04.06.2021  |  Planlægning

Op til 22% af det der ligger på lageret er overflødigt

Indhold fra partner Hvad er dette?

Bæredygtige forsyningskæder og besparelser går hånd i hånd med den digitale forsyningskæde. Effektive forsyningskæder er mere bæredygtige. Det viser sig at op til 22% af det der ligger på lageret er overflødigt. Få inspiration til at handle på det.

Med skiftende forbrugeradfærd, intens online konkurrence og høje serviceforventninger er det let at planlægge forkert og uhensigtsmæssigt og spilde dyrebare ressourcer. Det umiddelbare svar på forandring og forstyrrelse i forsyningskæden er, at øge sikkerhedslagrene. Det kan føre til spild og høje omkostninger. Machine Learning-drevet forsyningskædeplanlægning er en måde at undgå dette problem og samtidig øge serviceniveauerne.


Optimer på måden i driver og håndterer jeres lager på

Det hele starter med en bedre efterspørgselsprognose.

Kender du talemåden ”hastværk er lastværk”? Det er det bogstaveligt! Hvis du planlægger godt fra starten, kan du undgå alle former for bekostelige, tidskrævende aktiviteter hen ad vejen – eller hen ad kæden.

Det rigtige sted at starte for en mere effektiv lagerstrategi er bedre forståelse af din efterspørgsel, så du kan forudsige præcist hvor mange artikler du har brug for, hvor og hvornår. Din efterspørgselsplanlægningsproces og -værktøjerne du bruger dertil, skal forstå og automatisk tilpasse det fulde spektrum af efterspørgselsadfærd i en SKU-portefølje ved at indregne ordremængde og -frekvens. Frem for at planlægge lagerniveauer omkring ”ét tal”, bør dit system producere en række mulige tal centreret om det mest sandsynlige – ligesom en vejrudsigt. Denne metode er kendt som sandsynlighedsprognose.

Kombiner denne sandsynlighedsprognose med en efterspørgselsmodel for en mere fyldestgørende og et mere præcist syn på de forskellige faktorer der påvirker efterspørgslen såsom kampagner, årstiden og produktets livscyklusadfærd. Denne tilgang giver dig mulighed for kontinuerligt at komme med bedre bud på lager førelse end dine konkurrenter, især med de varer der er svære at forudsige. Og når du reducerer overopfyldning og ikke løber tør, frigør du arbejdskapital og forbedrer serviceniveauet på samme tid. Denne afprøvede tilgang kan give en bæredygtig konkurrencemæssig fordel – og den kan genskabe tilliden til din prognose.

At have den rigtige varebeholdning på det rigtige sted bidrager til andre fordele ved reduktion af spild:

Skær ned på hurtige, uøkonomiske omkostninger. Når du bedre kan forudse kundernes efterspørgsel, reducerer du behovet for at fremskynde med dyre transportformer sammen med dyre transporter i netværket fra lager til lager. Hurtige ordrer og overførsler eroderer fortjenstmargener, og ofte mislykkes det virksomhederne at se at dårlig efterspørgsel og for høje eller forkerte varebeholdninger er årsagen til problemet. Løs derfor grundårsagen for at fjerne dyre reaktionære aktiviteter.

Reducer CO2 emissioner. At fjerne haste-transporter og overførsler mellem lagre betyder færre CO2 emissioner fra ineffektiv og unødvendige transporter. Læs mere om forbedring af transporteffektiviteten i afsnit 2.

Minimer lagerplads. Det er beregnet at op til 22% af lageret er unødvendigt. Når du erstatter det med et smartere lagermix, kan du minimere mængden af nødvendig lagerplads og reducere faste omkostninger som strøm, varme og husleje – og stadig opfylde og overgå serviceforpligtelser

Forbedr effektiviteten og timingen af ordrer. Virksomheder fokuserer ofte udelukkende på lagerbindinger, og kan deraf have ineffektive ordrecyklusser. Det kan for eksempel være at det ikke er ligeså effektivt at foretage ordrer hver uge i forhold til hver anden uge, selvom lageret ikke roterer så ofte. Dette resulterer i for mange dyre transporter og kræver ekstra arbejdskraft til at modtage, skære i indkøbsordrer samt opbevare og udvælge artiklerne. En bedre løsning er at identificere den optimale ordrecyklus der er tilpasset potentielle kunders behov og bundet til et servicemål. Dette hjælper dig med at maksimere både plads og fortjeneste. Spørg dig selv: Hvordan kan du bedst tilfredsstille kunderne med din ledige plads?

Genovervej din one-size-fits-all-servicestrategi. I dag vil kunderne have mere fleksibilitet for at reducere indpakning og CO2 emissioner eller til at vælge alternative leveringsmuligheder. Som resultat ændres opfyldelsen herunder direkte til forbrugere og centrale butikker. Nøglen er at have den analytiske evne til at placere lagre på tværs af netværket for at imødekomme skiftende efterspørgsel. Du har brug for et rigere og mere troværdigt efterspørgselssignal for at få det til at ske. Det handler om at forstå dine kunders efterspørgsel og glæde dem ved at levere de artikler de ønsker med det rette serviceniveau.

Vil du vide mere om hvordan du optimerer lagerbeholdning og servicen ud mod kunderne, så kan du lære mere i denne artikel: Nedbring lagerværdien og øg leveringsperformance samtidigt 
https://scm.dk/nedbring-lagerv%C3%A6rdien-og-%C3%B8g-leveringsperformance-samtidigt 

Mere fra Optilon Danmark

Optilon Danmark

www.optilon.com

Vi har mere end 15 års erfaring med at hjælpe virksomheder i Norden med at blive de mest konkurrencedygtige i verden Vi scanner det globale marked for de bedste Supply Chain teknologier og implementerer dem herefter. Vi har mere end 1000 implementeringer bag os og cirka 200 kunder i førende Nordiske virksomheder. Det vil sige vi ejer ikke softwaren men kan 100% hj…

Se virksomhedsprofil  

  SCM.dk anvender cookies, som vi bruger til at huske dine indstillinger og statistik m.m. Når du fortsætter med at bruge websitet accepterer vores nye cookie- og persondatapolitik. Læs mere