25.01.2021  |  Planlægning

Mange virksomheder smider deres salgskampagner ud med badevandet.

Indhold fra partner Hvad er dette?

Mange virksomheder smider deres salgskampagner ud med badevandet. Simpelthen fordi de ikke har bygget bro mellem marketing og operations. De går glip af mellem 10-15% på bundlinjen. Svaret er ikke manuelle processer og flere excelark. Læs mere.

Ifølge en analyse fra 2017 gennemført af researchbureauet Nielsen så får virksomhederne mindre og mindre ud af deres kampagner. Faktisk viser analysen, at halvdelen af salgskampagnerne er u profitable. Fakta viser herudover, at virksomhederne taber mellem 10-15% af deres bundlinje potentiale. Men hvorfor kan man spørge? Især set i lyset af, at salgskampagner spiller en vigtig rolle i forhold til loyalitetsopbygning, skabe efterspørgsel og rum til at introducere nye produkter.

Det der ofte sker er, at salgskampagnerne bliver sat forkert op, simpelthen fordi det er en kompleks opgave. Planlæggerne har svært ved at tackle kompleksiteten. Dels er der flere kanaler, mange typer af kampagner, mange flere produkter, men de kan også have svært ved at forudsige efterspørgslen. At promovere et produkt kan kannibalisere på efterspørgslen på et andet produkt.

Og så er der den anden side af medaljen: leveringstider fra leverandøren der kan variere fra butik til butik eller kanal til kanal. Og hvis der så samtidig er leveringsproblemer så får kunden en negativ salgsoplevelse.

Det vi samtidig skal huske på er, at marketing fokuserer på kunder og konkurrenter og Supply Chain har historisk fokuseret meget på leverandører og interne interessenter. Derfor taler de to organisatoriske enheder ikke altid same sprog og det kan derfor være svært at finde fælles fodslag når det gælder leveringsperformance ud mod kunderne. Derfor kan det være svært at planlægge salgskampagnerne effektivt.

Svaret på ovenstående udfordring er ikke flere excel-ark og tunge, manuelle processer. Svaret er moderne, avanceret planlægningsteknologi. Samtidig tænker jeg, at det vil være vigtigt at platformen tillader brugeren at planlægge, designe og evaluere deres kampagner og at føde det med relevant data der samtidig hjælper med at strømline processen og driften.

Samtidig skal platformen være løftestang for en forbedret forecasting og leveringsperformance ud mod kunderne. Vigtigst af alt så handler det om ”collaborative” planlægning. På dansk: at man kommer væk fra silotankegangen når det gælder planlægning. Fordi det det fører til tabt salg og tab af brand værdi.

Det handler om at bygge bro mellem marketing og operations. Smartere kampagner genererer større bundlinje effekt og omsætning. Det handler om at vælge et værktøj der gør brug af machine learning, så man kan få et automatiseret, hurtigt og klart billede af hvad kampagnerne bidrager med og hvad det kræver.

Mere fra Optilon Danmark

Optilon Danmark

www.optilon.com

Vi hjælper virksomheder i Norden med at blive de mest konkurrencedygtige i verden I Optilon har vi mere end 15 års erfaring med at hjælpe virksomheder i Norden med at blive de mest konkurrencedytige i verden. Vi har mere end 1000 implementeringer bag os og cirka 200 kunder i førende Nordiske virksomheder. Måden vi hjælper på er: 1. Vi ska…

Se virksomhedsprofil  

  SCM.dk anvender cookies, som vi bruger til at huske dine indstillinger og statistik m.m. Når du fortsætter med at bruge websitet accepterer vores nye cookie- og persondatapolitik. Læs mere