Dårlig indkøbsstrategi koster Bestseller millioner
Den danske modekoncern Bestseller har præsenteret et skuffende årsregnskab med stort fald i overskuddet. En del af forklaringen skal findes i en forfejlet indkøbsstrategi.
Regnskabsåret 2014-15 bød på en skuffelse for den store danske modekoncern Bestseller. For selvom omsætningen steg en smule (8 procent), så faldt overskuddet mere dramatisk faktisk med næsten 60 procent fra 1,7 mia. kr. sidste år til 1 mia. i år. Det skriver Dagbladet Ringkøbing-Skjern.
Resultatet er selvsagt en skuffelse for virksomheden, og ikke mindst ejer og direktør, Anders Holch Povlsen.
Vi har ikke haft godt nok styr på det, og vi er ramt af omkostninger og andre ting, som ikke lige har været... Vi både kunne og skulle have gjort det bedre, siger han til den nordjyske avis.
Det er specielt koncernens indkøbsstrategi, der har været forkert sat op den seneste år, hvor bl.a. flere af de udenlandske afdelinger har ramt forbi målet.
Vi har købt ind til en vækst, der er større end 8 procent, og det har kostet os. Vi har simpelthen ikke haft god nok indkøbsstyring og lagerstyring. Vi har måtte realisere for mange varer af et par omgange i løbet af regnskabsåret, forklarer Anders Holch Povlsen, og fortsætter:
Vi har haft en ledelse i Canada, som har overekspanderet. Nu har vi brugt 12 måneder på at få styr på det, og jeg er glad for at kunne sige, at vi har fået styr på det i Canada. Vi forventer nogle helt andre resultater fra Canada fremover, siger Bestseller-direktøren.
Koncernen, der sælger mærker som Vila, Only, Vero Moda og Jack & Jones, har lidt tab på driften i både Canada, Storbritannien og Mellemøsten, og heller ikke hjemmemarkedet i Skandinavien har udviklet sig som man havde håbet. Alligevel ser direktøren lyst på fremtiden.
Det er ikke sådan, at vi har kastet om os med pengene. Hvis vi har styr på vores indkøb, og hvis vi ikke bliver ramt af en uheldig cocktail af stigende indkøbsvalutaer og faldende salgsvalutaer, som norske og svenske også har medført, så vil jeg forvente, at vi ikke kommer med en skuffelse igen i indeværende regnskabsår, siger Anders Holch Povlsen.
Læs også: Høj dollarkurs rykker modeproduktion til eurolande
Udover de nævnte områder er Bestseller også tilstede i Syd- og Centraleuropa, hvor salget i øvrigt har været bedre den seneste tid, samt i Nordamerika og Indien.
-AK