i tiden, at det skal være hurtigt og enkelt, siger kommunikationschef i Foreningen af Dansk Internethandel (FDIH), Henrik Theil, til Politiken.
Modtagermagt
Den udvikling nikker man genkendende til i Post Danmark, der sidste år håndterede godt 42 millioner pakker, ca. 115.000 om dagen i snit, og pt. åbner en ny postbutik dagligt et sted i landet.
I dag er der langt større modtagermagt end tidligere i forhold til at kunne vælge, præcis hvordan man vil have sin pakke. Alle analyser og tal, vi kender, peger i retning af, at den enkelte kunde ønsker valgfriheden, ligegyldigt hvordan de nu foretrækker at sende eller modtage pakken, siger kommunikationschef i Post Danmark, Morten O. Nielsen, til Politiken.
Nye tal fra FDIH bekræfter danskernes ønske om selv at hente bestilte pakker, hvor og hvornår det passer os. 36 procent en lille stigning i forhold til sidste år hentede således selv deres pakke et valgfrit sted, eksempelvis en pakkeboks eller postbutik, 50 procent fik deres varer bragt hjem, mens de resterende 14 procent fik leveret til eksempelvis arbejdet.
Fremgangen for selvafhentning stemmer fint overens med FDIHs forventninger til fremtidens online handelsbillede.
Læs også: Finsk postvæsen starter dronelevering
Vi kommer til at se mere af tendensen. Hele logistikområdet bliver et væsentligt konkurrenceelement i fremtiden. Jeg tror, vi vil se endnu flere kreative forsøg på at fragte og hente småpakker. For eksempel via droner, som Amazon jo allerede er på forsøgsstadiet med, siger Henrik Theil.
-AK