Ansvarlig leverandørstyring giver overblik

Den grønne servicevirksomhed HedeDanmark har sat gang i en længere proces for at få overblik over løn- og arbejdsforhold blandt sine underentreprenører. Det har givet flere udfordringer.

HedeDanmark har sat gang i en længere proces for at få overblik over løn- og arbejdsforholdene hos sine underentreprenører. Her er virksomheden selv på arbejde ved Kronborg. Foto: HedeDanmark.

25.11.2016

SCM.dk

”Vi ville dokumentere, at der er styr på forholdene både omkring arbejde og løn ude hos vores samarbejdspartnere. Det er vigtigt for vores kunder, og det er vigtigt for os, og derfor har vi arbejdet hårdt for at udforme ét ensartet regelsæt, så vi kan få alle med over åen, tørskoede”.

”Det har været et kæmpe arbejde at arrangere rent logistisk, hvilket – ligesom det med modstanden – bestemt ikke er noget, man skal undervurdere”, siger Anders Lehmann om indsatsen omkring samarbejdskodekset. Foto: HedeDanmark.

Læs også: Mange veje til den ansvarlige forsyningskæde

Sådan forklarer kommunikationsdirektør i HedeDanmark, Anders Lehmann, baggrunden for den strategi, virksomheden, der leverer bl.a. outdoor facility services til private og offentlige virksomheder – ”det grønne ISS, udendørs i byerne”, som Anders Lehmann siger – satte i gang i efteråret 2015.

Fra ledelsens side har man i HedeDanmark allerede i omkring 2013-2014 pinpointet ansvarlig leverandørstyring som et område, man gerne vil fokusere på, med det overordnede formål at sikre, at både selskabet selv og dets mange samarbejdspartnere agerer ansvarligt.

Siden starten har netop løn- og arbejdsforhold stået centralt i billedet som et område, man vil have bedre overblik over, både for at styrke det samlede forretningsgrundlag, og for at identificere og reducere risici for kritik af uansvarlig og uetisk adfærd, der potentielt kan give skader på omdømmet.

Gode resultater, men hårdt arbejde
Efter at have arbejdet et års tid med processen har der indtil videre tegnet sig tre kvantitative hovedpunkter, når det kommer til HedeDanmarks p.t. ca. 800 underentreprenører:

  • Cirka tre ud af fire har indgået overenskomst
  • Næsten ni ud af 10 anvender udelukkende dansk arbejdskraft
  • Alle har dansk CVR-nummer

Det er tal, der vækker tilfredshed hos Anders Lehmann, men selvom processen så langt har været god – ”Vi har fået mange gode, relevante input” – så har det bestemt også været op ad bakke i perioder.

HedeDanmark udfører adskillige former for udendørsservices, bl.a. i hovedstadsområdet. Foto: HedeDanmark.

”Det har givet udfordringer at få setuppet på plads, og der har været modstand såvel internt som eksternt. Det har kostet både tid og penge, og i starten var det ren udgift, så der skulle overbevises lidt på de indre linjer. Og eksternt fordi vi skulle definere underentreprenørerne og få dem til at acceptere at de kunne få kontrolleret løn og arbejdsvilkår, når de tiltrådte det her samarbejdskodeks, som de skulle tilslutte sig”, forklarer han og fortsætter:

”Derudover har det også været et kæmpe arbejde at arrangere rent logistisk, hvilket – ligesom det med modstanden – bestemt ikke er noget, man skal undervurdere. Vi har selvfølgelig sigtet efter at belaste alle parter mindst muligt med den her indsats, men det har alligevel krævet en del”, siger Anders Lehmann.

HedeDanmark og underentreprenører

  • HedeDanmark a/s ejes 100 procent af Hedeselskabet, hvis historie går tilbage til 1866
  • I 2015 omsatte man for 1,6 mia. kr. og beskæftigede ca. 800 mennesker
  • Omkring 6000 registrerede leverandører i Danmark
  • Derudover et antal underentreprenører, defineret som alle leverandører, der leverer manuelle og/eller maskinelle arbejdsydelser til HedeDanmark a/s og danske datterselskaber.
  • Samarbejdskodekset gælder alle disse, ligesom alle nye entreprenører, eller entreprenører som HedeDanmark forlænger samarbejdet med, skal tiltræde det.

Vigtigt skridt, konkret værktøj
For at netop belaste underentreprenørerne og HedeDanmarks organisation mindst muligt, var det afgørende, at hele processen med at indhente data, erklæringer og accept af samarbejdskodekset kunne håndteres digitalt. I dag skal alle entreprenører tiltræde HedeDanmarks samarbejdskodeks, hvis de ønsker at arbejde for virksomheden. Et kodeks der bl.a. stiller krav om, at underentreprenøren skal sikre ordentlige løn- og arbejdsvilkår for deres ansatte, overholde gældende regler for udbetaling af løn og betaling af skat m.v.

HedeDanmark har til gengæld ikke et generelt krav om overenskomst. Virksomheder med tre eller flere medarbejdere skal dog, udover at tiltræde samarbejdskodekset, også afgive en såkaldt egenerklæring som bl.a. afdækker virksomhedens brug af udenlandsk arbejdskraft og overenskomstforhold. Derudover er stikprøvekontrol, rapportering og opfølgning også en del af pakken.

Grundige krav, som flere og flere altså har taget til sig. Det foreløbige resultat har derfor også levet op til forhåbningerne.

Læs også: Projekt vil guide til ansvarlige indkøb

”Vi har taget et vigtigt skridt, og vi har fået et konkret værktøj, der lader os tage beslutninger og fremføre argumenter på en baggrund af fakta i stedet for kun fornemmelser. Det betyder ikke, at vi er garanteret mod at en underentreprenør ikke har ordnede løn- og arbejdsvilkår, men vi tror på, at det er godt for både vores faste underentreprenør, for vores konkurrencekraft og for markedet, også selvom det har krævet vedholdenhed undervejs”, slutter Anders Lehmann.

N.C. Nielsen A/S

Sponseret

Førerkomfort i fokus ved MillPart-truckvalg

Slimstock Nordic

Sponseret

An opinion Making Artificial Intelligence (AI) land in supply chain practice

Relateret indhold

03.09.2025SCM.dk

Der er råstoffer for milliarder i europæernes skuffer

18.08.2025SCM.dk

Ny rapport: Børnearbejde falder markant og flere børn kommer i skole verden over

18.08.2025SCM.dk

Onlinehandlen står stærkt trods lav forbrugertillid

15.08.2025SCM.dk

Grossister oplever vækst i svindelindkøb

15.08.2025SCM.dk

Sådan diversificerer tech-virksomheder forsyningskæden

13.08.2025SCM.dk

Ny handelsaftale med USA kan koste danske eksportører dyrt

12.08.2025SCANLOX ApS

Sponseret

Hvordan navigerer en AGV i 2025?

28.07.2025SCM.dk

Amerikanske toldafgifter vender op og ned på forsyningskæderne

Hold dig opdateret med SCM.dk

Tilmeld dig nyhedsbrevet og følg med i alt som rører sig indenfor ledelse af forsyningskæden, Nyhedsbrevet kommer kun to gange pr. uge.

Se flere temaer

Events

Se alle
DNV Business Assurance Denmark
Kursus
NIS2 for topledelse og bestyrelsesmedlemmer

NIS2 kræver, at ledelse og bestyrelsesmedlemmer uddannes i grundlæggende cybersikkerhed. Fra store bøder og fratagelse af lederrollen kan blive konsekvensen for ledelsen, hvis der ikke er styr på sikkerheden, når NIS2 bliver implementeret i Danmark.

Dato

12.09.2025

Tid

09:00

Sted

Online

DNV Business Assurance Denmark
Kursus
NIS2 for topledelse og bestyrelsesmedlemmer

NIS2 kræver, at ledelse og bestyrelsesmedlemmer uddannes i grundlæggende cybersikkerhed. Fra store bøder og fratagelse af lederrollen kan blive konsekvensen for ledelsen, hvis der ikke er styr på sikkerheden, når NIS2 bliver implementeret i Danmark.

Dato

12.09.2025

Tid

13:00

Sted

Online

DNV Business Assurance Denmark
Kursus
AQAP NATO Kvalitetsstandarder - grundkursus

Er din virksomhed leverandør til Forsvaret eller har I planer om at blive det? Hvis ja, vil du blive mødt af krav om bevis for efterlevelse af kravene i AQAP, som er NATOs standarder for kvalitetsstyring.

Dato

16.09.2025

Sted

Frederik VI´s Hotel, Odense

RELEX Solutions
Messe
RELEX Solutions at NRF

RELEX Solutions is heading to NRF 2025: Retail's Big Show Europe to showcase how our agentic AI transforms retail supply chain planning. Visit us at booth M-087!

Dato

16.09.2025

Sted

NRF 2025, Paris Expo Porte de Versailles

DNV Business Assurance Denmark
Kursus
Auditorkursus i kvalitetsledelse

Formålet med kurset er at få et grundigt kendskab til de værktøjer og auditprincipper, der skal anvendes af auditorerne, for at virksomheden får det optimale udbytte af virksomhedens kvalitetsledelsessystem efter DS/EN ISO 9001:2015 og den interne audit.

Dato

16.09.2025

Sted

Odense

DNV Business Assurance Denmark
Kursus
AQAP NATO Kvalitetsstandarder - grundkursus

Er din virksomhed leverandør til Forsvaret eller har I planer om at blive det? Hvis ja, vil du blive mødt af krav om bevis for efterlevelse af kravene i AQAP, som er NATOs standarder for kvalitetsstyring.

Dato

16.09.2025

Sted

Odense