Sådan kommer du hurtigt i drift med lagerautomaten
Er det bare plug&play, når lagerautomaten er stillet op på fabrikken? Frontmatec deler her ud af sine erfaringer.
Helt så simpelt er det ikke, og hos Frontmatec vidste Warehouse Manager Kim Myrwick og Logi Einarsson, Manager Global Operation Support, også godt, der lå et større arbejde foran dem, før 4 nye lagerautomater leverer den forventede effektivitet og plukkehastighed. Men hvad kræver det i praksis, når 14.000 varenumre skal flyttes fra reoler til lagerautomater?
Step 1: Kan lageret køre videre, mens lagerautomaterne stilles op?
Opstillingen af lagerautomaterne er foregået sideløbende med, lagermedarbejderne har udført deres normale opgaver. Den vigtigste forudsætning for at det er foregået stille og roligt er, at både montageteamet, lagermedarbejderne og ledelse har vist hensyn til hinanden.
"Det er selvfølgelig altid lidt bøvlet, når der skal ryddes plads til en installation, men det er gået rimelig smertefrit." Kim Myrwick, Frontmatec
Step 2: Beslut, hvordan varerne skal opbevares i skufferne
Hos Frontmatec er ledelse og medarbejdere vant til at implementere nye maskiner i produktionen. Men det er første gang, de står overfor implementeringen af 4 lagerautomater, og i den proces har Logi Einarsson og Kim Myrwick gjort sig flere gode erfaringer, de gerne vil dele med andre, der står overfor en tilsvarende opgave.
"Start med at beslutte, hvordan varerne skal opbevares i skufferne. Skal de ligge i plastkasser, papkasser eller mellem flytbare skillerum? Du kan ikke komme i gang med at fylde i automaten, før dét er på plads." Kim Myrwick, Frontmatec
Frontmatec har valgt at inddele skufferne med en kombination af plastkasser og specialfremstillet papemballage, så pladsen i skufferne udnyttes fuldt ud.
Step 3: Indlagring og registrering af varerne i lagerautomatens WMS
Herefter begynder arbejdet med at flytte varerne fra reolerne til lagerautomaten. Frontmatec har valgt WMS premium pakken med fuld integration til Axapta med henblik på at køre kaoslager. Derfor er det vigtigt at få registreret placeringen af hvert enkelt varenummer i den enkelte skuffe i WMS'et.
"Vi har flyttet alle varenumre fra én hylde i reolen, og fyldt én skuffe i lagerautomaten ad gangen. Derefter registrerer vi placeringen af hver enkelt varenummer i skuffen - én for én - i lagerautomatens WMS." Kim Myrwick, Frontmatec
Derfor valgte Frontmatec Modula lagerautomater
Der går en længere proces forud for Frontmatecs beslutning om at investere i Modula lagerautomater. Undervejs har de været i dialog med flere mulige leverandører for at danne det bedste grundlag for købsbeslutningen.
"Vi valgte Modulas lagerautomater, fordi de passer til vores behov, og fordi vores beregninger af totalomkostningerne ved Modula er meget lavere end hos de andre leverandører. Lagerautomaterne på markedet i dag kan stort set det samme. Derfor blev 'indpakningen' afgørende for os. Vi har fx indgået en serviceaftale med Hans Schourup, som både omfatter serviceeftersyn og et lager af reservedele i Danmark." Logi Einarsson, Frontmatec
>> Er du interesseret i, hvad en lagerautomat kan gøre for din forretning? Få mere viden her >>
Løsningen:
- 4 stk. Modula Lift MX50D lagerautomater inkl. Premium WMS
- Serviceaftale med udvidet garantiperiode på 36 måneder, som dækker serviceeftersyn, reservedelslager i Danmark og udbedringer af defekter påbegyndes indenfor 24 timer
- Frontmatec har desuden købt 4 stk. lagerautomater til Tyskland
Udbytte:
- 14.000 varenumre opbevares nu på 48 m2, og der er frigivet 350 m2 til nye produktionslinjer.
- Centralisering af varelageret gør det hurtigere at plukke varer, og behovet for at bruge trappestiger og gaffeltrucks i plukkearbejdet for at nå varerne på de øverste hylder er minimeret.
- Ergonomien er forbedret for medarbejderne, som nu plukker i gode arbejdsstillinger fra skufferne i lagerautomaterne.
- Strømforbruget pr. lagerautomat er kun 7 kWh