Den tyske dagligvaregigant REWE vælger RELEX til optimering af butikshylderne
Tysklands anden største dagligvarekæde REWE indleder samarbejde med RELEX Solutions, udbyder af planlægningsløsninger til detailhandlen, for at kunne lave automatiserede butiksspecifikke planogrammer.
REWE, som er ejet af REWE Group, har 3.600 butikker med 140.000 ansatte og en årlig omsæting på 23,8 mia. EUR. Virksomheden valgte RELEX’s space planning værktøj til forbedring af kundeoplevelsen og lageromsætningshastigheden ved hjælp af automatisk genererede butiksspecifikke planogrammer.
Førhen har REWE brugt et manuelt space planning værktøj med begrænset funktionalitet. For hurtigere at kunne lave planogrammer på butiksniveau søgte REWE en automatiseret løsning. Efter en intens udvælgelsesproces samt specifikationsfase falgt valget på RELEX.
RELEX’s space planning løsning udrulles netop nu til alle REWE’s butikker, hvor det ifølge implementeringsplanen er færdigt juli 2021. Løsningen vil automatisk optimere antal facings pr produkt og butik, afhængigt af det specifikke efterspørgselmønster og inventar i butikken samt assistere vedligeholdelsen af planogrammerne.
”Gennem udvælgelsesfasen med RELEX var vi i stand til at teste systemet flere gange med vores egen data og lave fuldt automatiserede planogrammer,” fortæller Tim Dormanns, Head of Functional Department Assortment and Space Management hos REWE. ”At se løsningen i drift overbeviste os om, at det vil blive muligt for os at realisere visionen om butiksspecifikke sortimenter og planogrammer, så vi kan tilbyde en bedre oplevelse til vores kunder. Med hjælp fra RELEX vil det være muligt for os at supportere vores butikker med at optimere udnyttelsen af pladsen på hylderne gennem butiksspecifikke sortimenter og planogrammer.”
Det pålidelige og tætte samarbejde mellem begge projekt teams, specielt gennem specifikationsfasen, hvor alt var remote, tilskyndede os til at vælge RELEX som en langsigtet partner,” fortæller Michael Forster, Stategic Project Lead hos REWE Systems.
“Dette partnerskab med RELEX stemmer direkte overens med vores strategiske vision om at lave datadrevet lokale sortimenter,” fortæller Finn Ruthenberg, medlem af Executive management, Digital, Customer & Analytics hos REWE Group Buying.
“Vi er glade for at kunne tilføje REWE, en stor vigtig dagligvareforhandler, til vores kundebase,” fortæller Michael Hoffmann, Vice President Field Operations DACH hos RELEX Solutions. ”Gennem dette partnerskab ser vi frem til at hjælpe REWE med at realisere deres vision om forbedret kundeservice ved hjælp af lokale sortimenter og implementering af automatiserede butiksspecifikke planogrammer.”