Færger på batteri mellem Helsingør og Helsingborg

De to HH Ferries, der pendler mellem Helsingør og Helsingborg, skal til at sejle udelukkende på elektricitet. Det vil mere end halvere færgernes udledninger, og opladningen bliver fuldautomatisk.

De to HH-fæger, her Tycho Brahe, der pendler mellem Helsingør og Helsingborg, skal snart til at sejle kun på batteri. Foto: HH Ferries.

29.06.2016

SCM.dk

Verdens største emissionsfri elfærger kommer snart til at sejle over Øresund, når HH Ferries to skibe, Tycho Brahe og Aurora, inden længe får installeret hver sit batteri, der vil lade færgerne sejle kun på elektricitet mellem Helsingør og Helsingborg.

Læs også: Hybrid-trucks gavner miljø og bundlinje

Den nye batteriløsning vil bidrage til at reducere de samlede udledninger fra HH Ferries’ flåde med mere end 50 procent, til gavn for både miljø og passagerer. Batterierne på de to færger vil hver få en kapacitet på 8.320 kWh, svarende til 10.700 bilbatterier.

Det er en del af HH Ferries’ strategi aktivt at beskytte miljøet, og færgeselskabet har siden 2007 overholdt de emissionsregler, som blev implementeret i 2015.

“På den baggrund er vi meget tilfredse med, at vi kan anvende afprøvet teknologi på en innovativ måde og være i stand til at skabe et ny metode til at bibeholde vores position med en meget effektiv rute med stor kapacitet. Ud fra et miljømæssigt synspunkt investerer vi i morgendagens ansvarlige teknologiske løsninger på vej mod en grønnere fremtid”, siger CEO for HH Ferries Group, Henrik Rørbæk.

Opladningen mens færgerne er i havn kommer til at ske fuldautomatisk. Illustration: ABB.

Det er virksomheden ABB, der skal levere den samlede løsninger, der omfatter både batterier, et kontrolsystem til styring af energilagring og anlæg til jævnstrøm ombord. I begge havne skal ABB etablere de første automatiserede landstrømsanlæg, hvor en industriel robot vil optimere forbindelsestiden og dermed maksimere den effektive opladningstid.

Læs også: Rekord antal robotter i danske industrivirksomheder

HH Ferries sejler hvert år mere end 7,4 mio. passagerer og 1,9 mio. biler de ca. 4 km frem og tilbage mellem Helsingør og Helsingborg.

-AK

Toyota Material Handling A/S

Sponseret

Effektivitet, komfort og lavere omkostninger: Derfor vælger flere den nye Traigo48 fra Toyota

Slimstock Nordic

Sponseret

An opinion Making Artificial Intelligence (AI) land in supply chain practice

Relateret indhold

27.06.2025Brother Nordic A/S

Sponseret

Derfor kræver linerless labels en særlig printer

27.06.2025SCM.dk

Virksomheder skruer op for fysisk sikring i en ny trusselsvirkelighed

27.06.2025SCM.dk

Månedens udfordring: Stærk logistik kræver fokus på hele værdikæden

26.06.2025SCM.dk

Stærkt Tyskland vejer tungere end USA's toldsatser

26.06.2025SCM.dk

Ahlsell Danmark skifter ud på topposten

26.06.2025SCM.dk

Virksomhedernes indsats driver fremgang i dansk økonomi

25.06.2025Descartes

Sponseret

Descartes opkøber 3GTMS

25.06.2025PALOMAT

Sponseret

Spar stort på PALOMAT®

Jobmarked

Se alle

Hold dig opdateret med SCM.dk

Tilmeld dig nyhedsbrevet og følg med i alt som rører sig indenfor ledelse af forsyningskæden, Nyhedsbrevet kommer kun to gange pr. uge.

Se flere temaer

Events

Se alle