Pyramider, Latte Art og Jobsikkerhed - nøglen til gode B2B kundeoplevelser

B2B virksomheder oplever i stigende grad, at deres kunder forventer en gnidningsfri brugeroplevelse. Forventninger som er drevet af den oplevelse, vi som kunder kender fra online handel i privatregi.

Nøglen til gode B2B kundeoplevelser.

14.10.2022

Sponseret

Columbus

Af: Rasmus Abel, Forretningsrådgiver, E-commerce, Columbus.

Men selvom grænserne for forventninger mellem B2C og B2B bliver mere og mere udviskede, er der nogle essentielle forskelle man bør have for øje i arbejdet med B2B kundeoplevelser.

B2B brugeroplevelser: En historie om bekvemmelighed, fart og transparens

I går aftes havde jeg min mor til middag. Hun er privatpraktiserende læge og er det perfekte eksempel på, hvordan kundeforventningerne migrerer fra B2C til B2B. Til dagligt har hun nemlig rollen som indkøber på diverse B2B platforme, hvor hun køber de remedier, hun skal bruge for at drive sin klinik. Ved middagsbordet forklarede hun:

”Jeg skal ofte ind at bestille medicinsk udstyr, og det er simpelthen så langsomt, tungt og dyrt at bestille varer, at jeg snart finder en anden leverandør.”

Dette er et pragteksemplar på, hvorfor brugeroplevelsen også er vigtig for B2B-kunder. Forskellen er dog, at som læge, ved hun nøjagtig, hvilke produkter hun skal bruge og de tekniske krav hun har til produkterne er minimale. Hendes ultimative motivation for at bestille medicinsk udstyr er at holde driften af sin klinik ved lige.

Dette er også situationen for en lang række andre indkøbere på B2B platforme. Men udover at forvente en nem og gnidningsfri oplevelse, har mange af kunderne også behov for en personlig, præcis og vejledende behandling. Årsagen hertil er, at der ofte er mere på spil ved ikke at modtage de korrekte produkter til tiden for B2B kunder.

Lad os komme med et par eksempler:

  • Grossisten risikerer at miste en række vigtige kunder, hvis han modtager forkerte produkter, han uvidende sælger videre.
  • Den teknisk ansvarlige står uden et brugbart rensesystem på vandværket, hvis hun ikke kan finde ud af at aflæse de tekniske specifikationer på de reservedele, hun skal bruge.
  • Fabrikken kan ikke overholde sine deadlines og mister en stor del af omsætningen, hvis ikke de modtager de hjulaksler, leverandøren har lovet at levere, til tiden.

Hvis vi derimod retter fokus tilbage mod min mors klinik, vil hun have svært ved at tilbyde sine patienter den rette behandling, hvis ikke hun har adgang til de produkter, hun har brug for. Med andre ord: der er ofte langt mere på spil for B2B-indkøberen.

Vil du læse mere om, hvorfor digital commerce er blevet vigtig for B2B-virksomheder? læs vores blog her.

En gammel kending vender tilbage

Maslow diskuterer netop hvordan menneskelige behov udmønter sig i hans berømte Behovspyramide fra 1943.

Her illustreres forskellene på B2B og B2C shoppere ved at B2B indkøberens motivationer baserer sig i næstnederste kvadrant (jobsikkerhed). Derimod har de fleste B2C indkøb motivation i de to øverste lag (selvrealisering og påskønnelse). Det er også her faktorer som bekvemmelighed, TikTok og latte art befinder sig.

Men hvad så nu? Hvordan skal du som B2B virksomhed omsætte denne teori til praksis og forstå hvilke behov dine kundegrupper i virkeligheden har? Svaret er her: kundecentrering.

Du kan finde resten af bloggen her. Der kommer vi med en kort og lavpraktisk guide til kundecentrering.

Mere fra...

22.11.2024Columbus

Sponseret

IT-sikkerhed: Vi er nødt til at tale om elefanten i rummet

21.11.2024Columbus

Sponseret

B&O’s digitale transformation skal styrke innovation og kundeoplevelse på samme tid

20.11.2024Columbus

Sponseret

IAMs vigtige rolle i Nuudays digitale transformation

19.11.2024Columbus

Sponseret

ATP om indkøb af IAM-løsninger: ”Skab dialog med leverandører og undgå impulskøb”

18.11.2024Columbus

Sponseret

Vestjyllands Andel sætter fokus på digitalisering og automatisering

10.06.2024Columbus

Sponseret

The Retailer's Guide to 2024 - Beyond superficial omnichannel