Et kig på fremtidens forsyningskæde

Teknologi, data, forandringer og planlægning af alt det rundt om var blandt de centrale emner ved sidste uges Supply Chain Conference i Stockholm.

15.09.2016

Anders Kampmann, SCM.dk

"Supply Chains of Tomorrow" var overskriften på den konference, softwarevirksomheden Optilon i sidste uge indbød til i Stockholm. På gæstelisten stod, udover SCM.dk, high level-repræsentanter fra logistikindustrien i Norden og det øvrige Europa, og de fik en interessant dag i de historiske rammer hos fotomuseet Fotografiska på Stadsgårdskajen, centralt i den svenske hovedstad.

Læs også: Voksende kundekrav vil definere fremtidens e-handel

Museet er således indrettet i et gammelt told- og pakhus fra starten af 1900-tallet, og dermed fik de godt 200 deltagere ved det fuldt bookede arrangement lejlighed til at diskutere fremtidsperspektiver med fortiden som indpakning.

Programmet var bygget op af fire taler fra hovedscenen og tre breakout-sessioner, alle med forskellige internationale virksomheder som oplægsholdere. Konferencens hovednavn var head of machine learning hos Uber, danske Danny Lange. Ham fik SCM.dk en eksklusiv snak med, som du kan se frem til at læse om her på sitet inden for den nærmeste fremtid.

Ahti Heinla fra Starship havde selvfølgelig en af selskabets små leveringsrobotter med på scenen. Foto: Cina Stenson.

Forstadsrobotter og bred produktrække
Dagens første keynote blev leveret af medgrundlægger af Starship Technologies, Ahti Heinla, der præsenterede selskabets små leveringsrobotter på samme vis, som hans kollega Allan Martinson gjorde ved Nordic Delivery Conference i København i juni. Som nyt i forhold til det fremviste han også den nyudviklede Robovan, der skal bringe robotterne ud i lokalområderne, hvor de skal operere.

I højere grad end tidligere har Starship tilsyneladende lagt sig fast på, at robotternes naturlige habitat bliver de mindre trafikerede og bebyggelsesmæssigt ’flade’ – og dermed også mindre komplicerede – forstæder, hvor man allerede er i gang flere steder.

"Det her er et koncept, der er i drift – ikke et forsøg, der først vil se dagens lys om adskillige år, men noget, der leverer rigtige pakker as we speak. Det foregår i de mindre urbane områder og indtil videre ledsaget af observatører, men inden længe kan robotterne køre selv, og det ser vi meget frem til", fortalte Heinla.

Peter Neiderud viste et udsnit af de mange forskellige Absolut-varianter. Foto: Cina Stenson.

Han blev afløst på scenen af supply chain director for The Absolut Company, Peter Neiderud, der berettede om de mange udfordringer, hans team løbende bliver konfronteret med, når der bliver udviklet nye produkter, der skal håndteres forskelligt.

"Vores product range er efterhånden ret stor, samtidig med at mange af typer kun bliver produceret i forholdsvis små mængder. Så det stiller en del krav til vores setup, både i forhold til produktion, pakning og levering. Her spiller moderne teknologi og specielt automation en stor rolle"”, sagde Peter Neiderud.

Danone i Rusland tumler med nogle af de samme udfordringer. Markedet er enormt, både geografisk og målt på salg, og det giver mejeriproducenten en del overvejelser i forhold til at få kæderne til at hænge sammen.

"Forecasting spiller en stor rolle for os, og vi vil helst gøre det så tæt på markedet som muligt. Det kræver et tæt strategisk samarbejde med vores kunder, men det er noget vi kæmper lidt med, fordi der i høj grad mangler transperans i retailledet sammenlignet med det vestlige Europa", sagde virksomhedens Supply Chain Director, Aleksey Kolotnikov.

Software tillader datadrevne beslutninger
Fra Coloplast fortalte project manager for supply chain strategy og development, Jan Pedersen, ved en af sessionerne om de mange opgaver knyttet til den opskalering af sin produktion, den danske virksomhed er i gang med i disse år, og som man i høj grad faciliterer via computersimuleringer med software fra bl.a. Optilon.

Harley Davidsons Simon Joliffe fik en god del af salen til at drømme om friheden på den åbne vej, som er det berømte brands mantra. Foto: Cina Stenson.

Den tråd samlede dagens næstsidste taler på hovedscenen, European Inventory Manager fra Harley Davidson, Simon Jolliffe, op med et oplæg omkring hvordan det nærmest legendariske motorcykelbrand håndterer sin produktions- og reservedelscyklus i Europa.

"Gennem den seneste tid har vi hævet vores stockingniveau fra 14.000 til 18.000 SKUs, ligesom vi øge vores sæsonbaserede indkøb – vi sælger langt flest motorcykler i sommerhalvåret – fra producenterne, som i dag ligger på 80 procent, og efter planen skal ramme 100 inden for de næste par år. Disse strategier er i høj grad baseret på datadrevne beslutninger, som er noget, vi har stigende fokus på, specielt i min afdeling", fortalte han.

Læs også: Uber køber Otto

Netop håndteringen af de mange data relateret til indkøb, salg, produktion etc. var et af hovedemnerne for Ubers Danny Lange, som SCM.dk som nævnt fik en eksklusiv snak med. Interviewet vil være at finde her på siden inden længe.

Teknologisk Institut Innovation og Digital Transformation

Sponseret

Sådan bliver din SMV resilient i 2025

PlanEven

Sponseret

Optimering af indkøbsprocesser med ordreportal

Relateret indhold

12.11.2024SCM.dk

Forsyningskæder er uforberedte på nye vigtige internationale handelsreguleringer

12.11.2024SCM.dk

Maersk Tankers afprøver eSAIL

12.11.2024Delfi Technologies A/S

Sponseret

Trinity Hotel & Konference - En digital forvandling af gæsteoplevelsen

11.11.2024SCM.dk

Farvel til 51 år i logistik

11.11.2024SCM.dk

IVECOs distributions- og detailaktiviteter i Norden har skiftet ejer

11.11.2024SCM.dk

Vestlige fly bomber Houthier i Yemen

08.11.2024Teknologisk Institut Innovation og Digital Transformation

Sponseret

Sådan bliver din SMV resilient i 2025

08.11.2024SCM.dk

ESG og krig præger billedet på feltstudietur

Hold dig opdateret med SCM.dk

Tilmeld dig nyhedsbrevet og følg med i alt som rører sig indenfor ledelse af forsyningskæden, Nyhedsbrevet kommer kun to gange pr. uge.

Se flere temaer

Events

Se alle
DTU Learn for Life
Efteruddannelse
Supply Chain Management (SCM)

Få kompetencer til at designe og lede effektive produktions- og forsyningskæder, også kaldet supply chains, som er en forudsætning for virksomhedens konkurrenceevne.

Dato

31.10.2024

Tid

09:00

Sted

Lautrupvang 15. 2750 Ballerup

DTU Learn for Life
Efteruddannelse
Jernbaneteknologi, -drift og -kapacitet

På kurset Jernbaneteknologi, -drift og -kapacitet, som også er et diplommodul, lærer du om planlægning, opbygning og drift af jernbaner. Kurset omfatter blandt andet simulering, procesanalyse og driftsanalyse angående både passager- og godstrafik.

Dato

01.11.2024

Tid

08:30

Sted

Lautrupvang 15. 2750 Ballerup

DTU Learn for Life
Efteruddannelse
Digitale forretningsstrategier og -modeller

Vil du have bedre forståelse for digital transformation og digitale strategier? Så tilmeld dig dette kursus, som også er et diplommodul, og få kompetencer til at vurdere og definere digitale forretningsstrategier, der skaber værdi for din virksomhed.

Dato

05.11.2024

Tid

09:00

Sted

Lautrupvang 15. 2750 Ballerup

Bureau Veritas
Kursus
CSRD-rapportering

EU’s Corporate Sustainability Reporting Directive (CSRD) er en game changer for bæredygtighedsrapportering, da det blandt andet fastsætter ensartede metoder og måleenheder for virksomheders rapportering af miljømæssige, sociale og ledelsesmæssige aspekter (ESG).

Dato

07.11.2024

Sted

Oldenborggade 25-31, 7000 Fredericia

Bureau Veritas
Kursus
Introduktion til Livscyklusvurdering (LCA)

Grundkursus i Livscyklusvurderinger (LCA), som alle kan være med på. Kurset kræver ikke forudgående viden om LCA.

Dato

13.11.2024

Tid

10:00

Sted

Online

Brother Nordic A/S
Messe
Logistik og transport 2024, Göteborg

Nordens førende messe og konference om logistik- og transportløsninger.

Dato

14.11.2024

Tid

09:00

Sted

Svenska mässan, Göteborg