Lagerautomater og robotter gør dit lager effektivt! Hvad er vejen til øget effektivitet brolagt med?
I aviser og alle andre steder fortæller eksperter om at danske virksomheder skal automatisere og tage robotterne til sig, og dermed åbne for et uforløst optimeringspotentiale. Til gengæld er der langt i mellem dem, der fortæller, hvad det i praksis kræver
Start med processerne
Inden du går i gang med at lave din business case, skal du starte med at lave en liste over de processer og arbejdsgange, du overvejer at automatisere.
”Det værste, man kan gøre, er at automatisere de processer, som ved nærmere undersøgelse viser sig at være overflødige. Så inden man investerer i automation, er det afgørende, at man kigger sine processer efter i sømmene.” Sådan lyder rådet fra Palle Grøndahl fra Robotteknologi hos Teknologisk Institut i artiklen ”Fem ting du skal huske, før du automatiserer.” I artiklen giver han fem håndgribelige råd til, hvilke spørgsmål du skal kende svarene på, inden du beslutter, hvordan og i hvilket omfang automatisering og robotter er gavnlige for din virksomheds forretning. Få fat i rådene her
Det kan tage alt fra få timer til nogle uger før din automatisering er i drift. Det afhænger helt af, hvilken løsning du vælger. Her kigger vi ind i to forskellige muligheder, som begge er relative enkle at implementere på alle lagre: Lagerautomater og Autonome Mobile Robotter (AMRer).
Så hurtigt er du i gang med automatisering
En Fetch AMR er stort set klar til at løse interne transportopgaver den dag, den ankommer til lageret. Det eneste du skal gøre, er at uploade et kort over lageret til skyen, og fortælle robotten, hvor den må køre, og hvor den ikke skal køre. Selv på store lagre på mange 1000 m2 er Fetch AMRerne i drift indenfor 1-2 dage.
Ryder, Nordamerikas førende specialister indenfor komplekse logistik- og lagerløsninger, har igangsat automatisering af sine lagre ved at implementere flere forskellige typer Fetch AMRer på fire forskellige lagerlokationer. Indenfor 24 timer var lagrene kortlagt, medarbejderne var oplært og robotterne var i gang med at udføre interne transportopgaver. Her finder du hele succeshistorien
En Modula lagerautomat kræver lidt længere implementeringstid. Opstillingen tager nogle dage, og efterfølgende skal alle varer flyttes fra reolerne og registreres i lagerautomatens WMS. Varigheden af den opgave afhænger helt af, hvor mange varer, der skal flyttes til lagerautomaten, og om du vælger at flytte alle varer på én gang eller i takt med at varerne på reolerne bruges op.
Frontmatec, der udvikler og producerer automatiseringsløsninger til blandt andre fødevareindustrien, har investeret i fire Modula lagerautomater til lageret på fabrikken på Als. Her har de flyttet og registreret 14.000 varenumre i lagerautomaterne: Her blev det tydeligt, at det er afgørende at man har gjort sig klar, hvordan varerne skal opbevares i skufferne. Først når du har styr på det, kan du begynde at flytte varerne.
Hvad koster en lagerautomat og en AMR?
I runde tal koster en samlet pakkeløsning med en Modula lagerautomat og en Fetch AMR det samme som en månedsløn for en dansk lagermedarbejder inkl. pension, sygedage, ferie etc.
Pakkeløsningen tilbydes på lejebasis som en samlet All-Inclusive servicepakke, med faste månedlige eller kvartalsvise betalinger, så du slipper for store investeringer og afskrivninger.
Levering, installation, software, cloudbaseret software for robotter og WMS for lagerautomater, opdateringer, brugertræning, service og reservedele samt et årligt eftersyn er inkluderet.
En lejeaftale vil typisk løbe over tre år og tilbagebetalingstiden er kort: Modula lagerautomaterne har i gennemsnit en tilbagebetalingstid på tre år, og med Fetch robotterne kan du forvente en tilbagebetalingstid på under to år.
Er du klar at automatisere dit lager?
>> Få mere at vide her >>
Denne artikel er del af et tema:
Tema om SCM 4.0 og data i forsyningskæden