22.09.2016  |  Sourcing

Flere globale brands giver indsigt i leverandørkæder

Gap og VF Corp. er de nyeste i rækken af globale, indflydelsesrige brands, der gør sine leverandørkæder transparente. Håbet fra Human Rights Watch er, at tendensen bliver mere normen end afvigelsen.

De to amerikanske beklædningsvirksomheder Gap og VF Corp. tilslutter sig rækken af indflydelsesrige brands, der nu giver indblik i sine leverandørkæder, beretter menneskerettighedsorganisationen Human Rights Watch (HRW).

Læs også: Store brands arbejder for bæredygtig bomuld

På listen over brands med en sådan gennemsigtighed findes bl.a. også Marks & Spencer, H&M, Levi’s, Adidas, Puma og Nike.

”Disse førende beklædningsbrands har offentliggjort deres leverandørkæder. Sammen sender de en vigtig besked om, at gennemsigtighed bør være normen i beklædningsindustrien”, siger seniorrådgiver for kvinderettigheder hos HRW, Aruna Kashyap, og forsætter:

”Brands, der ikke offentliggør deres leverandører, tilbageholder et vigtigt redskab til at vurdere produktionsarbejdernes vilkår og rettigheder. Og de skal stoppe med at komme med undskyldninger”.

Gap har over en længere periode arbejdet med at forbedre forholdene for ansatte, der arbejder på de fabrikker, virksomheden gør brug af. Gap har således haft succes med flere af sine målsætninger, der siden 2004 er blevet sat, men nu er tiden således kommet til at offentligere leverandørerne.

Nemmere at anmelde
Særligt for Gap er offentliggørelsen et vigtigt skridt at tage, da virksomheden tidligere har holdt oplysningerne hemmelige grundet ”konkurrencemæssige årsager”.

Gap oplyser i et 47 sider langt dokument navnene og adresserne på leverandører i lande som Bangladesh, Cambodia, Kina, Egypten, Guatemala, Indien og Indonesien.

Læs også: Modefirmaer bruger færre kemikalier i forsyningskæden

For VF Corp. tæller offentliggørelsen 700 aktiviteter på verdensplan – herunder i Argentina, Bangladesh, Cambodia, Den Dominikanske Republik, Indien, Pakistan, Tyrkiet, Mexico og Vietnam.

Ifølge Aruna Kashyap muliggør gennemsigtigheden, at brand-virksomhederne kan blive advaret om og handle ud fra mulige overtrædelser af menneskerettighederne på fabrikkerne. Desuden bliver det nemmere for de fabriksansatte at indgive anmeldelser, hvis den pågældende fabrik overtræder reglerne og de sikkerhedsmæssige foranstaltninger.

Flere brands skal tilslutte sig
Behovet for leverandørgennemsigtighed steg i 2013, hvor en fabrik i Bangladesh kollapsede. 1.138 fabriksmedarbejdere døde og flere tusind blev såret. Både Gap og VF Corp. kritiserede sikkerheden på fabrikken, men fik selv kritik for ikke at gøre noget mere aktivt mod forholdene.

Hos Human Rights Watch, og blandt andre menneskerettighedsorganisationer, presser man på for at få andre brands til at støtte op og offentligøre deres leverandørkæder.

En række større firmaer såsom Forever 21, Mango, Walmart, Sears og Fast Retailing afviser stadig at afsløre de fabrikker, de benytter sig af.

”Nu hvor Gap, VF Corp. og Target for nyligt har offentliggjort deres fabrikslister bør andre amerikanske virksomheder såsom Walmart, JCPenney og Sears ikke længere komme med nogen undskyldninger for at holde deres leverandører hemmelige”, lyder det fra Liana Foxvog, som er kommunikationsansvarlig hos organisationen International Rights Forum.

Læs også: Nyt bæredygtighedskodeks fra H&M

Så sent som på 2016-udgaven af Copenhagen Fashion Summit, som fandt sted i maj, var temaet med leverandør-offentliggørelser til debat. Her lød det bl.a., at hvis der ikke snart kommer en gældende lovgivning på området, har gennemsigtigheden på området lange udsigter.

Mere fra SCM.dk – forum for ledelse af forsyningskæden

SCM.dk – forum for ledelse af forsyningskæden

www.scm.dk

SCM.dk – forum for ledelse af forsyningskæden – er Danmarks eneste erhvervsmedie og community med dedikeret fokus på optimering af forsyningskæden. Medlemmer på SCM.dk kan bidrage aktivt med indhold og erfaring og betragtes som en indsigtsfuld vidensressource i udviklingen af SCM.dk. Vi udkommer dagligt på SCM.dk, ugentligt med nyhedsbreve samt ni gange om året med magasinet SCM+LOGIST…

Se virksomhedsprofil  

  SCM.dk anvender cookies, som vi bruger til at huske dine indstillinger og statistik m.m. Når du fortsætter med at bruge websitet accepterer vores nye cookie- og persondatapolitik. Læs mere