Ansvarlig leverandørstyring giver overblik

Den grønne servicevirksomhed HedeDanmark har sat gang i en længere proces for at få overblik over løn- og arbejdsforhold blandt sine underentreprenører. Det har givet flere udfordringer.

HedeDanmark har sat gang i en længere proces for at få overblik over løn- og arbejdsforholdene hos sine underentreprenører. Her er virksomheden selv på arbejde ved Kronborg. Foto: HedeDanmark.

25.11.2016

SCM.dk

”Vi ville dokumentere, at der er styr på forholdene både omkring arbejde og løn ude hos vores samarbejdspartnere. Det er vigtigt for vores kunder, og det er vigtigt for os, og derfor har vi arbejdet hårdt for at udforme ét ensartet regelsæt, så vi kan få alle med over åen, tørskoede”.

”Det har været et kæmpe arbejde at arrangere rent logistisk, hvilket – ligesom det med modstanden – bestemt ikke er noget, man skal undervurdere”, siger Anders Lehmann om indsatsen omkring samarbejdskodekset. Foto: HedeDanmark.

Læs også: Mange veje til den ansvarlige forsyningskæde

Sådan forklarer kommunikationsdirektør i HedeDanmark, Anders Lehmann, baggrunden for den strategi, virksomheden, der leverer bl.a. outdoor facility services til private og offentlige virksomheder – ”det grønne ISS, udendørs i byerne”, som Anders Lehmann siger – satte i gang i efteråret 2015.

Fra ledelsens side har man i HedeDanmark allerede i omkring 2013-2014 pinpointet ansvarlig leverandørstyring som et område, man gerne vil fokusere på, med det overordnede formål at sikre, at både selskabet selv og dets mange samarbejdspartnere agerer ansvarligt.

Siden starten har netop løn- og arbejdsforhold stået centralt i billedet som et område, man vil have bedre overblik over, både for at styrke det samlede forretningsgrundlag, og for at identificere og reducere risici for kritik af uansvarlig og uetisk adfærd, der potentielt kan give skader på omdømmet.

Gode resultater, men hårdt arbejde
Efter at have arbejdet et års tid med processen har der indtil videre tegnet sig tre kvantitative hovedpunkter, når det kommer til HedeDanmarks p.t. ca. 800 underentreprenører:

  • Cirka tre ud af fire har indgået overenskomst
  • Næsten ni ud af 10 anvender udelukkende dansk arbejdskraft
  • Alle har dansk CVR-nummer

Det er tal, der vækker tilfredshed hos Anders Lehmann, men selvom processen så langt har været god – ”Vi har fået mange gode, relevante input” – så har det bestemt også været op ad bakke i perioder.

HedeDanmark udfører adskillige former for udendørsservices, bl.a. i hovedstadsområdet. Foto: HedeDanmark.

”Det har givet udfordringer at få setuppet på plads, og der har været modstand såvel internt som eksternt. Det har kostet både tid og penge, og i starten var det ren udgift, så der skulle overbevises lidt på de indre linjer. Og eksternt fordi vi skulle definere underentreprenørerne og få dem til at acceptere at de kunne få kontrolleret løn og arbejdsvilkår, når de tiltrådte det her samarbejdskodeks, som de skulle tilslutte sig”, forklarer han og fortsætter:

”Derudover har det også været et kæmpe arbejde at arrangere rent logistisk, hvilket – ligesom det med modstanden – bestemt ikke er noget, man skal undervurdere. Vi har selvfølgelig sigtet efter at belaste alle parter mindst muligt med den her indsats, men det har alligevel krævet en del”, siger Anders Lehmann.

HedeDanmark og underentreprenører

  • HedeDanmark a/s ejes 100 procent af Hedeselskabet, hvis historie går tilbage til 1866
  • I 2015 omsatte man for 1,6 mia. kr. og beskæftigede ca. 800 mennesker
  • Omkring 6000 registrerede leverandører i Danmark
  • Derudover et antal underentreprenører, defineret som alle leverandører, der leverer manuelle og/eller maskinelle arbejdsydelser til HedeDanmark a/s og danske datterselskaber.
  • Samarbejdskodekset gælder alle disse, ligesom alle nye entreprenører, eller entreprenører som HedeDanmark forlænger samarbejdet med, skal tiltræde det.

Vigtigt skridt, konkret værktøj
For at netop belaste underentreprenørerne og HedeDanmarks organisation mindst muligt, var det afgørende, at hele processen med at indhente data, erklæringer og accept af samarbejdskodekset kunne håndteres digitalt. I dag skal alle entreprenører tiltræde HedeDanmarks samarbejdskodeks, hvis de ønsker at arbejde for virksomheden. Et kodeks der bl.a. stiller krav om, at underentreprenøren skal sikre ordentlige løn- og arbejdsvilkår for deres ansatte, overholde gældende regler for udbetaling af løn og betaling af skat m.v.

HedeDanmark har til gengæld ikke et generelt krav om overenskomst. Virksomheder med tre eller flere medarbejdere skal dog, udover at tiltræde samarbejdskodekset, også afgive en såkaldt egenerklæring som bl.a. afdækker virksomhedens brug af udenlandsk arbejdskraft og overenskomstforhold. Derudover er stikprøvekontrol, rapportering og opfølgning også en del af pakken.

Grundige krav, som flere og flere altså har taget til sig. Det foreløbige resultat har derfor også levet op til forhåbningerne.

Læs også: Projekt vil guide til ansvarlige indkøb

”Vi har taget et vigtigt skridt, og vi har fået et konkret værktøj, der lader os tage beslutninger og fremføre argumenter på en baggrund af fakta i stedet for kun fornemmelser. Det betyder ikke, at vi er garanteret mod at en underentreprenør ikke har ordnede løn- og arbejdsvilkår, men vi tror på, at det er godt for både vores faste underentreprenør, for vores konkurrencekraft og for markedet, også selvom det har krævet vedholdenhed undervejs”, slutter Anders Lehmann.

Toyota Material Handling A/S

Sponseret

Når gaffeltrucken koster mere end den giver

Consafe Logistics

Sponseret

[Webinar] Smarter warehouse automation – lessons from a global retailer

Relateret indhold

20.11.2025SCM.dk

Nyt projekt skal styrke ansvar for produkters livscyklus

14.11.2025SCM.dk

Flere danskere prepper efter dronehændelser og betalingsnedbrud

13.11.2025BEWO ApS

Sponseret

ESG er dødt – hvad gør vi nu?

13.11.2025SCM.dk

Månedens udfordring: Skærpet fokus på sikkerhed i forsyningskæden

29.10.2025SCM.dk

Miljømærkede indkøb vokser markant blandt danske virksomheder

14.10.2025SCM.dk

8 ud af 10 forbrugere vil gerne købe grønt – men tre benspænd står i vejen

09.10.2025SCM.dk

Ny dansk digital løsning vil lette styringen af international fragt

30.09.2025Fellowmind Denmark A/S

Sponseret

Dymak digitaliserer global sourcing med fine resultater og bedre dataintegration

Hold dig opdateret med SCM.dk

Tilmeld dig nyhedsbrevet og følg med i alt som rører sig indenfor ledelse af forsyningskæden, Nyhedsbrevet kommer kun to gange pr. uge.

Se flere temaer

Events

Se alle
Bureau Veritas
Kursus
OHSMS ISO 45001:2018 Lead auditor arbejdsmiljø (CQI IRCA-certificeret)

Ved succesfuld gennemførelse af vores CQI and IRCA-certificeret OHSMS ISO 45001:2018 Lead Auditor Arbejdsmiljøkursus vil du være i stand til at planlægge, gennemføre og afrapportere effektive 1., 2. og 3. parts audits af arbejdsmiljøledelsessystemer i henhold til ISO 45001:2018 og i overensstemmelse med ISO 19011 og ISO 17021 standarderne.

Dato

17.11.2025

Tid

08:30

Sted

Vejle

Bureau Veritas
Kursus
IATF 16949 Specialist

Med en kombination af teori, øvelser og praktiske eksempler giver IATF 16949 Specialist kurset dig en dybdegående forståelse for kravene i IATF 16949:2016 standarden inklusiv kravene i ISO 9001 standarden. Hovedfokus er dog på tillægskravene i IATF 16949 standarden.

Dato

24.11.2025

Sted

Vejle

Slimstock Nordic
Konference
Supply Chain Club den 24. november 2025 på Knudhule Badehotel i Ry. - Fuldt Booket

Fuldt booket. Kom og vær med til en dag fyldt med inspiration, faglig indsigt og aktuelle emner inden for supply chain management.

Dato

24.11.2025

Tid

09:00

Sted

Knudhule Badehotel, Ry – Randersvej 88, 8680 Ry

DNV Business Assurance Denmark
Kursus
Energiledelse efter ISO 50001:2018

Kurset Energiledelse efter ISO 50001:2018 er det rigtige sted at starte din kompetenceudvikling, hvis du er ny på energiledelsesområdet eller har brug for at få opdateret din grundlæggende viden om ISO 50001 standarden.

Dato

25.11.2025

Sted

Odense

DNV Business Assurance Denmark
Kursus
Ledelsens evaluering

Er din virksomhed certificeret, stilles der krav om, at I løbende gennemfører Ledelsens evaluering. Men hvordan gøres det mest effektivt og hvad kan vi lære af de virksomheder, der lykkes bedst med at gennemføre Ledelsens evaluering.

Dato

25.11.2025

Sted

Odense

Bureau Veritas
Kursus
Root Cause Analysis (RCA)

Årsagsanalyse bruges til at forbedre produktkvalitet, minimere sikkerhedsrisici og opfylde regulative krav. Det hjælper virksomheder til at identificere de underliggende årsager til afvigelser, så de kan implementere nødvendige ændringer for at forhindre gentagelse. Dette kan omfatte alt fra kvalitetsproblemer i et produkt til fødevaresikkerhedsproblemer som kemiske-, mikrobiologiske- og fremmedlegemerisici. Desuden anvendes årsagsanalyser ofte til dokumentationen af løsninger på eventuelle problemer eller hændelser, som er nødvendige ifølge regler, regulativer og ledelsesstandarder. Her er forståelsen for forskellen mellem korrigerende – og forebyggende handlinger nøglestenen.

Dato

25.11.2025

Tid

08:30

Sted

Kgs Lyngby