31.05.2017 | Branchenyt
Stregkodemyter: Kan du se på stregkoden, hvor et produkt kommer fra?
Indhold fra partner Hvad er dette?
Under stregkoden på de varer, du køber, står der en række tal - men hvad betyder de?
Ikke nødvendigvis produktionsland
Tallene under stregkoden udgør produktets GTIN-varenummer, dvs. det nummer der identificerer produktet unikt i hele verden. De første tal i nummeret angiver, hvilken lokal GS1-organisation, der har tildelt nummeret fx begynder numre uddelt af GS1 Denmark med 57.
Derfor kalder nogle cifrene for en "landekode". Men tallet siger altså ikke nødvendigvis noget om, hvilket land produktet er fremstillet i:
For eksempel kan en dansk virksomhed jo godt få produceret sine produkter i et andet land. I sådan et tilfælde vil det være virksomhedens danske GS1-nummer, der kommer på produktet, forklarer Jane Wulff, Head of Standards and Implementation i GS1 Denmark.
- Stregkoden på vinflasken begynder med 84 hvilket land er nummeret så fra? Find svaret her.
Unik identifikation er ret praktisk
Organisationen GS1 står bag de kendte stregkoder på bl.a. varer i supermarkedet og medicinpakninger. I virkeligheden er det ikke kun stregkoden, vi leverer, men også det tal, der er indkodet i stregkoden, fortæller Jane.
Og det er tallet de 13 cifre der er det helt særlige, for det er dem der gør, at et produkt er identificeret helt unikt i hele verden.
Det er ret praktisk, at et produkt kan scannes og identificeres unikt. På den måde bliver en tube tandpasta ikke forvekslet med en flaske ketchup - uanset hvor i verden, den bliver scannet. Og man kommer ikke til at bestille ti paller af noget, som man egentlig kun skulle bestille ti kasser af, forklarer Jane.
Derfor er det nødvendigt at have en organisation som GS1 til at tildele numre og holde styr på, at de ikke udleveres til flere virksomheder.
- Hvor mon produkter, der begynder med 37, er blevet uddelt? Find svaret her.
Er der numre nok til alle?
Med det kæmpe og stadig voksende antal produkter, der findes på verdens markeder, løber GS1 så ikke tør for stregkodenumre?
Svaret er heldigvis nej, fortæller Jane. Vi har i meget runde tal 10 milliarder identifikationsnumre at dele ud af. I tillæg til disse numre, som GS1 Denmark kan uddele, kommer så dem, de over 110 andre GS1-lande kan uddele. Alt i alt er der altså ikke nogen risiko for, at GS1 pludselig ikke længere kan garantere unik identifikation til verdens virksomheder.
Må vi inspirere dig til at få mere ud af jeres medlemskab og den måde, I udnytter vores standarder og services? Tilmeld dig vores nyhedsbrev her.
Branchenyt

- Målet er at få GRØD ud i hele verden
Lasse Skjønning Andersen har skabt en succesfuld forretning med ambitioner, der rækker langt ud over Danmarks grænser. Med skridtet ind i detailhandlen er han tættere på at realisere sine drømme om, at flere skal spise sundere.
Indhold fra partner
Strategi & ledelse

DHL-topchef: GS1-standarder vigtige i vaccineindsats
COVID-19 er stadig en stor udfordring for globale forsyningskæder, men på trods af bump på vejen knækkede verdens førende distributionsvirksomhed, DHL, distributionskoden blandt andet ved effektiv brug af standarder.
Indhold fra partner
Branchenyt

Lad os være ærlige
Det sker jævnligt, at vi hos GS1 bliver forvekslet med G4S – altså verdens største alarm- og vagtselskab.
Indhold fra partner
Strategi & ledelse

GS1-standarder sikrer en effektiv og ressource besparende udrulning af COVID-19-vaccinen i Irland
En fuldtidsmedarbejder per vaccinationscenter og 56 dage, som det ellers ville have taget at efter registrere vaccineoplysninger i det nationale vaccinationsadministrationssystem, blev sparet væk, da de irske sundhedsmyndigheder implementerede GS1-standarder i indsatsen mod COVID-19.
Indhold fra partner
Lager & distribution

GS1Trade Sync byder velkommen til Wolt Market
Indhold fra partner
Branchenyt

GS1 Forum: Klimamærkning af fødevarer
På GS1 Forum 2021 sætter vi tirsdag den 23. november fokus på klima, fødevarer og data. For den mad vi vælger, har stor betydning for det klimaftryk, vi sætter gennem vores forbrug, og det mest efterspurgte mærke, som i dag ikke findes, er et klimamærke.
Indhold fra partner