Würth Industri Danmark vil tage ansvar for kundernes værdikæde
Anders Gram, ny direktør i Würth Industri Danmark, skal sikre en smidig transformation til en langt mere omfangsrig forretning.
En smidig transformation er på dagordenen hos Anders Gram, nytiltrådt direktør i Würth Industri Danmark, der leverer VMI-løsninger (Vendor Managed Inventory) til industrien. Selskabet skiftede i oktober navn fra Arvid Nilsson Industri, som Würth Gruppen købte tilbage i 2008, og det giver Anders Gram flere aktuelle udfordringer.
Først og fremmest skal der skiftes ERP-system, og så skal centrallageret flyttes fra Sverige til Würth Gruppens europæiske logistikcenter i det sydlige Tyskland.
Så der foregår aktuelt en træning i nye it-systemer og produktkompetencer. Samtidig skal jeg sørge for, at vores nye identitet bliver kommunikeret ud i organisationen. Hverdagen er blevet mere international for vores 40 medarbejdere i Danmark, og det øger kravene til deres kompetencer, fortæller Anders Gram.
Med navneskiftet går selskabet fra at være en teknisk leverandør af cirka 35.000 vareartikler inden for befæstelsesmateriale til at være leverandør af 1.4 millioner forskellige C-artikler. De mange C-artikler er en betegnelse for alle de varer, der sikrer, at en produktion kører, fra værktøj over bor og slibeartikler til personlige værnemidler. Men der er også A-varer på hylderne, understreger Anders Gram. Det er for eksempel bolte og skruer, der indgår i kundernes færdige produkter.
Læs også: Hvilken værdi skaber din værdikæde for dine kunder?
Så vi har nu fået en meget bredere produktportefølje og antal leverandører. Dertil kommer, at vi lancerer en række nye teknologier, som kan håndtere varerne fysisk i dagligdagen for vores kunder, siger Anders Gram, der løbende skal vurdere, hvor meget der kan skubbes til markedsaktiviteterne uden, at baglandet tilter.
Derfor bliver de mange nye A- og C-artikler lanceret drypvis og i starten kun til OEM-, vind- og offshore-industrien.
Tager ansvar for kundens værdikæde
P.t. bruger Anders Gram også en del af sin arbejdstid på at fortælle de eksisterende kunder om den langt mere omfangsrige forretning.
Med vores store sortiment og de løsninger, vi har til at håndtere produktets vej igennem produktionen, kan vi tage det fulde ansvar for sourcing, lagerlægning, kvalitet og inspektion af produkter, der er vigtige for kundens produktion, siger Anders Gram.
Han vil derfor ikke betegne Würth Industri Danmark som en ny grossist, men som en ny type leverandør, der tager et aktivt ansvar for flere dele af kundens værdikæde og forretning også internationalt.
Læs også: Mere talent i SCM, tak
Det sker blandt andet ved at tilbyde RFID-løsninger og vending-teknologier til kunderne, uanset lokation. For eksempel kan der i produktionen opstilles vendor-maskiner med værktøj, handsker med mere. Maskinerne giver mulighed for at tracke forbrugsmønsteret, og ifølge Anders Gram viser beregninger, at der kan spares 15-20 procent på forbruget ved hjælp af maskinerne.
Vi tilbyder også shop-in-shop-løsninger, det vil sige reservedelslagre, hvor alle varer er tagget med RFID. Her kan systemet fx automatisk registrere, om det er en vare, som en kunde skal faktureres for. Desuden sørger vi for at fylde lageret op.