14.07.2021 | Branchenyt
Case: Gebr. Heinemann - ny teknologi til tax free butikkerne
Indhold fra partner Hvad er dette?
Gebr. Heinemann, der blev grundlagt i 1879, er gået sammen med it-virksomheden Delfi Technologies for at sikre et højt produktivitetsniveau i de internationale lufthavnsbutikker.
Som en førende butikskæde på det internationale rejsemarked, har Gebr. Heinemann et konstant voksende produktsortiment med internationale mærkevarer. På grund af skiftende salgsfremmende aktiviteter, og daglige opdaterede valutakurser, kræves der mange prisændringer i lufthavnsbutikkerne. Gebr. Heinemann har derfor implementeret Breece System – en automatisk prisløsning fra Delfi Technologies med elektroniske hyldeforkanter (ESL).
Den primære årsag til implementeringen af ESL-løsningen, var en specifik valutasituation, som Gebr. Heinemann stod over for i Budapest.
- I Budapest har Gebr. Heinemann besluttet at arbejde med Euro som butiksvaluta, da Forint var underliggende store variationer. Men ifølge loven var vi forpligtet til at vise priser i Forint. Da Euro var den vigtigste valuta i vores butikker, var en af konsekvenserne, at priserne i Forint ændrede sig hver dag i henhold til den daglige valutakurs. Derfor ledte vi efter en løsning, der gav os mulighed for nemt at opdatere priser dagligt på et stort antal produkter, siger Jennifer Faiss, Project Manager POS Solutions hos Gebr. Heinemann.
ESL sparer papir og minimerer indsatsen for butikspersonalet
Gebr. Heinemann besluttede også at indføre ESL-systemet i andre butikker for at vise priserne for specifikke kampagner, der kun er gyldige i en kort tidsramme. Ved at gøre dette, kunne Gebr. Heinemann spare papir og minimere indsatsen for butikspersonalet, fordi ESL-skiltene automatisk opdateres, mens udskiftning af papirprismærker vil koste tid.
Læs også: Digitale ejendomsskilte letter administrationen
- I de fleste butikker bruger vi ESL-skiltene til at vise vores specielle tilbud. I hver af vores butikker har vi et særtilbud, hvor vi viser produkter, der er en del af en salgsfremmende aktivitet i en defineret tidsramme (normalt 3 måneder). Hver tredje måned ændrer produkterne og priserne i specialtilbudssektionen sig, siger Jennifer Faiss.
På selve skiltene viser Gebr. Heinemann følgende information:
- Besparelsen i procent
- Kampagneprisen
- Produktnavn og brand
- Produkttype
- Prisen pr. ltr. / kg.
- Stregkoden og GH-nummer
- Heinemann-logoet (afjænger af størrelsen på ESL)
Derudover bruger Gebr. Heinemann en rød baggrund på skiltene til at skabe mere opmærksomhed.
Innovativ og førende teknologi
Gebr. Heinemann Duty Free & Travel Value butikker, modemærkebutikker og konceptbutikker i internationale lufthavne samt butikker ved grænseovergange og ombord på krydstogtskibe. ESL-systemet er også implementeret i de nyligt åbnede butikker i Berlin Brandenburg lufthavn (BER), i hovedstaden i Tyskland.
- Vores nyeste butik er i BER, den nye lufthavn i vores hovedstad, og her vil vi bestemt også bruge innovativ teknologi og avancerede produkter, siger Jennifer Faiss.
Integration til SAP ERP-system
ESL-løsningen er integreret med SAP, som er ERP-systemet hos Gebr. Heinemann. Når der foretages vareændringer i SAP, opdateres skiltene i butikkerne automatisk i realtid.
- At indstille en startdato for hver pris i SAP ERP, giver os muligheden for at planlægge kommende ændringer af specialtilbud eller prisændringer fremad. På den definerede startdato opdateres ESL-skiltene med den nye pris uden yderligere manuel indsats, forklarer Artem Engel, IT Consultant POS Solutions hos Gebr. Heinemann og fortsætter:
- Med brugen af ESL formåede vi at spare 1,3 millioner papirprismærker i 2019 med 1,25 millioner alene i Budapest. Samtidig har vi gjort arbejdet med ændringer af specialtilbud og priser, der skal vises baseret på daglige valutakurser, lettere at håndtere for vores kolleger i butikken.
Læs også: Eventyrsport: Danmarks bedste e-butik og gode kundeoplevelser
Partnerskabet mellem Gebr. Heinemann og Delfi Technologies
Gebr. Heinemann og Delfi Technologies har haft et tæt partnerskab i mange år. Om partnerskabet forklarer Artem Engel følgende:
- Hos Delfi har vi dedikerede og pålidelige kontaktpersoner, der er meget lydhøre og samarbejdsvillige, hvilket hjælper os med at løse ethvert problem meget hurtigt. De informerer os også proaktivt om nye muligheder og teknologier, som vi kan bruge til at gøre oplevelsen og driften af vores butikker lettere. Det er en stor fordel for os, og vi er virkelig glade for det gode samarbejde.
Om Heinemann
Gebr. Heinemann er en af de største detailhandlere og grossister på det internationale rejsedetailmarked og førende på det europæiske marked. Det er den eneste familiedrevne virksomhed blandt de globale aktører i rejsebutikken. Gebr. Heinemann driver Duty Free & Travel Value butikker, modemærkebutikker under licens- og konceptbutikker i internationale lufthavne samt butikker ved grænseovergange og ombord på krydstogtskibe
Branchenyt

Case: Rigtig Kaffe får hjælp med dynamiske priser i showroom
Rigtig Kaffe har mere end 5.000 produkter i sortimentet på webshoppen. Selvom det kun er udvalgte produkter, som er udstillet i showroomet, gav det rigtig god mening for virksomheden at implementere digitale prisskilte.
Indhold fra partner
Branchenyt

Case: Procesoptimering har elimineret spildtid og plukfejl hos Heka Dental
Produktionsvirksomheden Heka Dental designer og producerer tandlægeunits, som sælges i Danmark og i det meste af verden. Med ambitionen om at skabe konkurrencemæssige fordele, har Heka Dental indgået et samarbejde med it-virksomheden Delfi Technologies
Indhold fra partner
Branchenyt

Case: HimmerLand Resort har vokseværk og digitale ambitioner
I Nordjylland finder man det luksuriøse resort HimmerLand. Udover nye aktiviteter og oplevelser er HimmerLands digitale ambitioner også i udvikling. Et af de nye initiativer er digitale skilte, der skal kommunikere med gæsterne på resortet.
Indhold fra partner
Branchenyt

Case: Hobro Vinhandel digitaliserer butikken med elektroniske prisskilte
Den lokale vinbutik i Hobro har eksisteret i mere end 10 år. En vækstrejse er i gang og man er nu gået all in på digitalisering af butikken. Her er man gået fra at skrive prismærker i hånden til en fuldt ud digital løsning med komplet overblik og adgang t
Indhold fra partner
Branchenyt

Case: Supervin: Jyllands største vinbutik har succes med digitale prisskilte
I Hjørring bliver der langet masser af vin over disken hos Supervin. Virksomhedens populære webshop står for 90 procent af omsætningen, hvilket har krævet nye digitale initiativer i butikken. Supervin har derfor implementeret digitale prisskilte fra Delfi
Indhold fra partner
Branchenyt

Case: Digitale prisskilte er en succes blandt baby- og børneudstyr hos Pixizoo
Onlinesuccessen Pixizoo er kommet for at blive. En ny kapitalindsprøjtning og nye tiltag skal være med til at realisere virksomhedens ambitiøse vækstmål på 20 procent om året, blandt andet ved hjælp af digitale prisskilte fra Delfi Technologies
Indhold fra partner