Outsourcing effektiviserer lagerstyringen

Nilfisk Food har fået strømlignet sit lager efter at man sidste år implementerede en ny leveringsmodel fra Solar, som selv overvåger lagerbeholdningen og genbestiller efter behov.

Nilfisk Food har fået bedre styr på lageret med den nye leveringsmodel fra Solar. Foto: Solar Danmark.

25.11.2015

SCM.dk

I jagten på flere effektiviseringer i logistikbranchen er flere virksomheder begyndt at outsource styringen af deres lagre til forskellige aktører. En af disse virksomheder er Nilfisk Food, der udvikler, producerer og sælger rengøringsudstyr til fødevareindustrien.

Læs også: Transportvirksomheder øger outsourcingen

Her ville man gerne optimere lageret og blandt andet få færre leverandører, undgå mangelsituationer og reducere den tid medarbejderne bruger på lageradministration, og derfor implementerede virksomheden i 2014 en ny leveringsmodel i samarbejde med leverandøren Solar.  Den nye leveringsmodel kaldes SMART Supply og betyder i praksis, at Nilfisk Food ikke behøver bekymre sig om lagerbeholdning og genbestilling af produkter. Det styres nu af Solar.

Leveringsmodellen kan fungere uden at virksomheden behøver involvere sig i optælling, genbestilling og lignende, men hos Nilfisk Food har man alligevel valgt at foretage bestillingerne selv, da det giver et bedre overblik.

“Det tager ingen tid for os. Vi scanner bare etiketten på de tomme kasser, så bestiller systemet automatisk den mængde komponenter, der er aftalt for det enkelte varenummer – og vi har varen næste morgen. Når en kasse er tom, stilles den oven på reolen. Det betyder, at man lynhurtigt kan danne sig et overblik over beholdningen, når man kigger på antallet af de tomme kasser,” siger Sourcing Manager Production hos Nilfisk Food, Tim Dallgaard.

Reduceret lagerbeholdning og mere tid
Via den nye model har NF desuden fået reduceret sit lager med en tredjedel, ligesom man har vundet tidsressourcer ved at kunne frigive medarbejdere til andre opgaver.

"Vi deler alle data med Solar, så de kender os og vores produkter næsten bedre, end vi selv gør. Fx har vi ved flere lejligheder oplevet, at Solar har foreslået nye komponenter, der fuldt ud kan erstatte dem, vi brugte tidligere, og som til gengæld er billigere,” siger Sourcing Manager Production hos Nilfisk Food, Tim Dallgaard. Foto: Nilfisk Food.

“Vi har reduceret lagerværdien med ca. 100.000 kr. på årsbasis. Vi sparer også en hel del tid, fordi bestillingen foregår næsten automatisk. Dels bruger vi mindre tid på håndtering af komponenterne, og dels sparer vi rigtig meget tid i bogholderiet på grund af mindre fakturakontrol i forhold til tidligere, hvor vi skulle styre og betale mange forskellige leverandører,” forklarer Tim Dallgaard.

“Efter vi har implementeret SMART Supply, har vi haft en leverance performance på 98 procent, sammenlignet med tidligere, hvor vi lå på 80-85 procent på grund af komponenter i restordre. Men nu er der jo en større viden både hos os og hos Solar om forbrug og leverancer, så nu er tingene meget sjældent i restordre. Vi deler alle data med Solar, så de kender os og vores produkter næsten bedre, end vi selv gør. Fx har vi ved flere lejligheder oplevet, at Solar har foreslået nye komponenter, der fuldt ud kan erstatte dem, vi brugte tidligere, og som til gengæld er billigere,” siger Tim Dallgaard.

Hos Solar er man klar til at påtage sig opgaver næsten uanset størrelsesorden og kategori, gevinsterne er ikke afgrænset til de store aktører.

“Vi har ingen krav til lagerstørrelse og ingen minimumsbestillinger. Mange produktionsvirksomheder kan optimere deres lagerstyring betydeligt med en service som SMART Supply og tjene penge på det samtidig. Virksomhederne sparer tid på administration, som bliver lettere, da man jo kun har én leverandør og leverancerne er mere eller mindre lagt i faste rammer. De kan reducere lagerværdien, fordi varerne automatisk bliver bestilt og leveret,” siger industrisalgschef Lars Lange Andersen.

Læs også: Boozt skyder 100 millioner i lager

Hos Nilfisk Food har værdien af den nye leveringsmodel vist sig for medarbejderne, så nu ser man frem til, at også næste led i kæden vil opdage en forskel – på den gode måde.

”Vores medarbejdere er fuldstændig trygge ved systemet, selvom der kun er ganske få komponenter tilbage i en kasse, fordi de ved, at der med sikkerhed leveres næste dag. På den lange bane vil det nok også være noget, vores kunder kommer til at mærke blandt andet i form af den højere leveringssikkerhed,” slutter Tim Dallgaard.

-AK

Toyota Material Handling A/S

Sponseret

Er du klar til at træffe de rigtige beslutninger for fremtidens logistik?

Slimstock Nordic

Sponseret

Det organisatoriske ansvar for forecasting

Relateret indhold

20.05.2025SCM.dk

13 procent af verdens fødevarer bliver til spild i den kolde forsyningskæde

19.05.2025N.C. Nielsen A/S

Sponseret

N.C. Nielsen lancerer verdens mest effektive el-truck

16.05.2025SCM.dk

DHL ruller 1000 nye robotter ud i globalt samarbejde

14.05.2025KNAPP A/S

Sponseret

Walmarts næste generations distributionscentre

13.05.2025Swisslog

Sponseret

Finland's first AutoStore solution celebrates five years of clockwork efficiency

13.05.2025Jungheinrich Danmark A/S

Sponseret

Hvilken palleløfter passer bedst til dig?

12.05.2025Toyota Material Handling A/S

Sponseret

Salling Group effektiviserer med ny AGV-løsning - opnår +70 % performance i spidsbelastningsperioder

09.05.2025Kaatech

Sponseret

Sådan får du styr på det lovpligtige 12-måneders eftersyn af lagerreoler

Hold dig opdateret med SCM.dk

Tilmeld dig nyhedsbrevet og følg med i alt som rører sig indenfor ledelse af forsyningskæden, Nyhedsbrevet kommer kun to gange pr. uge.

Se flere temaer

Events

Se alle
Bureau Veritas
Kursus
EMS ISO 14001:2015 Lead Auditor Miljø (CQI IRCA-certificeret)

Ved succesfuld gennemførelse af vores CQI and IRCA-certificeret EMS ISO 14001:2015 Lead Auditor Miljøkursus vil du være i stand til at planlægge, gennemføre og afrapportere effektive 1., 2. og 3. parts audits af miljøledelsessystemer i henhold til kravene i ISO 14001:2015.

Dato

19.05.2025

Tid

08:30

Sted

Kongens Lyngby

TECSYS A/S
Konference
Hardware & Brunch 2025

Bliv opdateret på det nyeste hardware til lager og logistik

Dato

20.05.2025

Tid

09:30

Sted

Montra Hotel Sabro Kro, Viborgvej 780, 8471 Sabro

DNV Business Assurance Denmark
Kursus
Auditorkursus i kvalitetsledelse

Formålet med kurset er at få et grundigt kendskab til de værktøjer og auditprincipper, der skal anvendes af auditorerne, for at virksomheden får det optimale udbytte af virksomhedens kvalitetsledelsessystem efter DS/EN ISO 9001:2015 og den interne audit.

Dato

21.05.2025

Sted

Odense

DNV Business Assurance Denmark
Kursus
Energiledelse efter ISO 50001:2018

Kurset Energiledelse efter ISO 50001:2018 er det rigtige sted at starte din kompetenceudvikling, hvis du er ny på energiledelsesområdet eller har brug for at få opdateret din grundlæggende viden om ISO 50001 standarden.

Dato

21.05.2025

Sted

Odense

Dansk Standard
Kursus
AI Act i praksis – lovgivning og standarder om kunstig intelligens

På dette endags introduktionskursus får du en gennemgang af AI Act og formålet med regelsættet. Derudover vil du få indblik i ISO/IEC 42001, der opstiller krav til et ledelsessystem for kunstig intelligens (AIMS), og hvordan den kan indgå i arbejdet med AI

Dato

21.05.2025

Tid

09:00

Sted

CodeNode, Gdanskgade 2, 2150 Nordhavn

DNV Business Assurance Denmark
Kursus
Få styr på de nye krav om energiledelse, energi- og klimasyn baseret på BEK 761/2024

Er din virksomhed omfattet af Bekendtgørelsen, skal I sikre, at I opfylder de nye krav. På dette 2,5-times online minikursus, giver vi dig den viden, du har brug for for at leve op til de nye krav.

Dato

21.05.2025

Tid

09:00

Sted

Online