Widex sparer penge på strategisk indkøb
Virksomheder kan spare store beløb på at kigge strategisk på transport- og lageromkostningerne. Widex er en af dem, der har haft succes med strategien.
Mange danske virksomheder kan forbedre bundlinjen gevaldigt ved at sidestille indkøb og omsætning i driften, altså tage fat i store poster som transport- og lagerydelser frem for småposterne som kuglepenne til kontoret, når der skal spares. Det fortæller Christian Svane, partner i konsulenthuset Prokura, til Børsen.
Læs også: Widex reducerer lead time med 50 procent
Høreapparatsproducenten Widex er en af de virksomheder, der ikke kun fokuserer på vækst, men også på de penge, der er at spare på firmaets udgifter. Indkøbschef hos Widex, Martin Hagger Kirk, oplever, at de strategiske indkøb fortsat er i en relativ jomfruelig fase i Danmark, og det er synd, mener han:
Vi har alene på transportområdet sparet cirka 30 procent overordnet set. Og når man sparer på indkøb af ydelser, kan det i langt højere grad ses på bundlinjen, end hvis omsætningen vokser et tilsvarende beløb, fortæller Martin Hagger Kirk til Børsen.
Han forklarer endvidere, at virksomheder ofte har deres fokus på vækst, men at det altså i høj grad kan betale sig at spare på indkøb af varer og ydelser eksempelvis ved at hjælpe leverandørerne med optimering.
Ny strategi på transportområdet
Hos Widex var der rig mulighed for at strømline transportydelserne, fortæller Martin Hagger Kirk.
På områder som landtransport eller international transport eller fra produktionsenhed til salgsenhed er der jo transportruter. Der var ruter iblandt, hvor vi sparede omkring 40 procent på at indrette det anderledes, siger han.
-CHM