Vilkår for international transport skal reguleres af EU
Direktør for Danske Speditører, Martin Aabak, siger, at en national dansk mindsteløn for udenlandske lastbilchauffører, der kører i Danmark, bestemt ikke er vejen frem. Vilkårene for international transport skal i stedet reguleres på EU-niveau.
Statsminister Lars Løkke Rasmussen har forud for valgkampen rejst spørgsmålet, om en dansk mindsteløn er en god idé. Han skriver selv, at det er udenlandske chauffører på det danske vejnet, der har sat tankerne i gang hos ham.
Direktør for Danske Speditører, Martin Aabak, siger, at en national dansk mindsteløn, der f.eks. skal gælde for udenlandske lastbilchauffører, der kører i Danmark, bestemt ikke er vejen frem. Vilkårene for international transport skal i stedet reguleres på EU-niveau, mener han.
- Når udenlandske lastbilchauffører kører uden for deres hjemland, skal der selvfølgelig være ordnede forhold. Det er vi bestemt tilhængere af. Men vi må stå fast på, at det skal reguleres gennem EU. Vi kan næsten ikke advare nok imod at falde for synspunktet om, at aflønning af udenlandske chauffører skal afgøres på nationalt niveau. Sker det, risikerer vi at få et kludetæppe af forskellige nationale lønsatser, som vognmandsvirksomheder skal aflønne deres chauffører efter. Det vil være byrdefuldt at administrere. Derfor er der al mulig grund til at håbe, at EU snart påtager sig et ansvar for at vedtage fælles regler, som kan administreres, fortolkes ens og håndhæves effektivt, siger direktør Martin Aabak fra Danske Speditører.
Direktør Martin Aabak kan kontaktes på telefon 20 80 56 60.