WWF roser Unilever for CO2-strategi

Dagligvareproducenten Unilever høster ros for sin ambitiøse CO2-målsætning fra WWF Verdensnaturfonden. Det er specielt koblingen af bæredygtighed og vækst, der fremhæves.

Unilever - her koncernens hovedkvarter i London - får ros fra WWF for sin ambitiøse klimastrategi. Foto: Flickr/James Stringer.

02.12.2015

SCM.dk

At sige, at der er kul på klimaambitionerne hos den internationale dagligvareproducent Unilever ville ikke være forkert, men dog en noget skæv formulering. Kul er nemlig lige præcis det, virksomheden vil gøre sig uafhængig af, hvilket nu – samtidig med at COP21 er startet i Paris – har udløst rosende ord fra WWF Verdensnaturfonden. Det skriver foodmanufacture.co.uk.

Læs også: Unilever er Europas stærkeste i SCM

Mere specifikt, så anerkender WWF Unilevers evne til både strategisk og praktisk at linke bæredygtighed og vækst på en måde, så de to elementer bliver gensidigt forstærkende i stedet for modarbejdende, sådan som andre virksomheder tidligere har kæmpet med.

Unilevers klimamål

  • 100 procent vedvarende energi i 2030
  • 100 procent netstrøm fra vedvarende kilder i 2020
  • Udfase kul fuldstændig fra energiforsyningen senest 2020
  • CO2-positive i 2030 (producere mere vedvarende energi end man bruger)

”Dette er velkomne nyheder fra et af verdens største selskaber. Samtidig med at FN’s klimatopmøde i Paris er det et udtryk for stærkt lederskab fra en virksomhed, der tydeligvis kan se koblingen mellem bæredygtighed og forretningsmæssig vækst,” siger direktør for WWF i Storbritannien, David Nussbaum, til hjemmesiden.

Unilever vil have fossile brændstoffer helt ud af sin drift, både i produktion og forsyning, og i den forbindelse repræsenterer kongressen i Paris en mulighed for at sprede budskabet, ifølge koncerndirektør Poul Polman.

”Vi har alle sammen pligt til at handle nu og gøre målsætningerne til praktiske løsninger. Derfor annoncerer vi nu vores mål om at blive CO2-positive inden 2030 ved ikke alene at eliminere fossile brændstoffer fra vores forretningsgang, men også direkte støtte produktionen af mere energi end vi forbruger,” siger han.

Læs også: LEGO vil bruge 1 milliard kroner på at få bæredygtige klodser

Unilever står bag mærker som Knorr, Rexona, Ben&Jerry og Hellmann's Mayonnaise og har produktion på 242 farbrikker verden over.

Læs mere om Unilevers øvrige tiltag – eksempelvis målet om at stoppe skovrydning i forbindelse med fire af koncernens store råvarer inden 2020 – i virksomhedens Sustainable Living Plan fra 2014.

-AK

Teknologisk Institut Innovation og Digital Transformation

Sponseret

Sådan bliver din SMV resilient i 2025

PlanEven

Sponseret

Optimering af indkøbsprocesser med ordreportal

Relateret indhold

14.11.2024SCM.dk

Havnearbejdere afbryder forhandlinger med arbejdsgivere

14.11.2024SCM.dk

Summit opfordrer til tværnationalt samarbejde i Norden for at skalere cirkulære løsninger

11.11.2024SCM.dk

Millionbøde til bilproducent for greenwashing i Danmark

07.11.2024Bureau Veritas

Sponseret

Webinar: ISO 27001 & ISO 27701 certificering

07.11.2024Bureau Veritas

Sponseret

Webinar: Miljømærkninger

05.11.2024Bredana Axcite A/S

Sponseret

Find de bedste superbrugere

04.11.2024SCM.dk

CSRD-erfarne virksomheder fremhæver positive gevinster

25.10.2024SCM.dk

Kløften mellem klimaviden og -handling vokser kun

Hold dig opdateret med SCM.dk

Tilmeld dig nyhedsbrevet og følg med i alt som rører sig indenfor ledelse af forsyningskæden, Nyhedsbrevet kommer kun to gange pr. uge.

Se flere temaer

Events

Se alle
DTU Learn for Life
Efteruddannelse
Supply Chain Management (SCM)

Få kompetencer til at designe og lede effektive produktions- og forsyningskæder, også kaldet supply chains, som er en forudsætning for virksomhedens konkurrenceevne.

Dato

31.10.2024

Tid

09:00

Sted

Lautrupvang 15. 2750 Ballerup

DTU Learn for Life
Efteruddannelse
Jernbaneteknologi, -drift og -kapacitet

På kurset Jernbaneteknologi, -drift og -kapacitet, som også er et diplommodul, lærer du om planlægning, opbygning og drift af jernbaner. Kurset omfatter blandt andet simulering, procesanalyse og driftsanalyse angående både passager- og godstrafik.

Dato

01.11.2024

Tid

08:30

Sted

Lautrupvang 15. 2750 Ballerup

DTU Learn for Life
Efteruddannelse
Digitale forretningsstrategier og -modeller

Vil du have bedre forståelse for digital transformation og digitale strategier? Så tilmeld dig dette kursus, som også er et diplommodul, og få kompetencer til at vurdere og definere digitale forretningsstrategier, der skaber værdi for din virksomhed.

Dato

05.11.2024

Tid

09:00

Sted

Lautrupvang 15. 2750 Ballerup

Bureau Veritas
Kursus
CSRD-rapportering

EU’s Corporate Sustainability Reporting Directive (CSRD) er en game changer for bæredygtighedsrapportering, da det blandt andet fastsætter ensartede metoder og måleenheder for virksomheders rapportering af miljømæssige, sociale og ledelsesmæssige aspekter (ESG).

Dato

07.11.2024

Sted

Oldenborggade 25-31, 7000 Fredericia

Brother Nordic A/S
Messe
Logistik og transport 2024, Göteborg

Nordens førende messe og konference om logistik- og transportløsninger.

Dato

14.11.2024

Tid

09:00

Sted

Svenska mässan, Göteborg

ADP
Seminar
ADP årsmøde

Vi afholder for første gang Årsmøde i Nyborg, og inviterer borgere, kunder, samarbejdspartnere og andre interesserede.

Dato

19.11.2024

Tid

17:00

Sted

Bastionen Nyborg, Nørrevoldgade 63, 5800 Nyborg