Vil være en rollemodel for en CO2-tung industri
Som en af logistikbranchens største aktører mener den tyske gigant Deutsche Post DHL Group selv, at man har et ansvar for at gå forrest i kampen mod den globale opvarmning. Det langsigtede mål hedder nul logistik-relaterede C02-udledninger i 2050, og vejen derhen skal samles af mange små stier.
Mange bække små gør en stor å, lyder et velkendt udtryk. I tilfældet Deutsche Post DHL Group (DPDHL) kunne det meget passende omskrives til noget i retning af ’mange stier små gør en stor motorvej’.
Med over en halv million ansatte, titusindvis af biler i drift på verdensplan, luftfragt, gods på skibe og jernbane og daglig omdeling af millioner af breve og pakker, er den tyske koncern via de mange forretningsområder en global gigant på logistik- og distributionsscenen.
Samtidig kan ordsproget også ganske godt benyttes til at beskrive koncernens strategi på miljøområdet. Indsatsen, som DPDHL har samlet i programmet GoGreen, omfatter således en mængde forskellige små og store initiativer, der skal føre Bonn-virksomheden frem til det overordnede mål: nul udledninger fra logistikforretningen i 2050.
”Transportindustrien er per definition en af de store kilder til udslip af drivhusgasser, og som en af industriens største aktører mener vi selv, at vi har et ansvar for at være en rollemodel, der går forrest i arbejdet med at nedbringe udledningerne og dermed bidrage til kampen mod den globale opvarmning,” siger Vice President Shared Value i Deutsche Post DHL Group, Birgit Hensel.
Delmål i 2025
Derfor har DPDHL sat gang i en bred vifte af tiltag, der alle sammen skal være med til at skrue ned for selskabets CO2-udslip. Det handler blandt andet om at blive (endnu) mere effektive, inddrage nye teknologier, ikke mindst inden for digitalisering og automation, sætte videnskabeligt baserede mål samt bruge alternative brændstoffer og transportmetoder.
”Vores tilgang til at reducere CO2-udledninger er to burn less og burn clean. Det betyder, at vi på kort sigt gerne vil skære vores brændstofforbrug ved hjælp af tekniske hjælpemidler på vores flåde af køretøjer. Derudover skal vi bruge mere el, mens vi samtidig vil implementere nye løsninger såsom vores StreetScooters, der kører på brændselsceller og biobrændstoffer,” forklarer Birgit Hensel.
Både vores kunder og vores partnere vil gerne den klimavenlige dagsorden, og de sætter pris på vores indsats på området
Birgit Hensel
Det korte perspektiv er konkret år 2025, hvor DPDHL har sat en håndfuld konkrete delmål. Blandt andet vil man forbedre sin CO2-effektivitet med 50 procent sammenlignet med 2007, inkorporere grønne løsninger i mindst halvdelen af sine salg, for på den måde at gøre også sine kunders forsyningskæder grønnere, og så vil man reducere lokal luftforurening ved at bruge miljøvenlige transportmidler som elbiler og cykler i 70 procent af sine afhentnings- og leveringsopgaver.
Til sidstnævnte formål har DPDHL designet og produceret sit eget elektriske køretøj, de førnævnte StreetScooters, som man i øjeblikket bruger 5.000 af i den del af forretningen, som henter og bringer ting. Scooterne skal også hjælpe DPDHL med at konvertere sine udbringningskøretøjer i Tyskland til el på mellemlangt sigt, ligesom de vil begynde at sætte dem ind på andre markeder. Koncernen producerer selv StreetScooteren og har netop øget kapaciteten til 20.000 om året, og sælger dem gerne til både kunder og andre interesserede.
Godt for omdømmet
”For den økonomiske side af sagen er det meget vigtigt, at vi får kunderne med, og helt generelt kan vi mærke en stor interesse for de grønne løsninger. Både vores kunder og vores partnere vil gerne den klimavenlige dagsorden, og de sætter pris på vores indsats på området”, siger Birgit Hensel og understreger samtidig den imagemæssige fordel ved GoGreen-programmet:
”Som budskab er den her indsats god for vores omdømme, fordi den afføder tillid til os fra samarbejdspartnere, politikere, kunder osv., hvilket igen giver os en license to operate i fremtiden”.
Deutsche Post DHL Groups fire klimamålsætninger
GoGreen er transportkæmpens samlede klimastrategi. Den ultimative ambition er helt at afskaffe CO2-emissioner fra de logistikrelaterede aktiviteter inden 2050. Som milepæle i den proces ønsker DPDHL senest i 2025 at:
- Forbedre sin CO2-effektivitet med 50 procent sammenlignet med niveauet for 2007. Dette mål er baseret på Science Based Targets Initiatives-metoder.
- Reducere luftforurening i lokalmiljøer ved at benytte elbiler og cykler i 70 procent af det, de kalder “vores first og last mile-services”. Det er med andre ord den bynære del af transporten.
- Sikre at grønne løsninger indgår i mindst halvdelen af koncernens salg, som også er den måde, hvorpå DPDHL hjælper sine kunder med at få en grønnere supply chain.
- Certificere 80 procent af alle medarbejdere som GoGreen-specialister og involvere dem i klima- og miljøbeskyttelsesaktiviteter. Som en del af dette vil man deltage i andre organisationers træplantningsaktiviteter og plante en million træer om året.
Det sidste af DPDHL’s fire 2025-delmål handler om at uddanne og engagere de omkring 510.000 ansatte i det langsigtede mål. Det gælder både på det strategiske niveau, hvor man sigter efter, at 80 procent skal være certificerede som GoGreen-specialister, og på det mere jordnære: at gøre GoGreen til en del af hverdagen, for eksempel ved at man træner chaufførerne i at køre mere energieffektivt samt udskifter lyskilder til LED, solpaneler og lignende for at spare elektricitet. Endelig skal virksomheden gennem partnerskaber plante én million træer årligt for at beskytte skove verden over.
Optimistiske for fremtiden
Med de mange bæredygtige stier er man hos DPDHL optimistiske i forhold til, at man har banet vejen frem mod det langsigtede mål, og fra det tyske er håbet derfor også, at såvel partnere som konkurrenter og aktører i det øvrige samfund vil lade sig inspirere til at sætte og forfølge sine egne mål.
”Vi har en stærk plan på plads, så med den rigtige støtte har jeg stor tiltro til, at vi vil nå vores målsætning i 2050. Vi arbejder hårdt for at få alle bits and pieces med, og på den baggrund synes vi også, at vi sætter et eksempel, som andre bør følge. Hvis transportsektoren som helhed skal dekarboniseres i tråd med Parisaftalen, som vi støtter op om, så har vi brug for at få alle med”, slutter Birgit Hensel.
Denne artikel er del af et tema:
Tema om distribution