Dansk Industri vil fremtidssikre infrastrukturen

De danske veje lider under et stigende pres fra både transportbranchen og den kollektive trafik. Dansk Industri vil have Folketinget til at bevillige 70 milliarder kroner frem mod 2030, så de vigtigste vejstrækninger kan udbygges og forbedres.

Dansk industri fremlægger nu investeringsplan for den danske infrastruktur op til det kommende valg. Organisationen ser gerne et øget fokus på at udbygge og forbedre de danske veje. .

28.02.2019

SCM.dk

Erhvervsorganisationen Dansk Industri (DI) fremlægger en investeringsplan for den danske infrastruktur, hvori det fremgår, at Folketinget skal investere 70 milliarder kroner frem mod 2030 til udbygning og forbedringer af det danske vejnet.

Læs også: Norge opruster sin infrastruktur for 855 milliarder

I planen ”En infrastruktur i verdensklasse” er der prioriteret en række motorveje og forbedringer af jernbanen, og der er puljer til blandt andet hovedveje, kollektiv bustrafik, fremme af cykling og ny teknologi.

”Der er et skrigende behov for at fremtidssikre vores infrastruktur. Vi har længe efterlyst en samlet plan, og vi giver her vores bud på, hvilke store projekter, vi mener, bør blive prioriteret i en sådan plan”, siger Michael Svane, branchedirektør i DI Transport.

Vej- og baneprojekterne er prioriteret ud fra, hvor samfundet får mest for investeringerne. Projekterne skal også opfylde et andet strategisk formål. Det kan for eksempel være, at de er et led i en international transportkorridor, eller at de understøtter havne og lufthavne.

”For hver dag bliver problemerne mere og mere akutte. Hvis vi laver de her investeringer, vil det give danskerne en bedre hverdag, virksomhederne bedre konkurrenceforhold og spare samfundet for milliarder år efter år”, siger Michael Svane.

Økonomisk muligt
Historisk har de statslige investeringer i infrastruktur i gennemsnit ligget på fem milliarder kroner om året, svarende til 50 milliarder kroner over ti år.

Yderligere fem mia. kroner kan hentes i Infrastrukturfonden, der rummer ubrugte midler fra projekter, som er blevet billigere end ventet, foreslår DI, der derudover vil have investeret yderligere 15 mia. kroner i infrastruktur i de kommende ti år.

”Vores investeringsplan viser, at det er økonomisk muligt at fremtidssikre den danske infrastruktur. Derfor håber jeg, at politikerne griber denne bold, laver en plan for investeringerne og placerer midlerne i en ny infrastrukturfond”, siger Michael Svane.

Der har i de senere år været en del politiske kampe om at fordele investeringerne i infrastruktur. Det har resulteret i, at der er tre forskellige forligskredse: ”Den grønne”, ”Bedre-Billigere” og ”Togfonden”. DI opfordrer regeringen og Folketinget til at samles i én fælles forligskreds.

”Der er brug for, at vi får sat en retning nu. Og der skal være tillid til, at beslutningerne ikke bliver ændret fra valgperiode til valgperiode. Det vil være skadeligt for både virksomheder og borgere”, siger Michael Svane.

Læs også: Dansk teknologi skal give renere luft i shippingindustrien

Projekterne i DI’s investeringsplan fordeler sig over hele landet, og de omfatter blandt andet de sydlige deletaper af den midtjyske motorvej, den meget efterspurgte tredje forbindelse over Limfjorden, en hastighedsopgradering af banen mellem Ringsted og Odense, og en udvidelse af E45 mellem Randers og Vejle.

- SDN

Toyota Material Handling A/S

Sponseret

3 centrale trin til ESG i din materialehåndtering

Teknologisk Institut Innovation og Digital Transformation

Sponseret

Vækst kræver robusthed

Relateret indhold

03.05.2024SCM.dk

Ny rapport fra 2030-panelet: Danskerne forbruger og smider mere ud end nogensinde før

03.05.2024SCM.dk

SMV’er får nye værktøjer til at fastholde og rekruttere unge medarbejdere

26.04.2024Bureau Veritas

Sponseret

Webinar: Show your commitment to Food Safety with FSSC 22000 version 6

25.04.2024SCM.dk

Internationale forskere: Reducér plastikforbrug før genanvendelse

24.04.2024Bureau Veritas

Sponseret

Vil du Wake Up ⏰ med os?

23.04.2024Bureau Veritas

Sponseret

Webinar: Investér i et bæredygtigt arbejdsmiljø

22.04.2024SCM.dk

Medarbejderne får klima-ild i øjnene

19.04.2024SCM.dk

4 dages arbejdsuge understøtter medarbejdertrivsel

Jobmarked

Se alle

Apport Systems A/S

Bliv Test Manager hos Apport Systems A/S – en af Nordens førende WMS-udbydere.

Syntes du, at teknologi og kvalitet inden for softwareudvikling er drønspændende? Og er du ferm til software test og test-processer? Fantastisk - så er det måske dig, der skal være en del af Apport teamet som vores nye Test Manager.

Område

Midtjylland

Ansøgningsfrist

Snarest muligt

Körber Supply Chain DK A/S

Mechanical Engineer

Drømmer du om at arbejde med komplekse og højteknologiske løsninger?

Område

Nordjylland

Ansøgningsfrist

Snarest muligt

Körber Supply Chain DK A/S

Category Manager - med primært fokus på projektindkøb

Hos Körber Supply Chain lægger vi stor vægt på godt kollegaskab og stærk holdånd i en travl hverdag: Vi ved ganske enkelt, at det er nøglen til vores succes! Vi er en virksomhed i udvikling og søger derfor en erfaren Category Manager til at styrke vores indkøbsteam. Vores dedikation til innovation har gjort os til en førende aktør i branchen. Som Category Manager hos Körber bliver du en del af et passioneret og resultatorienteret team, hvor din erfaring vil spille en central rolle i at udvikle vores indkøbsstrategi og forbedre vores leverandørnetværk.

Område

Nordjylland

Ansøgningsfrist

Snarest muligt

Körber Supply Chain DK A/S

Project Engineer - Controls

Hos Körber Supply Chain lægger vi stor vægt på godt kollegaskab og stærk holdånd i en travl hverdag: Vi ved ganske enkelt, at det er nøglen til vores succes! Som vores nye Project Engineer - Controls bliver det derfor også en central del af din hverdag, som del af et passioneret og internationalt team der hver dag arbejder for at bringe automation og PLC til nye højder.

Område

Nordjylland

Ansøgningsfrist

Snarest muligt

Hold dig opdateret med SCM.dk

Tilmeld dig nyhedsbrevet og følg med i alt som rører sig indenfor ledelse af forsyningskæden, Nyhedsbrevet kommer kun to gange pr. uge.

Se flere temaer

Events

Se alle