EU: Lastbiler på danske veje skal snart betale roadpricing

Står det til EU-Kommissionen, skal lastbiler i Danmark om seks år betale afgifter for hver kilometer, de kører på dansk asfalt. Hos Danske Vognmænd er man kritiske overfor det nye forslag - det vil blive dyrt, og det vil få betydning for yderområderne.

EU-Komssionen vil have afskaffet den tidsbetingede afgift og i stedet indføre roadpricing, når lastbiler kører på de danske veje. Det skal bl.a. bane vej for, at også andre køretøjer i fremtiden skal betale roadpricing. Arkivfoto..

07.06.2017

SCM.dk

Ifølge et udspil fra EU-Kommissionen, skal lastbiler i Danmark om seks år betale afgifter for hver kilometer, de kører. Det viser kommissionens nyligt fremlagte mobilitetspakke:

”Kommissionen mener, at kørselsafgifter baseret på den kørte distance (i modsætning til tid) bedre afspejler den faktiske brug, emissioner og forurening. I den næste fase skal vignetter gradvist udfases til fordel for brugsbaserede systemer, begyndende med lastbiler i 2023”, står der i kommissionens udspil, skriver Ingeniøren.

Læs også: Betalingsveje gør det af med tomme lastrum

I de europæiske lande betaler lastbiler, der benytter sig af vejnettet, allerede afgifter, mens kravet i Danmark kun gælder for lastbiler og lastvognstog med en totalvægt på over 12 ton.

Ifølge Ingeniøren opkræves danske lastbiler afgift for et år ad gangen, mens udenlandske lastbiler skal købe den såkaldte eurovignette for en dag, en uge, en måned eller et år ad gangen.

Tidsbetinget afgift skal erstattes af roadpricing
Ifølge Skatteministeriets hjemmeside vil prisen for de danske lastbiler gå fra 0 til 6.905 kroner afhængig af lastvognen/lastvognstoget. Ifølge salgsorganisationen Ages.de koster eurovignetter mellem 5.591 og 11.555 kroner for et år – til gengæld gælder de både i Danmark, Sverige, Holland og Luxembourg.

Men en tidsbetinget afgift som denne vil kommissionen gerne have afskaffet og i stedet indføre roadpricing, der skal bane vej for, at køretøjer som busser og personbiler også i fremtiden skal betale roadpricing – eventuelt differentieret efter køretøjernes emissioner og trængslen på det sted og tidspunkt, hvor der køres.

Læs også: Blandede holdninger til ny transportminister

Ifølge en rapport foretaget i 2016 af det tyske Fraunhofer Institut har otte europæiske lande indført roadpricing for lastbiler, mens ni, herunder Danmark, har tidsbaserede afgifter. Samtidig har otte andre lande krav om, at lastbiler skal betale for at køre på visse veje og byer.

Forslag møder kritik fra Danske Vognmænd
Men i Danmark er der utilfredshed hos Danske Vognmænd overfor Europakommissionens forslag. Ifølge dem vil det nemlig blive en dyr måde at opkræve skatter på – og så vil det få konsekvenser for yderområderne:

”Den idé har vi haft en grundig diskussion af for nogle år siden, hvor den daværende regering netop valgte at droppe et sådant skifte. Og det er der gode grunde til. For en kilometerafgift er en rigtig dyr måde at opkræve skat på – måske 20 procent af provenuet ryger op i den blå luft til udstyr og administration – kun til glæde for det, jeg kalder ’opkrævningsindustrien’, siger Erik Østergaard, der er adm. direktør for brancheorganisationen Dansk Transport og Logistik, i en pressemeddelelse og fortsætter:

”For det andet vil en kilometerafgift være et hårdt slag mod yderområderne i Danmark. Og lad mig minde om, at man også i Holland droppede et sådant skifte”.

Begrænsede miljømæssige gevinster
Ifølge Erik Østergaard er det begrænset, hvilke miljømæssige gevinster man kan få ved at gå fra vejbenyttelsesafgift til roadpricing, da det vil koste vognmændene dyrt både i forhold til for eksempel løn og brændstof:

”Hvis ikke vognmanden er skarp, så er det kun et spørgsmål om tid, før han må lukke og overlade godset til mere effektive vognmænd”, siger han.

Læs også: Kinesisk datagigant vil udvikle grønne varebiler

EU-kommissionen forslag skal nu forhandles med ministerrådet og parlamentet, før det eventuelt kan vedtages.

Ifølge transportminister Ole Birk Olesen (LA) har Danmark dog endnu ikke gjort sin position klar:

”Vejpakken har været længe undervejs, og regeringen har arbejdet aktivt for at påvirke Europa-Kommissionen forud for fremsættelsen af vejpakken. Forslagene vil nu blive læst grundigt igennem, og så vil jeg snarest muligt invitere partierne i Folketinget over i ministeriet til en snak om forslagenes konkrete indhold, så vi kan finde en fælles position forud for de forestående forhandlinger om pakken”, skriver han i en mail til Ingeniøren.

- EL

Descartes

Sponseret

Toldbehandling fra Descartes – øg resiliensen i forsyningskæden

AGR

Sponseret

Er dit ERP nok til lagerstyring? Sådan lukker AGR hullerne i forsyningskæden

Relateret indhold

28.11.2024SCM.dk

’Verdens Bedste Indkøber 2024’ er hædret for sit fokus på bæredygtighed

28.11.2024SCM.dk

Sådan kan ustabilitet i Mellemøsten påvirke dansk forsyningssikkerhed

13.11.2024SCM.dk

Byggebranchen kan blive en global cirkulær frontfigur

29.10.2024SCM.dk

Danske indkøbsledere får ny brancheorganisation

09.10.2024SCM.dk

Nyt nordisk samarbejde om forsyningssikkerhed

25.09.2024SCM.dk

Stål og beton med lavere CO2-aftryk lokker – teoretisk set

20.09.2024SCM.dk

Forsyningssikkerhed fordrer først og fremmest forberedelse

11.09.2024SCM.dk

Sådan kan indkøbere bidrage til mere bære- og modstandsdygtige værdikæder – del 3

Jobmarked

Se alle

Hold dig opdateret med SCM.dk

Tilmeld dig nyhedsbrevet og følg med i alt som rører sig indenfor ledelse af forsyningskæden, Nyhedsbrevet kommer kun to gange pr. uge.

Se flere temaer

Events

Se alle
Bureau Veritas
Webinar
Jorden under pres: “De Planetære Grænser”

Sådan lyder en af flere spændende overskrifter på BV Talks

Dato

09.01.2025

Tid

14:00

Sted

Online på MS Teams

Bureau Veritas
Webinar
Jagten på at skabe en bedre fremtid

Sådan lyder én af mange spændende overskrifter på BV Talks

Dato

09.01.2025

Tid

14:00

Sted

Online på MS Teams

Bureau Veritas
Webinar
BV Talks - Om Bæredygtighed

BV Talks er en helt ny webinarrække, hvor du kan høre engagerede fagpersoner med noget på hjerte fortælle om deres passion og dele ud af erfaringer, visioner og måske endda praktiske løsninger.

Dato

09.01.2025

Tid

14:00

Sted

Online på MS Teams

Bureau Veritas
Webinar
Mere sikkerhed - mindre aftryk

Sådan lyder en af flere spændende overskrifter på BV Talks

Dato

09.01.2025

Tid

14:00

Sted

Online på MS Teams

DTU Learn for Life
Efteruddannelse
Projektledelse – metoder og værktøjer - dag

Vil du være projektleder – eller ønsker du at opkvalificere dine projektlederkompetencer? Så tilmeld dig dette kursus, som også er et diplom modul, og styrk dine evner til at planlægge, styre og følge op på projekter.

Dato

27.01.2025

Tid

09:00

Sted

Lautrupvang 15. 2750 Ballerup

DTU Learn for Life
Efteruddannelse
Grundlæggende objektorienteret programmering

Vil du opkvalificere dine evner inden for objektorienteret programmering? Så tilmeld dig dette kursus, som også er et diplommodul, og få kompetencer til at designe objektorienterede programløsninger for din virksomhed.

Dato

27.01.2025

Tid

17:00

Sted

Lautrupvang 15. 2750 Ballerup