Outsourcing effektiviserer lagerstyringen

Nilfisk Food har fået strømlignet sit lager efter at man sidste år implementerede en ny leveringsmodel fra Solar, som selv overvåger lagerbeholdningen og genbestiller efter behov.

Nilfisk Food har fået bedre styr på lageret med den nye leveringsmodel fra Solar. Foto: Solar Danmark.

25.11.2015

SCM.dk

I jagten på flere effektiviseringer i logistikbranchen er flere virksomheder begyndt at outsource styringen af deres lagre til forskellige aktører. En af disse virksomheder er Nilfisk Food, der udvikler, producerer og sælger rengøringsudstyr til fødevareindustrien.

Læs også: Transportvirksomheder øger outsourcingen

Her ville man gerne optimere lageret og blandt andet få færre leverandører, undgå mangelsituationer og reducere den tid medarbejderne bruger på lageradministration, og derfor implementerede virksomheden i 2014 en ny leveringsmodel i samarbejde med leverandøren Solar.  Den nye leveringsmodel kaldes SMART Supply og betyder i praksis, at Nilfisk Food ikke behøver bekymre sig om lagerbeholdning og genbestilling af produkter. Det styres nu af Solar.

Leveringsmodellen kan fungere uden at virksomheden behøver involvere sig i optælling, genbestilling og lignende, men hos Nilfisk Food har man alligevel valgt at foretage bestillingerne selv, da det giver et bedre overblik.

“Det tager ingen tid for os. Vi scanner bare etiketten på de tomme kasser, så bestiller systemet automatisk den mængde komponenter, der er aftalt for det enkelte varenummer – og vi har varen næste morgen. Når en kasse er tom, stilles den oven på reolen. Det betyder, at man lynhurtigt kan danne sig et overblik over beholdningen, når man kigger på antallet af de tomme kasser,” siger Sourcing Manager Production hos Nilfisk Food, Tim Dallgaard.

Reduceret lagerbeholdning og mere tid
Via den nye model har NF desuden fået reduceret sit lager med en tredjedel, ligesom man har vundet tidsressourcer ved at kunne frigive medarbejdere til andre opgaver.

"Vi deler alle data med Solar, så de kender os og vores produkter næsten bedre, end vi selv gør. Fx har vi ved flere lejligheder oplevet, at Solar har foreslået nye komponenter, der fuldt ud kan erstatte dem, vi brugte tidligere, og som til gengæld er billigere,” siger Sourcing Manager Production hos Nilfisk Food, Tim Dallgaard. Foto: Nilfisk Food.

“Vi har reduceret lagerværdien med ca. 100.000 kr. på årsbasis. Vi sparer også en hel del tid, fordi bestillingen foregår næsten automatisk. Dels bruger vi mindre tid på håndtering af komponenterne, og dels sparer vi rigtig meget tid i bogholderiet på grund af mindre fakturakontrol i forhold til tidligere, hvor vi skulle styre og betale mange forskellige leverandører,” forklarer Tim Dallgaard.

“Efter vi har implementeret SMART Supply, har vi haft en leverance performance på 98 procent, sammenlignet med tidligere, hvor vi lå på 80-85 procent på grund af komponenter i restordre. Men nu er der jo en større viden både hos os og hos Solar om forbrug og leverancer, så nu er tingene meget sjældent i restordre. Vi deler alle data med Solar, så de kender os og vores produkter næsten bedre, end vi selv gør. Fx har vi ved flere lejligheder oplevet, at Solar har foreslået nye komponenter, der fuldt ud kan erstatte dem, vi brugte tidligere, og som til gengæld er billigere,” siger Tim Dallgaard.

Hos Solar er man klar til at påtage sig opgaver næsten uanset størrelsesorden og kategori, gevinsterne er ikke afgrænset til de store aktører.

“Vi har ingen krav til lagerstørrelse og ingen minimumsbestillinger. Mange produktionsvirksomheder kan optimere deres lagerstyring betydeligt med en service som SMART Supply og tjene penge på det samtidig. Virksomhederne sparer tid på administration, som bliver lettere, da man jo kun har én leverandør og leverancerne er mere eller mindre lagt i faste rammer. De kan reducere lagerværdien, fordi varerne automatisk bliver bestilt og leveret,” siger industrisalgschef Lars Lange Andersen.

Læs også: Boozt skyder 100 millioner i lager

Hos Nilfisk Food har værdien af den nye leveringsmodel vist sig for medarbejderne, så nu ser man frem til, at også næste led i kæden vil opdage en forskel – på den gode måde.

”Vores medarbejdere er fuldstændig trygge ved systemet, selvom der kun er ganske få komponenter tilbage i en kasse, fordi de ved, at der med sikkerhed leveres næste dag. På den lange bane vil det nok også være noget, vores kunder kommer til at mærke blandt andet i form af den højere leveringssikkerhed,” slutter Tim Dallgaard.

-AK

SCM.dk

Rekruttering: Ram de rigtige kandidater – i det rette miljø

Apport Systems A/S

Sponseret

Lagerstyring på autopilot - få dit lager til at tænke selv

Relateret indhold

11.04.2025SCM.dk

JYSK investerer i spansk distributionshub for ekspansion i Sydeuropa og Nordafrika

11.04.2025SCM.dk

4 ud af 10 bøvler med at styre strømmen af lastbiler til og fra lagerterminalen

10.04.2025Global AGV

Sponseret

Global AGV flytter 2 ud af 3 medarbejdere til andre opgaver

08.04.2025SCM.dk

ACI: Styrk forsyningskæderne efter Trumps toldchok

07.04.2025Fyns Kran Udstyr A/S

Sponseret

Køb din COMEGE kran hos Fyns Kran Udstyr

04.04.2025Apport Systems A/S

Sponseret

Derfor er Wexøes kunder tilfredse – se logistikken bag

03.04.2025Combilift

Sponseret

Combilift’s Legacy in Wind Energy: Engineering Solutions for a Sustainable Future

03.04.2025SCM.dk

Instabee tredobler kapaciteten med ny terminal

Hold dig opdateret med SCM.dk

Tilmeld dig nyhedsbrevet og følg med i alt som rører sig indenfor ledelse af forsyningskæden, Nyhedsbrevet kommer kun to gange pr. uge.

Se flere temaer

Events

Se alle