DHL klar med ny logistikradar
28 centrale tendenser, der vil påvirke logistikindustrien i de kommende 5-10 år har fundet vej til den seneste udgave af DHL’s trendradar. Fire elementer er afgørende: kundefokus, bæredygtighed, teknologi og mennesker.
Den tyske transportgigant DHL har for nylig publiceret den fjerde udgave af sin Logistics Trend Radar, der identificerer de vigtigste tendenser i logistikindustrien og sætter ord på, hvordan de vil påvirke industrien globalt over de næste fem til 10 år.
2018/19-versionen af radaren omfatter 28 sociale, forretningsmæssige og teknologiske trends, som DHL forventer vil forme fremtidens logistiksektor. Blandt de centrale områder nævnes kunstig intelligens og robotter; 'Smart Containerization', som handler om behovet for nye containerformater til at forbedre urban logistik, er blandt de nye strømninger, mens 'Connected Life' drejer sig om integrationen mellem logistikservices og det smarte hjem.
Ifølge folkene fra DHL Trend Research, som står bag radaren og rapporten, der følger med, vil fire elementer blive afgørende: kundefokus, bæredygtighed, teknologi og mennesker. Sammen viser de, at ’innovation vil blive vigtigere end nogensinde, i takt med at digitaliseringen driver de største forandringer, industrien vil opleve i de kommende år’, som det hedder.
Kundefokus bliver centralt i forhold til at opfylde kundernes behov for en hurtigere og mere bekvem logistikoplevelse. En evigt voksende mængde varer kan købes online, både inden for B2B og B2C, hvilket skaber vækst i leveringer af tids- og temperaturfølsomme varer direkte til kunderne. Det vil kræve ny innovation omkring indpakning, lagring og distribution af eksempelvis dagligvarer og medicinalprodukter, ligesom last mile-løsninger bliver afgørende.
Bæredygtighed vil blive det grundlæggende mandat for overhovedet at gøre sig gældende i logistikindustrien, i takt med at regeringer, byer og branchens aktører ligger sig fast på løfter om reduktioner af CO2 og affald, sådan som DHL selv har gjort. 'Smart Containerization' vil være vigtigt i forhold til at udvikle miljøvenlige løsninger til distribution i byområder med tæt trafik.
Teknologi vil blive endnu mere udbredt i industrien i de kommende år efterhånden som balancen mellem udgifter og gevinster omkring eksempelvis Internet of Things og kunstig intelligens rykker sig. Udrulningen af næste generations hurtige trådløse netværk kan være med til at accelerere den udvikling. Blockchain er også med på radaren som en teknologi præget af hype og store løfter, men at få industrien til for alvor at tage den til sig, kan blive en udfordring.
Mennesker vil fortsat være hjertet i logistikken, selvom robotter og automation vil redefinere strukturen i sektorens arbejdsstyrke i fremtiden. Arbejde med mange gentagelser og fysisk krævende opgaver vil blive understøttet af teknologien og frigøre mennesker til mere meningsfulde opgaver omkring ledelse, innovation og analyser.
Læs også: Projekt skal hjælpe fremtidens spedition
"Selvom vi stræber efter præcis forudsigelser, så ved vi af erfaring, at nogle tendenser ikke vil materialisere sig, som vi tror. Innovation følger ikke en lineær sti – succesen for nogle tendenser bygger på kulturer og kompetencer ligeså meget som på banebrydende teknologi og forretningssans. Derfor er vi nødt til at engagere os aktivt i at udvikle disse tendenser”, siger Vice President Innovation & Trend Research, DHL Customer Solutions & Innovation, Markus Kückelhaus.
-AK