Farvel til indkøbscenteret og den traditionelle distribution
De amerikanske shopping malls er pressede af den voksende e-handel, og flere og flere må dreje nøglen om. Samtidig ændrer distributionsmønstrene sig i takt med at handlen rykker online og leveringskravene vokser.
Internethandlen vokser fortsat støt, og det får detailhandlen til at ændre sig i USA. Flere og flere af de traditionelle indkøbscentre (shopping malls) har således måtte opgive kampen inden for de seneste år, og derudover ændrer forsyningskæderne og distributionsindustrien sig også. Det skriver supplychain247.com
Læs også: E-handel vil forme logistik i årtier
Ifølge en opgørelse fra konsulentfirmaet Green Street Advisors, der forsker og rådgiver på det amerikanske ejendomsmarked, er mere end 24 indkøbscentre lukket siden 2010, og 60 mere er på vej i samme retning.
Det billede bliver bakket op af en anden undersøgelse, fra CoStar Group, der leverer information omkring erhvervsejendomme, der viser, at der bliver stadigt flere tomme butikker i centrene. Således er andelen af storcentre med mere end 40 procent ledige lokaler hvilket i denne sammenhæng betyder en mere eller mindre sikker kurs mod lukning steget fra under 0,5 procent i 2006 til 3,4 procent sidste år.
På den baggrund forudser Green Street, at 15 procent af de amerikanske indkøbscentre vil enten lukke eller blive konverteret til ikke-kommercielle formål i løbet af de næste 10 år. For bare to år siden løs forudsigelsen på 10 procent.
Det er i høj grad den voksende onlinehandel, der ikke alene presser de mange normale centre (de mere nicheprægede med high-end-butikker og ditto kundesegment klarer sig dog fint), men også får forhandlere og deres logistikpartnere til at omdanne deres netværk. De moderne forbrugere kræver handlemuligheder fra flere kanaler og hurtigere leveringstider, hvilket de klassiske distributionsnetværk ikke er bygget til.
Det voksende mængde direkte salg får også behovet for lagerfaciliteter til at vokse på den anden side af Atlanten. Ifølge en rapport fra erhvervsejendomsmægleren Prologis, så har e-handelsselskaberne brug for tre gange så meget logistik- og lagerplads som traditionelle butikker, fordi de dels er nødt til at have flere varer på hylderne, og dels at processerne omkring individuel ordrebehandling og det at kunne håndtere returvarer er meget pladskrævende.
Læs også: Nordens e-handel steg kraftigt i 2. kvartal
Ud af omkring 1000 malls i USA er omkring 600 henvendt til middelklasseforbrugeren, og det er i dette segment, at lukningerne rammer. Det får investeringskonsulenten Howard Davidowitz til at komme med en endnu mere dyster prognose end Green Street Advisors:
Inden for de næste 15 til 20 år vil op mod halvdelen af de amerikanske indkøbscentre fejle. Upscale-centrene skal nok klare sig, men mellemniveaubutikkerne i mellemniveaucentrene vil uddø, fordi de ikke giver nogen mening, siger han til Business Insider, og tilføjer at hans firma ikke har været med til at opføre et nyt center i næsten 10 år.
-AK