Ansvarlig leverandørstyring giver overblik

Den grønne servicevirksomhed HedeDanmark har sat gang i en længere proces for at få overblik over løn- og arbejdsforhold blandt sine underentreprenører. Det har givet flere udfordringer.

HedeDanmark har sat gang i en længere proces for at få overblik over løn- og arbejdsforholdene hos sine underentreprenører. Her er virksomheden selv på arbejde ved Kronborg. Foto: HedeDanmark.

25.11.2016

SCM.dk

”Vi ville dokumentere, at der er styr på forholdene både omkring arbejde og løn ude hos vores samarbejdspartnere. Det er vigtigt for vores kunder, og det er vigtigt for os, og derfor har vi arbejdet hårdt for at udforme ét ensartet regelsæt, så vi kan få alle med over åen, tørskoede”.

”Det har været et kæmpe arbejde at arrangere rent logistisk, hvilket – ligesom det med modstanden – bestemt ikke er noget, man skal undervurdere”, siger Anders Lehmann om indsatsen omkring samarbejdskodekset. Foto: HedeDanmark.

Læs også: Mange veje til den ansvarlige forsyningskæde

Sådan forklarer kommunikationsdirektør i HedeDanmark, Anders Lehmann, baggrunden for den strategi, virksomheden, der leverer bl.a. outdoor facility services til private og offentlige virksomheder – ”det grønne ISS, udendørs i byerne”, som Anders Lehmann siger – satte i gang i efteråret 2015.

Fra ledelsens side har man i HedeDanmark allerede i omkring 2013-2014 pinpointet ansvarlig leverandørstyring som et område, man gerne vil fokusere på, med det overordnede formål at sikre, at både selskabet selv og dets mange samarbejdspartnere agerer ansvarligt.

Siden starten har netop løn- og arbejdsforhold stået centralt i billedet som et område, man vil have bedre overblik over, både for at styrke det samlede forretningsgrundlag, og for at identificere og reducere risici for kritik af uansvarlig og uetisk adfærd, der potentielt kan give skader på omdømmet.

Gode resultater, men hårdt arbejde
Efter at have arbejdet et års tid med processen har der indtil videre tegnet sig tre kvantitative hovedpunkter, når det kommer til HedeDanmarks p.t. ca. 800 underentreprenører:

  • Cirka tre ud af fire har indgået overenskomst
  • Næsten ni ud af 10 anvender udelukkende dansk arbejdskraft
  • Alle har dansk CVR-nummer

Det er tal, der vækker tilfredshed hos Anders Lehmann, men selvom processen så langt har været god – ”Vi har fået mange gode, relevante input” – så har det bestemt også været op ad bakke i perioder.

HedeDanmark udfører adskillige former for udendørsservices, bl.a. i hovedstadsområdet. Foto: HedeDanmark.

”Det har givet udfordringer at få setuppet på plads, og der har været modstand såvel internt som eksternt. Det har kostet både tid og penge, og i starten var det ren udgift, så der skulle overbevises lidt på de indre linjer. Og eksternt fordi vi skulle definere underentreprenørerne og få dem til at acceptere at de kunne få kontrolleret løn og arbejdsvilkår, når de tiltrådte det her samarbejdskodeks, som de skulle tilslutte sig”, forklarer han og fortsætter:

”Derudover har det også været et kæmpe arbejde at arrangere rent logistisk, hvilket – ligesom det med modstanden – bestemt ikke er noget, man skal undervurdere. Vi har selvfølgelig sigtet efter at belaste alle parter mindst muligt med den her indsats, men det har alligevel krævet en del”, siger Anders Lehmann.

HedeDanmark og underentreprenører

  • HedeDanmark a/s ejes 100 procent af Hedeselskabet, hvis historie går tilbage til 1866
  • I 2015 omsatte man for 1,6 mia. kr. og beskæftigede ca. 800 mennesker
  • Omkring 6000 registrerede leverandører i Danmark
  • Derudover et antal underentreprenører, defineret som alle leverandører, der leverer manuelle og/eller maskinelle arbejdsydelser til HedeDanmark a/s og danske datterselskaber.
  • Samarbejdskodekset gælder alle disse, ligesom alle nye entreprenører, eller entreprenører som HedeDanmark forlænger samarbejdet med, skal tiltræde det.

Vigtigt skridt, konkret værktøj
For at netop belaste underentreprenørerne og HedeDanmarks organisation mindst muligt, var det afgørende, at hele processen med at indhente data, erklæringer og accept af samarbejdskodekset kunne håndteres digitalt. I dag skal alle entreprenører tiltræde HedeDanmarks samarbejdskodeks, hvis de ønsker at arbejde for virksomheden. Et kodeks der bl.a. stiller krav om, at underentreprenøren skal sikre ordentlige løn- og arbejdsvilkår for deres ansatte, overholde gældende regler for udbetaling af løn og betaling af skat m.v.

HedeDanmark har til gengæld ikke et generelt krav om overenskomst. Virksomheder med tre eller flere medarbejdere skal dog, udover at tiltræde samarbejdskodekset, også afgive en såkaldt egenerklæring som bl.a. afdækker virksomhedens brug af udenlandsk arbejdskraft og overenskomstforhold. Derudover er stikprøvekontrol, rapportering og opfølgning også en del af pakken.

Grundige krav, som flere og flere altså har taget til sig. Det foreløbige resultat har derfor også levet op til forhåbningerne.

Læs også: Projekt vil guide til ansvarlige indkøb

”Vi har taget et vigtigt skridt, og vi har fået et konkret værktøj, der lader os tage beslutninger og fremføre argumenter på en baggrund af fakta i stedet for kun fornemmelser. Det betyder ikke, at vi er garanteret mod at en underentreprenør ikke har ordnede løn- og arbejdsvilkår, men vi tror på, at det er godt for både vores faste underentreprenør, for vores konkurrencekraft og for markedet, også selvom det har krævet vedholdenhed undervejs”, slutter Anders Lehmann.

Bredana Axcite A/S

Sponseret

SCM-dagen 2024: Bliver AI en gamechanger i Supply Chain?

Teknologisk Institut Innovation og Digital Transformation

Sponseret

Vækst kræver robusthed

Relateret indhold

27.03.2024SCM.dk

Nyt projekt har fokus på at genanvende tæppefliser

27.03.2024SCM.dk

Medie: Maersk og DSV har budt på DB Schenker

23.02.2024SCM.dk

Indien udfordrer Kinas status som verdens fabrik

02.02.2024SCM.dk

Pandora køber nu kun genanvendt sølv og guld

30.01.2024SCM.dk

Geopolitik ændrer indkøbsstrategierne i detailsektoren

23.01.2024SCM.dk

Staten opruster på SCM-kompetence

16.01.2024SCM.dk

Forhøjede fragtpriser truer både forbrugere og virksomheder

20.12.2023SCM.dk

Myndigheder samarbejder om at ruste Danmark til krisetider

Jobmarked

Se alle

Körber Supply Chain DK A/S

Electrical Site Supervisor

Er du parat til at gøre verden til din arbejdsplads? Med 150+ rejsedage om året bliver du en af vores vigtigste repræsentanter på kundernes sites, hvor vi leverer og installerer komplekse og højteknologiske logistikløsninger. Vil du bidrage med din faglighed og dine evner for teknisk ledelse? Så er det netop dig, vi søger til en stilling som Electrical Site Supervisor!

Område

Nordjylland

Ansøgningsfrist

Snarest muligt

Körber Supply Chain DK A/S

Site Manager

Er du vores nye jonglør? Når vi installerer vores komplekse og højteknologiske logistikløsninger på kundernes sites overalt i verden, har vi brug for en Site Manager, der er i stand til at jonglere med adskillige opgaver og bevare overblikket. Samtidig skal det sikres, at vores stærke relationer både internt og til vores kunder bevares og udvikles. Er det dig? Så tilbyder vi en stilling som Site Manager!

Område

Nordjylland

Ansøgningsfrist

Snarest muligt

Eltronic Fueltech

Supply Chain Specialist

Kunne du tænke dig, at spille en afgørende rolle i arbejdet med at udvikle den samlede værdikæde i en virksomhed, der i den grad bidrager til den grønne omstilling? Og ønsker du at tage et ansvar for at vi på tværs af organisationen styrker samarbejdet og processerne ud mod både leverandører og kunder? Så skal du med på holdet!

Område

Midtjylland

Ansøgningsfrist

07.04.2024

Körber Supply Chain DK A/S

Mechanical Engineer

Drømmer du om at arbejde med komplekse og højteknologiske løsninger?

Område

Nordjylland

Ansøgningsfrist

Snarest muligt

Körber Supply Chain DK A/S

Shipping & Planning Coordinator, Barselsvikar

Hos Körber Supply Chain DK fokuserer vi på at skabe værdi gennem produktivitet og effektive logistikløsninger. Vi er i markant vækst og søger en barselsvikar til at overtage shipping-funktionen og være en nøglespiller i den kommende periode, når en af vores medarbejdere går på barsel ved udgangen af juni.

Område

Nordjylland

Ansøgningsfrist

Snarest muligt

Körber Supply Chain DK A/S

Category Manager - med primært fokus på projektindkøb

Hos Körber Supply Chain lægger vi stor vægt på godt kollegaskab og stærk holdånd i en travl hverdag: Vi ved ganske enkelt, at det er nøglen til vores succes! Vi er en virksomhed i udvikling og søger derfor en erfaren Category Manager til at styrke vores indkøbsteam. Vores dedikation til innovation har gjort os til en førende aktør i branchen. Som Category Manager hos Körber bliver du en del af et passioneret og resultatorienteret team, hvor din erfaring vil spille en central rolle i at udvikle vores indkøbsstrategi og forbedre vores leverandørnetværk.

Område

Nordjylland

Ansøgningsfrist

Snarest muligt

Körber Supply Chain DK A/S

Project Engineer - Controls

Hos Körber Supply Chain lægger vi stor vægt på godt kollegaskab og stærk holdånd i en travl hverdag: Vi ved ganske enkelt, at det er nøglen til vores succes! Som vores nye Project Engineer - Controls bliver det derfor også en central del af din hverdag, som del af et passioneret og internationalt team der hver dag arbejder for at bringe automation og PLC til nye højder.

Område

Nordjylland

Ansøgningsfrist

Snarest muligt

Apport Systems A/S

Bliv vores Frontend Software Developer til Apport Cloud WMS.

Synes du, at ny teknologi og kvalitet inden for softwareudvikling er drønspændende? Fantastisk, så læs med her – vi leder efter dig, der bliver en del af Apport teamet som vores Frontend Software Developer.

Område

Midtjylland

Ansøgningsfrist

Snarest muligt

Apport Systems A/S

Bliv vores Software Developer. Vores SQL Expert til udviklingsteamet.

Er du klar til at blive Apports nye softwareudvikler: et job med ansvar, selvstændighed og IT-kundskaber. Vi glæder os til at modtage din ansøgning.

Område

Midtjylland

Ansøgningsfrist

Snarest muligt

Hold dig opdateret med SCM.dk

Tilmeld dig nyhedsbrevet og følg med i alt som rører sig indenfor ledelse af forsyningskæden, Nyhedsbrevet kommer kun to gange pr. uge.

Se flere temaer

Events

Se alle
DTU Learn for Life
Efteruddannelse
Sikker implementering af systemer

Er det dit ansvar, når virksomheden skal sikre data under transport og ved opbevaring? Så er det vigtigt at vælger en sikker og tilstrækkelig hurtig kryptografisk algoritme.

Dato

04.04.2024

Tid

17:00

Sted

Lautrupvang 15. 2750 Ballerup

DTU Learn for Life
Efteruddannelse
Netværksforsvar og angrebshåndtering

Vil du lære det nyeste inden for trusler, sårbarhed og malware – og samtidig blive skarp på kryptografiske løsninger?

Dato

04.04.2024

Tid

17:00

Sted

Lautrupvang 15. 2750 Ballerup

DTU Learn for Life
Efteruddannelse
Ledelse af implementering

Få værktøjer til at lede din egen implementering af nye teknologier, systemer og strategier. Tilmeld dig dette kursus, som også er et diplommodul, og få kompetencer til at skabe vellykkede implementeringer i din organisation.

Dato

08.04.2024

Tid

17:00

Sted

Lautrupvang 15. 2750 Ballerup

TrueCommerce
Webinar
WEBINAR: Stay Compliant: E-invoicing Updates (April)

Webinar – Torsdag d. 11. april klokken 13.00

Dato

11.04.2024

Tid

13:00

Sted

Online

Bredana Axcite A/S
Konference
SCM-dagen 2024

Bliver AI en gamechanger i supply chain?

Dato

17.04.2024

Tid

08:30

Sted

AI Innovation House Innovations Allé 3 7100 Vejle

Bredana Axcite A/S
Seminar
SCM-dagen 2024: Bliver AI en gamechanger i Supply Chain?

Glæd dig til SCM-dagen 2024 - en inspirerende seminardag med 11 indlæg + to gæstetalere, hvor strategi, teknologi og stærke løsninger i Dynamics 365 Finance og Supply Chain Management er omdrejningspunkter

Dato

17.04.2024

Tid

09:00

Sted

AI Innovation House i Vejle