Danske Speditører siger nej til forslag fra DA og FH

Danske Speditører vil have EU til at regulere vilkårene for chauffører, der kører uden for deres hjemland. Kun på den måde kan vi få en velgennemtænkt og afbalanceret regulering, der ikke forrykker konkurrencevilkårene til ugunst for danske virksomheder.

Dansk Arbejdsgiverforening har sammen med Fagbevægelsens Hovedorganisation foreslået, at det skal skrives ind i den danske lovgivning, at udenlandske chauffører, der transporterer gods i Danmark, skal aflønnes efter de danske overenskomster. Det forslag vil Danske Speditører have stillet i bero. 

- Når arbejdsgiverne og fagbevægelsen siger, at deres forslag er en udløber af den tragiske sag med de asiatiske chauffører i Padborg – og at deres forslag er en opfølgning på en enig folketingsbeslutning om at undgå gentagelser – bliver jeg nødt til at sige, at deres sigte er helt forkert. Folketinget besluttede nemlig i november sidste år, at der skal gøres en indsats i EU for at sikre danske løn- og arbejdsforhold, når det drejer sig om cabotagekørsel og kombinerede transporter i Danmark. Folketinget har foretrukket en fælles EU-løsning, og derfor er det fuldstændigt uforståeligt, hvordan arbejdsgiverne og fagbevægelsen har fået signalerne fra folketinget drejet over til, at det er dansk lovgivning, der skal regulere det, siger administrerende direktør i Danske Speditører, Martin Aabak.

- Kører udenlandske lastbilchauffører cabotagekørsel og kombinerede transporter uden for deres hjemland, skal der selvfølgelig være ordnede forhold. Det er vi bestemt tilhængere af. Men vi må stå fast på, at det skal reguleres af fælles regler, der bliver til i EU. Udover at være i strid med Folketingets beslutning, er forslaget fra arbejdsgiverne og fagbevægelsen også fuldstændig fejlplaceret på nuværende tidspunkt, hvor både EU-Ministerrådet og Europa-Parlamentet har tilkendegivet, at de gerne vil medvirke til fælles EU-regler på området, siger Martin Aabak.

Efter Europa-Parlamentets beslutning i sidste uge starter forhandlingerne om et kompromis om chaufførvilkår mellem EU-Kommissionen, EU-Ministerrådet og Europa-Parlamentet. Martin Aabak opfordrer til, at forslaget om en ensidig dansk særordning om løn for udenlandske chauffører stilles i bero indtil videre, for at give EU-systemet arbejdsro til at komme med en velgennemtænkt og afbalanceret model.

- Speditørerne ser frem til en EU-løsning, der kan sikre ens vilkår for alle og som ikke forrykker konkurrencevilkårene til ugunst for f.eks. de danske virksomheder. Det gælder om at skabe en EU-model, der effektivt forhindrer, at medlemslandene kommer med hver deres løsning. Det vil nemlig betyde forskellige lønsatser mellem EU-landene, og det vil være svært at administrere for vognmænd, der kører i flere lande. Lad os få fælles EU-regler, som kan håndteres, fortolkes ens og håndhæves effektivt, siger direktør Martin Aabak fra Danske Speditører. 

Martin Aabak træffes på telefon  20 80 56 60.|

Mere fra...

28.09.2020Danske Speditører

Sponseret

Transport-udspil er dyrere – ikke grønnere

15.05.2020Danske Speditører

Sponseret

Danske Speditører opfordrer til nyt syn på 25 timers-reglen

19.03.2020Danske Speditører

Sponseret

Anbefalinger om at undgå smitte ved modtagelse og afsendelse af gods

27.12.2019Danske Speditører

Sponseret

Nytårshilsen: Det lange, seje træk fortsætter

12.12.2019Danske Speditører

Sponseret

Speditørerne: Godt at EU-Vejpakken er kommet i hus

09.12.2019Danske Speditører

Sponseret

Virksomheder bliver inddraget i systemudvikling og test